Οι δύο πλωτοί τερματικοί σταθμοί επαναεριοποίησης (FSRU) φυσικού αερίου Golar Igloo και Eemshaven LNG στην Ολλανδία είναι τα πρώτα ευρωπαϊκά «όπλα» κατά της ενεργειακής κρίσης που προκάλεσε το Κρεμλίνο. Οι πλωτές εγκαταστάσεις αυτές που βρίσκονται πάνω σε δύο γιγαντιαία τάνκερ μετατρέπουν το LNG σε αέρια μορφή και τροφοδοτούν τα επίγεια δίκτυα.

Η παρουσία των δύο πλοίων θα βοηθήσει στην αντιστάθμιση της τεχνητής ενεργειακής κρίσης που προκάλεσε ο Πούτιν ως ανταπάντηση στις κυρώσεις της Δύσης λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Οι δυσθεώρητες τιμές ενέργειας έχουν οδηγήσει πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες στο χείλος ενός υφεσιακού «γκρεμού». Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, από την πλευρά τους, έχουν αναγκαστεί να επιταχύνουν τη λειτουργία πλωτών τερματικών σταθμών LNG οι οποίοι αποτελούν «γρήγορες» σχετικά λύσεις σε σχέση με τις επίγειες μονάδες.

Η γερμανική κυβέρνηση έχει μισθώσει πέντε τέτοιους FSRUs, ενώ δύο έχουν μισθωθεί από ιδιωτικές γερμανικές επιχειρήσεις. Τρεις εξ αυτών αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον ερχόμενο χειμώνα.

Η Ιταλία, η Γαλλία και οι χώρες τις Βαλτικής μελετούν παρόμοια σχέδια επένδυσης σε FSRUs για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.

Οι δύο πλωτοί σταθμοί στο λιμάνι Eemshaven της Ολλανδίας θα ξεκινήσουν την τροφοδοσία φυσικού αερίου στα μέσα Σεπτεμβρίου. Σημειωτέον πως η ολλανδική κυβέρνηση έχει μισθώσει τα δύο εξειδικευμένα τάνκερ για πέντε χρόνια. Οι σταθμοί αναμένεται να παραλάβουν 18 φορτία LNG μέχρι την 31η Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, το LNG tanker Murex το οποίο «φόρτωσε» υγροποιημένο φυσικό αέριο στον τερματικό του Sabine Pass των ΗΠΑ βρίσκεται ήδη στην Ολλανδία, έτοιμο για την πρώτη παράδοση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προγραμματίσει ρεκόρ παραδόσεων LNG προς την Ευρώπη για φέτος.

Πώς λειτουργούν

Τα πλοία FSRU συνήθως «δένουν» μόνιμα κοντά στην ακτή. Ένα διαφορετικό τάνκερ γεμάτο με LNG μεταφέρει το υγροποιημένο αέριο στις πλωτές εγκαταστάσεις οι οποίες το μετατρέπουν και πάλι σε αέρια μορφή και το προωθούν στο κύριο δίκτυο. Οι μονάδες αυτές είναι πολύ πιο φθηνές και φιλικές προς το περιβάλλον από τις αντίστοιχες επίγειες, αν και η χωρητικότητά τους είναι περιορισμένη για προφανείς λόγους.

Σύμφωνα με τον Χέλγκε Χογκάν, ανώτατο στέλεχος της Equinor ASA, υπάρχουν 20 τερματικοί σταθμοί επαναεριοποίησης οι οποίοι ενδέχεται να λειτουργήσουν στην ηπειρωτική Ευρώπη μέχρι τα μέσα της δεκαετίας: «Εάν οι σταθμοί αυτοί τεθούν σε λειτουργία σύντομα κι αν οι κυβερνήσεις καταφέρουν να περιορίσουν τη γραφειοκρατία, τότε η παροχή ενέργειας στην Ευρώπη θα βελτιωθεί σημαντικά την περίοδο του 2026-2027».

Διαβάστε ακόμα:

Το στρίψιμο του νομίσματος από την ΕΚΤ – 50 ή 75 μονάδες βάσης η σημερινή αύξηση;

«Παράθυρο» στο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου 2023 για την εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο

Βασίλης Φουρλής: Το «όραμα 2025» για τον Όμιλο Fourlis και ο στόχος των 750 εκατ.