Στις όχθες του ποταμού Ρουρ, στην καρδιά της βιομηχανικής ζωής της Γερμανίας, υπάρχει ένα τεράστιο στολισμένο πάρκο, με περιποιημένους κήπους κι εξωτικά δέντρα. Στην καρδιά του πάρκου βρίσκεται ένα νεοκλασικό αρχοντικό με χάλκινη, πατιναρισμένη οροφή και ελληνικούς κίονες: Είναι η Βίλα Χούγκελ, η παλιά κατοικία του μεγιστάνα του χαλκού, Άλφρεντ Κρουπ.

«Βίλα», δεν είναι η σωστή λέξη. Το κτίσμα παραπέμπει περισσότερο σε παλάτι, παρά σε κατοικία.

Στο εσωτερικό του βρίσκει κανείς βιβλιοθήκες με επένδυση από ξύλο, περίτεχνες φλαμανδικές ταπετσαρίες, λαμπερούς πολυελαίους που κρέμονται από τις χλιδάτες οροφές.

Το αρχοντικό αποτελεί απόδειξη του τεράστιου πλούτου, αλλά και της ιδιότητας που είχε ο Άλφρεντ Κρουπ ως ένας πρωτοπόρος της βιομηχανικής επανάστασης στη Γερμανία τον 19ο αιώνα. Αν η κοιλάδα του Ρουρ ήταν το μηχανοστάσιο της γερμανικής οικονομίας εκείνης της εποχής, η Βίλα Χούγκελ ήταν η γέφυρα από όπου δίνονταν οι εντολές.

Σήμερα η Βίλα Χούγκελ δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μαυσωλείο μιας περασμένης εποχής. Το πασίγνωστο όνομα Κρουπ, πέρασε στην ιστορία, μετά τη συγχώνευση των δυο δυναστειών παραγωγής χάλυβα το 1999, της Thyssen και της Krupp. Από τότε, όμως, όπως άλλες εμβληματικές γερμανικές βιομηχανίες, σαν τη Siemens και τη Daimler, η Thyssenkrupp αντιμετωπίζει προβλήματα που την αναγκάζουν να πουλήσει κάποιες από τις μονάδες της, προκειμένου να κλείσει “τρύπες” στον ισολογισμό της.

Μπορεί μεμονωμένα τμήματα να προσπαθούν να αναπτυχθούν εδώ και καιρό, ωστόσο το «καμπανάκι»έχει κτυπήσει ήδη για τον γίγαντα της γερμανικής βιομηχανίας, ο οποίος έκτισε τον πύργο της Chrysler, δημιούργησε με χάλυβα τη μεγάλη στρατιωτική δύναμη των ναζί κι έστησε τα μηχανήματα που οδήγησαν στα τέλη του 20ού αιώνα την Κίνα σε μια μεγάλη ανάπτυξη.

Η υποχώρηση και η πτώση της αυτοκρατορίας Thyssenkrupp, αποτελεί πηγή ανησυχίας για πολλούς Γερμανούς πολιτικούς, που βλέπουν σε αυτή ένα σημάδι για ολόκληρη τη γερμανική οικονομία, η οποία ως τώρα κατάφερνε να κρατήσει στους κόλπους της τις προνομιούχες θέσεις εργασίας των «μπλε κολάρων». Στις 14 Νοεμβρίου αναμένονται τα στοιχεία για την πορεία της γερμανικής οικονομίας, τα οποία ίσως δείχνουν ότι η «ατμομηχανή» της ευρωπαϊκής οικονομίας μπορεί να βρεθεί σε ύφεση στο τρίτο τρίμηνο του 2019.

Διάχυση κινδύνου

«Αυτή η βασική αρχή της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς ήταν πάντα ιδιαίτερα έντονη στην Thyssenkrupp» δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Εργασίας, προερχόμενος από τους Σοσιαλδημοκράτες, Χουμπέρτους Χάιλ. Το SPD είδε τη δύναμή του να μειώνεται εξίσου, όπως η Γερμανία απομακρύνεται από τις παλαιές βιομηχανίες πλήρους απασχόλησης, που δημιούργησαν το στέρεο υπόβαθρο για το πολιτικό σκηνικό της Γερμανίας. «Η κοινωνική ευθύνη δεν πρέπει να θυσιάζεται στα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα όσων επενδύουν στις χρηματιστηριακές αξίες».

Η κλιμακούμενη κρίση στην Thyssenkrupp οδηγεί στην εναρμόνιση των συμφερόντων των επενδυτών στην εταιρεία και των εργαζομένων σε αυτήν: Η επιχείρηση έχει ανάγκη τη ρευστότητα, προκειμένου να πληρώσει τις συντάξεις και να διατηρηθεί στη ζωή. Το ίδρυμα που εποπτεύει τη Βίλα Χούγκελ κι είναι μεγαλομέτοχος της εταιρείας, βασίζεται στα μερίσματα προκειμένου να καλύψει τις δαπάνες του, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται επιχορηγήσεις για έρευνα, πολιτιστικές υποτροφίες και συντήρηση του ακριβού ακινήτου.

Τα στελέχη στο Έσσεν, βρίσκονται σήμερα σε διαπραγματεύσεις για την τύχη του πιο περιζήτητου περιουσιακού στοιχείου της Thyssenkrupp: Του τμήματος των ανελκυστήρων, που αποτιμάται σε 16 δισ. ευρώ (16,56 δισ. δολάρια) και για το οποίο έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από διάφορες μεριές. Η εταιρεία εξετάζει επίσης την πιθανότητα να πουλήσει το τμήμα κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων, όπου τα κέρδη εμφανίζουν μειώσεις λόγω της επιδεινούμενης κατάστασης συνολικά στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.