Το εργοστάσιο Oppama της Nissan Motor Co., που άνοιξε το 1961, ήταν κάποτε το στολίδι της μεταπολεμικής ανάκαμψης της Ιαπωνίας. Σήμερα, αντιπροσωπεύει τους κινδύνους του να βρεθείς απροετοίμαστος σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κλάδο.

Το εργοστάσιο, που βρίσκεται περίπου 30 μίλια νότια του Τόκιο, πρόκειται να κλείσει μέχρι τον Μάρτιο του 2028, στο πλαίσιο της ευρείας αναδιάρθρωσης της Nissan μετά την πτώση των πωλήσεων που προκάλεσε τη χειρότερη οικονομική κρίση της εταιρείας από τότε που η Renault SA την έσωσε από την πτώχευση πριν από 25 χρόνια.

Κάποτε συνώνυμες με την τεχνολογία αιχμής, οι παραδοσιακές μάρκες της Ιαπωνίας αγωνίζονται να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, παραχωρώντας μερίδιο αγοράς σε εταιρείες όπως η Tesla Inc. και μια σειρά από νεοσύστατες κινεζικές εταιρείες με επικεφαλής την BYD Co. Αυτό σημαίνει ότι ό,τι συμβεί στην Oppama θα αποτελέσει προειδοποίηση για τους Ιάπωνες κατασκευαστές, καθώς ο εντεινόμενος ανταγωνισμός πυροδοτεί μια οδυνηρή περίοδο ενοποίησης που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την τόσο αναγκαία ανανέωση.

Είναι επίσης μια νέα εποχή για την ιαπωνική οικονομία, καθώς μια σειρά χρεοκοπιών μεταξύ μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους, από τις μεταφορές έως την τεχνολογία, αμφισβητεί την ιδέα του «shushin koyo» — της δια βίου εργασίας.

Οι κάτοικοι κάνουν εικασίες ότι το εργοστάσιο θα μπορούσε να μετατραπεί σε θέρετρο διακοπών ή θεματικό πάρκο, ή ακόμη και να χρησιμοποιηθεί από την ιδιωτική αμυντική βιομηχανία. Η Nikkei ανέφερε στις αρχές Ιουλίου, πριν από την ανακοίνωση του κλεισίματος του Oppama, ότι η Nissan βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Hon Hai Precision Industry Co. της Ταϊβάν — γνωστή ως Foxconn — για το εργοστάσιο. 

Αν και η ανακοίνωση του κλεισίματος του Oppama ήταν έκπληξη για ορισμένους, οι κάτοικοι γνώριζαν εδώ και καιρό ότι η τύχη της Nissan φθίνει. Το 2007, όταν γιόρτασε την παραγωγή 15 εκατομμυρίων οχημάτων, το Oppama εξακολουθούσε να κατασκευάζει επτά διαφορετικά μοντέλα. Το 2010, η πόλη έλαβε νέα ώθηση από το Leaf, το πρώτο μαζικής παραγωγής πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο, το οποίο επρόκειτο να μετατρέψει την αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιο ηγέτη στην καινοτομία.

Ωστόσο, η παραγωγή του Leaf άρχισε να μεταφέρεται στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο το 2013. Σήμερα, όπως αναφέρει το Bloomberg, το Oppama κατασκευάζει μόνο δύο μοντέλα: το hatchback Note και το Aura, και τα δύο για την εγχώρια αγορά.

Τα μοντέλα της Tesla έχουν εκθρονίσει το Leaf ως το best-seller ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, είναι οι Κινέζοι που έχουν αναδειχθεί σε υπερδύναμη της βιομηχανίας, προσφέροντας κομψά μοντέλα υψηλής τεχνολογίας σε διάφορες τιμές. Η περιορισμένη γκάμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Nissan έχει ως κορυφαία μοντέλα τα Sakura, Ariya και Leaf, το οποίο ανανεώνεται με την ελπίδα να αυξηθούν οι πωλήσεις.

Συνολικά, η Nissan θέλει να μειώσει την ετήσια παραγωγή από 3,5 εκατομμύρια σε 2,5 εκατομμύρια μονάδες, συγχωνεύοντας 17 εργοστάσια σε 10, ενώ θα απολύσει 20.000 εργαζόμενους. Η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να υποστεί ζημίες και έξοδα αναδιάρθρωσης ύψους 160 δισεκατομμυρίων γιεν (1,1 δισεκατομμύρια δολάρια) κατά το τρέχον οικονομικό έτος, σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας.

Ο CEO της εταιρείες, Ιβάν Εσπινόζα, έχει δηλώσει κατηγορηματικά ότι η Nissan δε χρειάζεται σωτήρα για να επανέλθει στην πορεία της. Οι συνομιλίες για συγχώνευση με την Honda Motor Co. απέτυχαν φέτος, αλλά η ύφεση της εταιρείας προσέλκυσε το ενδιαφέρον της Foxconn και της KKR & Co.

Μέχρι στιγμής, το εκτεταμένο δίκτυο μικρών προμηθευτών εξειδικευμένων ανταλλακτικών έχει υποστεί το μεγαλύτερο βάρος των προκλήσεων του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με την Teikoku Databank, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους που έληξε τον Μάρτιο, σημειώθηκαν 32 πτωχεύσεις, ο μεγαλύτερος αριθμός της τελευταίας δεκαετίας.

Όπως αναφέρει ο Σατόρου Σιζονούκα, αναλυτής της Teikoku Databank, είναι πιθανό να ακολουθήσουν περισσότερες συγχωνεύσεις, καθώς οι εταιρείες που ειδικεύονται στα ηλεκτρικά οχήματα, την αυτόνομη οδήγηση και τους κινητήρες υψηλής απόδοσης ευδοκιμούν, ενώ άλλες επιδιώκουν να αποκτήσουν αυτή την τεχνογνωσία μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Διαβάστε ακόμη:

Citi: Ήπια επιβράδυνση στην παγκόσμια οικονομία – Μικτά σήματα για μετοχές, ομόλογα, νομίσματα και εμπορεύματα

Λιανεμπόριο: Ξεπέρασαν τα €19 δισ. οι πωλήσεις στο β’ τρίμηνο (γράφημα)

Mediobanca: Απορρίφθηκε η πρόταση εξαγοράς της Banca Generali – Πλήγμα για τον CEO

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα