Ξεχάστε το Brexit και τους Ιταλούς λαϊκιστές για ένα δευτερόλεπτο. Αξίζει να δώσουμε προσοχή σε αυτά που συμβαίνουν στη Γαλλία.

Για περισσότερες από δύο εβδομάδες, η χώρα έχει διαταραχθεί από μια ασυνήθιστη διαμαρτυρία: τα λεγόμενα “Gilets Jaunes” ή “Yellow Vests” (Κίτρινα Γιλέκα). Η Γαλλία είναι συνηθισμένη στις διαμαρτυρίες των εργαζομένων και το χάος, που επηρεάζουν τις δημόσιες μεταφορές, με τις απεργίες να έχουν γίνει κάτι σαν εθνικό χόμπι . Αλλά αυτή η φορά είναι διαφορετική. Περίπου 100.000 άτομα εμποδίζουν διόδια, πρατήρια καυσίμων και δρόμους δημιουργούν μεγάλες διαταραχές στις μεταφορές και το λιανικό εμπόριο. Αποδεικνύεται επίσης εξαιρετικά δύσκολο να αποδυναμωθούν, καθώς δεν υπάρχει κανένας ηγέτης διαμαρτυρίας για να διαπραγματευτεί. Για τους επενδυτές, το ερώτημα είναι εάν θα μπορούσε να εκτροχιάσει την υπεραπόδοση των γαλλικών μετοχών το 2018.

Ένα πράγμα είναι σαφές: Αυτές οι διαμαρτυρίες αποτελούν πραγματική απειλή για τους λιανοπωλητές της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του Carrefour και του Casino, οι οποίοι είναι ήδη απασχολημένοι με πόλεμο τιμών και προσπαθούν να αποτρέψουν τις προσπάθειες της Amazon.com να διεισδύσει στην εγχώρια αγορά τους. Οι έμποροι λιανικής πώλησης της Big-box έχουν πληγεί από τα μπλόκα σε ολόκληρη τη χώρα, ενώ οι πελάτες αρνούνται την πρόσβαση σε ορισμένα hyoermarket και σούπερ μάρκετ για ολόκληρες μέρες κάποιες φορές. Καταγράφηκε μια μέση πτώση στις πωλήσεις των προϊόντων από καταναλωτές κατά 35% στις 17 Νοεμβρίου και 18% το Σάββατο που ακολούθησε, σύμφωνα με τα στοιχεία Nielsen.

Όλα αυτά προστίθενται στην αντίληψη της συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης στη Γαλλία, ιδίως μεταξύ των ατόμων με χαμηλότερα εισοδήματα. Και αυτό «δεν φαίνεται καλό» για την περίοδο λιανικής πώλησης των διακοπών, η οποία πρέπει να ενισχυθεί μετά από τον αδικαιολόγητα καυτό καιρό των προηγούμενων μηνών, σύμφωνα με την Invest Securities. Στην πραγματικότητα, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει υποβαθμιστεί από το καλοκαίρι και αυτό μπορεί να είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι.

Ο αντίκτυπος στα διόδια είναι πιο δύσκολο να προσδιοριστεί ποσοτικά, καθώς οι διαδηλωτές τα ανοίγουν τακτικά για να αφήσουν τα αυτοκίνητα ελεύθερα να περάσουν. Η Vinci είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης στη Γαλλία και παρόλο που οι παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμου αντιπροσωπεύουν μόνο το 13% περίπου των εσόδων του 2017, παράγουν πάνω από το 59% των Ebitda.

Οι διαμαρτυρίες ξεκίνησαν στις 10 Νοεμβρίου με χιλιάδες διαδηλωτές που ζητούσαν χαμηλότερες τιμές και φόρους καυσίμων. Οι διαδηλωτές επέστρεψαν στη λεωφόρο των Παρισίων των Ηλυσίων Πεδίων δύο εβδομάδες αργότερα, προκαλώντας κοινωνικές αναταραχές. Παραδόξως, η διαμαρτυρία επωφελείται από μια σημαντική υποστήριξη, με το 84% του γαλλικού κοινού να την χαρακτηρίζει «δικαιολογημένη», σύμφωνα με την δημοσκόπηση της Odoxa-Dentsu για την εφημερίδα Le Figaro. Περαιτέρω αναταραχές κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου δείχνουν ότι το κίνημα βγαίνει εκτός ελέγχου.

Εάν αυτό το κίνημα διογκωθεί, όπως έγινε στην Ιταλία με το Κίνημα των Πέντε Αστέρων, ο Μακρόν θα να χειριστεί αυτή την εγχώρια κρίση στο σπίτι και θα έχει λιγότερο χρόνο για τα θέματα της ευρωζώνης. Μετά την Ελλάδα, το Brexit και την Ιταλία, αυτό είναι ακόμα ένα μέτωπο που η Ευρώπη δεν χρειαζόταν.

Αυτό είναι κάτι που πρέπει να λάβουμε υπόψιν, αν και σήμερα, η αγορά θα επικεντρωθεί στις θετικές εξελίξεις που θα προκύψουν από τη συνάντηση της G-20. Τα εμπορεύματα, οι ασιατικές μετοχές και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης των ΗΠΑ σημειώνουν άνοδο, ενώ ο Euro Stoxx ενισχυόταν κατά 2% στις προ-συνεδριακές συναλλαγές στην Ευρώπη.