Η άρση των lockdowns στην Κίνα σηματοδοτεί μία επιστροφή στην κανονικότητα για τον παγκόσμιο τουρισμό και τις πτήσεις. Παρ’ όλα αυτά, το νέο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές, είναι η έλλειψη αεροσκαφών. 

Εταιρείες όπως η United AIrlines και Air India, έχουν προχωρήσει σε παραγγελίες εκατοντάδων νέων αεροσκαφών Boeing και Airbus. Τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, όμως, σημαίνουν πως τα νέα αυτά αεροσκάφη θα παραδοθούν σε βάθος πολλών ετών. Σύμφωνα με την Jefferies LLC, υπάρχουν ήδη παραγγελίες για 12.720 νέα αεροσκάφη παγκοσμίως.

Αυτό, με τη σειρά του, σημαίνει πως τα ακριβά αεροπορικά εισιτήρια αποτελούν τη νέα πραγματικότητα στην οποία καλούνται να προσαρμοστούν οι καταναλωτές. «Οι καταναλωτές συνήθισαν σε φθηνότερα εισιτήρια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά το “άνοιγμα” της κινεζικής οικονομίας θα επιδεινώσει την κατάσταση», τόνισε ο Ατζέι Οτάνι, ιδρυτής της LiveFromALounge.com, προσθέτοντας πως «η αύξηση αυτή δεν οφείλεται μόνο στην έλλειψη αεροσκαφών αλλά και σε άλλους παράγοντες όπως οι αυξημένες τιμές πετρελαίου».

Η αύξηση των ελλείψεων αυτή, βέβαια, οφείλεται και στην ανάκαμψη της αγοράς αλλά και την ανάγκη ανανέωσης των παλαιών, πια, στόλων των αεροπορικών. Παράλληλα, η έλλειψη εργατικών χεριών και πρώτων υλών προκαλεί περαιτέρω καθυστερήσεις.

Η Airbus πρόσφατα μείωσε το στόχο των παραδόσεών της κατά 700 αεροσκάφη λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ προειδοποίησε πως η αύξηση του κόστους ενέργειας θα επηρεάσει συγκεκριμένα τους μικρότερους παραγωγούς και τα χυτήρια.

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της Air Lease Corp, Στιβ Ουντβάρ-Χέιζι «δεν έχουμε παραλάβει κάποιο αεροσκάφος στην ώρα του, είτε πρόκειται για 737 Max, 787 ή A330 και Α350. Οι χειρότερες καθυστερήσεις αφορούν τα μοντέλα Α321neo, οι οποίες αγγίζουν έξι ή επτά μήνες. Πρόκειται για ένα συνδυασμό προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και έλλειψης εργαζομένων».

Τα χιλιάδες αεροσκάφη που οι αεροπορικές έχουν «αποθηκεύσει» σε ερήμους ανά τον πλανήτη αποτελούν, επίσης, πρόβλημα, αφού εκατοντάδες εξ αυτών δεν έχουν επιστρέψει στην κυκλοφορία, είτε επειδή χρειάζονται εκτεταμένη συντήρηση είτε επειδή οι αεροπορικές αναμένεται να τα πουλήσουν και δε τα συμπεριλαμβάνουν στους στόλους τους.

Το αποκύημα του όλου προβλήματος είναι οι υπέρογκες τιμές των εισιτηρίων οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω λόγω της αύξησης της ζήτησης για πρώτη φορά εδώ και χρόνια. 

Σύμφωνα με τον Σούνι Ζι, στέλεχος της Oliver Wyman «οι αεροπορικές ενδέχεται να επεκτείνουν τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών αφού έχουν ελλείψεις. Για παράδειγμα, οι ασιατικές αεροπορικές συνήθως ανανεώνουν τους στόλους τους κάθε δώδεκα έτη, το οποίο αποτελεί χαμηλότερο αριθμό από πολλές άλλες περιοχές του πλανήτη. Παρ’ όλα αυτά, το αφήγημα αυτό ενδέχεται, πια, να αλλάξει».

Όσο για τις Airbus και Boeing, οι προαναφερθείσες καθυστερήσεις στην παράδοση των νέων αεροσκαφών έχουν ήδη επηρεάσει τις νέες παραγγελίες από τις αεροπορικές. Η Airbus, για παράδειγμα, έχει παραγγελίες για 6.100 νέα αεροπλάνα τύπου Α320neo. Αν και πρότινος είχε τονίσει πως θα αυξήσει την παραγωγή της στα 75 αεροσκάφη τύπου Α320 μηνιαίως, τώρα έχει υπαναχωρήσει και έχει υπογραμμίσει πως θα επιτύχει τον στόχο αυτό στα μέσα της δεκαετίας.

Επιπροσθέτως, οι επενδυτές της Boeing η οποία ανακοίνωσε περίπου 850 παραγγελίες φέτος, ανησυχούν πως η εταιρεία δεν έχει βελτιώσει αρκετά τη γραμμή παραγωγής της αρκετά, σύμφωνα με τον αναλυτή της RBC, Κεν Χέρμπερτ.

Το μόνο θετικό στοιχείο στην όλη υπόθεση είναι πως οι εργαζόμενοι στον τομέα των αεροπορικών και των συναφών βιομηχανιών δεν πρόκειται να χάσουν τις θέσεις τους.

Ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Τζορτ Φέργκιουσον, από την πλευρά του υπογράμμισε πως «οι παραγγελίες είναι τόσο πολλές που η ύφεση δε θα επηρεάσει τη σταθερότητα των θέσεων εργασίας στις εταιρείες αυτές. Οι αεροπορικές, η Boeing και η Airbus δε θα απολύσουν εργαζομένους αφού έχουν ανάγκη όσο εργατικό δυναμικό διαθέτουν».

Διαβάστε ακόμη

Xclusiv Shipbrokers: Τι φέρνει το 2023 στη Ναυτιλία

Shelman: Άλλαξε χέρια η μονάδα της Κομοτηνής (pics)

ΤτΕ: «Έκαψαν» καταθέσεις 591 εκατ. ευρώ οι Έλληνες τον Νοέμβριο