Λίγο πριν γίνει το «μήλο της έριδος» μιας δικαστικής διαμάχης στο νότιο Ειρηνικό, το γιότ «Amadea» αξίας $325 εκατομμυρίων που -σύμφωνα με την κυβέρνηση των ΗΠΑ- ανήκει στον Ρώσο δισεκατομμυριούχο Suleiman Kerimov, διένυσε μία τεράστια απόσταση από την Καραϊβική μέχρι τα νησιά Φίτζι, καταναλώνοντας καύσιμα αξίας $500.000 για να αποφύγει τις κυρώσεις.

Αρκετοί υποστηρίζουν πως το γιότ είχε τελικό προορισμό το Βλαδιβοστόκ πριν την ακινητοποίησή του στις νήσους μετά από εντολές των ΗΠΑ. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει οδηγήσει σε πολλές κατασχέσεις τέτοιων σκαφών και «πάγωμα» των λογαριασμών των Ρώσων ολιγαρχών φίλων του Πούτιν.

Οι κυρώσεις αυτές οδήγησαν σε ένα «τρελό κυνηγητό» των γιότ στις επτά θάλασσες, τα οποία προσπαθούσαν να αποφύγουν τα «εχθρικά» λιμάνια και να δέσουν σε σημεία όπου θα ήταν ασφαλή όπως η Τουρκία και η Ρωσία. Το Bloomberg συνέλεξε τις πληροφορίες κίνησης των σούπερ γιοτ αυτών σε μία ενδιαφέρουσα λίστα.

«Τους τελευταίους μήνες, τα γιοτ των Ρώσων ολιγαρχών έχουν ταξιδέψει σε νέους προορισμούς και έχουν διανύσει μεγαλύτερες αποστάσεις απ’ ό,τι συνήθως», ανέφερε ο Simão Oliveira, ο οποίος δημιούργησε την εφαρμογή που ανιχνεύει τις κινήσεις των σκαφών.

Amadea

Το Amadea έχει διανύσει 8.358 ναυτικά μίλια από τις 24 Φεβρουαρίου (ημέρα εισβολής των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία). Το σούπερ γιοτ έφυγε από το νησί του Sint Maarten στην Καραϊβική και πέρασε από τον ισθμό του Παναμά μετά τις 12 Μαρτίου. Από εκεί κατευθύνθηκε προς το Μεξικό όπου και έδεσε στο Manzanillo στις 24 Μαρτίου για λιγότερο από 24 ωρες, προφανώς για να αναπληρώσει τα καύσιμά του.

Το γιοτ των 348 ποδών κατευθύνθηκε προς τα Φίτζι με ταχύτητα 13 μιλίων ανά ώρα και έδεσε στο λιμάνι της Lautoka στις 12 Απριλίου, χωρίς τα αναγκαία επίσημα έγγραφα. Η τοπική κυβέρνηση κατάφερε και ακινητοποίησε το γιοτ μετά από δικαστική διαμάχη μίας εβδομάδας. Την περασμένη εβδομάδα το Ανώτατο Δικαστήριο των Φίτζι επέτρεψε στις αμερικανικές και τοπικές αρχές την κατάσχεση του Amadea. Σύμφωνα με έφεση της επίσημης κατόχου του γιότ Millemarin Investments, το γιότ δεν ανήκει στον Kerimov αλλά σε άλλο Ρώσο ολιγάρχη. Σημειωτέον πως ο Kerimov, ο οποίος έχει περιουσία $15,8 δισ, βρίσκεται υπό τις κυρώσεις της Δύσης λόγω της σχέσης του με τον Πούτιν.

«Τα γιότ αυτά προσπαθούν να βρουν ασφαλή απάγκιο σε μέρη που μπορούν να “κρυφτούν” μέχρι το πέρας της κρίσης, όπως τις Σεϋχέλες, τις Μαλδίβες, το Ντουμπάι και τα Φίτζι», ανέφερε ο Ian Ralby, CEO της I.R. Consilium, τονίζοντας πως «αρκετές φορές, όμως, αφού έχουν δέσει στα λιμάνια αυτά, οι τοπικές αρχές ακινητοποιούν τα γιότ λόγω των κυρώσεων. Σιγά-σιγά έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν πως πολύ δύσκολα θα αποφύγουν την κατάσχεση».

Το ταξίδι του Amadea ήταν πολύ ακριβό, εάν αναλογιστεί κανείς πως έχει «ντεπόζιτο» 392.000 λίτρων καυσίμων, κάτι που σημαίνει πως ένα «γέμισμα» κοστίζει $530.000. 

Clio

Το Clio, γιοτ αξίας $64 εκατομμυρίων του Oleg Deripaska είχε το δεύτερο μακρύτερο ταξίδι, με 7.374 ναυτικά μίλια. Το γιοτ των 239 ποδών βρισκόταν στις Μαλδίβες και ξεκίνησε να πλέει προς το Ντουμπάι. Μετά από μία αναστροφή 180 μοιρών, επέστρεψε στα νησιά του Ινδικού Ωκεανού και ξεκίνησε να πλέει προς το Σουέζ. Το τελευταίο αυτοματοποιημένο σήμα του Clio το τοποθετεί στη Μαύρη Θάλασσα, όπου και πιθανώς έδεσε σε κάποιο ρωσικό λιμάνι. 

Το Clio έχει  δεξαμενές καυσίμων χωρητικότητας  250.000 λίτρων. Το «γέμισμα» υπολογίζεται πως κόστισε περίπου $340.000.

Nord

Το Nord των 465 ποδών και $500 εκατομμυρίων του Alexey Mordashov έχει καλύψει 6.701 ναυτικά μίλια. Στις αρχές του χειμώνα βρισκόταν στις Μαλδίβες και τις Σεϋχέλλες απ’ όπου έπλευσε προς τη Σρι Λάνκα στις 12 Μαρτίου. Το γιοτ έδεσε επιτυχώς στο Βλαδιβοστόκ στις 11 Απριλίου. Το Nord έχει δεξαμενές καυσίμων χωρητικότητας 345.000 λίτρων, ενώ το γέμισμα υπολογίζεται σε $465.000.

Διαβάστε ακόμη:

Μητσοτάκης: Εκλογές σε 12 μήνες από σήμερα – Εντός του 2023 θα πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα (Vid)

Σαμαράς: Η Τουρκία μπλοκάρει τον μόνο ανταγωνιστή του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, τα κοιτάσματα στις ελληνικές ΑΟΖ

Σπάει και το όριο του 10% ο πληθωρισμός – Έκρηξη ανατιμήσεων