Για τους αμύητους, το κόκκινο εμπορευματοκιβώτιο στο Felixstowe δε φαινόταν διαφορετικό από τα χιλιάδες άλλα που ήταν στοιβαγμένα στο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Βρετανίας. Με προορισμό την Αφρική, το περιεχόμενό του αναφερόταν ως «οικιακά είδη», αλλά για τον αστυνομικό Άνταμ Γκίμπσον, ήταν ύποπτο. Μέσα υπήρχαν τέσσερα SUV — τρία Toyota RAV4 και ένα Lexus RX 450h. Δύο ήταν στο έδαφος και τα άλλα κρέμονταν από την οροφή, στριμωγμένα σαν τουβλάκια του Tetris. Όλα τα αυτοκίνητα ήταν κλεμμένα και οι πινακίδες τους είχαν αλλάξει.

Η κλοπή αυτοκινήτων είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία, το προηγούμενο έτος εκλάπησαν σχεδόν 130.000 οχήματα, αριθμός που πλησιάζει το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών, με κόστος για τις ασφαλιστικές εταιρείες 640 εκατομμύρια λίρες (867 εκατομμύρια δολάρια). Τουλάχιστον μερικά από αυτά καταλήγουν στο εξωτερικό. Ως ένας από τους λίγους ειδικούς αξιωματικούς της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών για τα Εγκλήματα Οχημάτων (NaVCIS), μιας αστυνομικής μονάδας που χρηματοδοτείται από τη βιομηχανία και επικεντρώνεται στα εγκλήματα που σχετίζονται με αυτοκίνητα, η δουλειά του Γκίμπσον είναι να ψάχνει τα εμπορευματοκιβώτια και να εμποδίζει τα κλεμμένα αυτοκίνητα να βγουν από τη χώρα.

Οι κλέφτες που αντιμετωπίζει δεν είναι απλώς ευκαιριακοί ή λάτρεις της ταχύτητας. Οι περισσότερες κλοπές αυτοκινήτων σήμερα οργανώνονται από οργανωμένες συμμορίες που εκμεταλλεύονται τη ζήτηση για SUV στο εξωτερικό. Με τον αριθμό των κλοπών να αυξάνεται, η αστυνομία δυσκολεύεται να τις σταματήσει: για κάθε κλεμμένο αυτοκίνητο που ανακτούν ο Γκίμπσον και οι συνάδελφοί του, εκτιμά ότι άλλα εννέα γλιστρούν από τα χέρια τους.

Καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο τεχνολογικά προηγμένα, έχει ξεκινήσει ένας τεχνολογικός αγώνας μεταξύ κατασκευαστών και κλεφτών. Στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν ότι το 58% των κλοπών αυτοκινήτων στην Αγγλία και την Ουαλία πραγματοποιήθηκαν με τη βοήθεια «συσκευών παρεμβολής σημάτων», ηλεκτρονικών εργαλείων ικανά να διακόψουν τη λειτουργία συσκευών τηλεχειρισμού. Το ποσοστό αυτό ήταν 40% το προηγούμενο έτος. Η Toyota, η οποία είναι επίσης ιδιοκτήτρια της Lexus, δήλωσε ότι οι κλοπές τα τελευταία χρόνια έχουν φτάσει «σχεδόν σε επιδημικές διαστάσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Ως απάντηση, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν δημιουργήσει τεχνολογία που «απενεργοποιείι» το αυτοκίνητο όταν δεν χρησιμοποιείται, συσκευές εντοπισμού για την παρακολούθηση της θέσης ενός κλεμμένου οχήματος και άλλα μέτρα ασφαλείας.

Μέχρι τη στιγμή που ένα κλεμμένο αυτοκίνητο φτάνει σε ένα λιμάνι, οι ιδιοκτήτες έχουν συνήθως ήδη υποβάλει αίτηση αποζημίωσης στις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες τείνουν να αποσβένουν γρήγορα ένα όχημα και να πληρώνουν. Όσοι ελπίζουν να ανακτήσουν τα αυτοκίνητά τους, ωστόσο, έχουν τις καλύτερες πιθανότητες να το κάνουν ενώ αυτά βρίσκονται ακόμα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ακόμα και αν οι ανιχνευτές εντοπίσουν το όχημα στο εξωτερικό, μπορεί να είναι δύσκολο να συνεργαστούν οι αρχές μιας ξένης χώρας, και τα έξοδα επαναπατρισμού δεν είναι φθηνά.

Σύμφωνα με στοιχεία της NaVCIS και αναλυτών της Thatcham Research, σχεδόν το 40% των κλεμμένων αυτοκινήτων που κατασχέθηκαν σε βρετανικά λιμάνια μεταξύ 2021 και 2024 είχαν προορισμό τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, της οποίας η κεντρική θέση και η πρόσβαση σε θαλάσσιους λιμένες την καθιστούν έναν καλό κόμβο για τη διανομή αυτοκινήτων σε όλη την Αφρική. Ένα επιπλέον 20% είχε προορισμό τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου πέρυσι διακόπηκαν οι κανονικές διαδρομές παράδοσης λόγω πλημμυρών. Σχεδόν το 7% προοριζόταν για την Κύπρο και σχεδόν το 6% για την Τζαμάικα, δύο χώρες όπου τα αυτοκίνητα οδηγούνται στα αριστερά, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο. Άλλο 5% είχε προορισμό τη Γεωργία, η οποία προσφέρει εύκολη πρόσβαση στη Ρωσία, όπου τα αυτοκίνητα πωλούνται στη μαύρη αγορά για να παρακάμψουν τις διεθνείς κυρώσεις.

Bloomberg

Ωστόσο, καθώς οι κλοπές αυτοκινήτων έχουν γίνει πιο οργανωμένες, «η αστυνόμευση δεν έχει συμβαδίσει», \όπως δήλωσε ο Μαρκ Καμίν, επικεφαλής του πρόσφατα ιδρυθέντος National Vehicle Crime Reduction Partnership (NVCRP). Η κοινή πρωτοβουλία, που οργανώθηκε από την αστυνομία, το Υπουργείο Εσωτερικών και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η JLR και η Toyota, βοηθά στον συντονισμό της αντίδρασης στις κλοπές οχημάτων, μεταξύ άλλων με την οργάνωση επιδρομών σε συμμορίες.

Όσο περισσότερα αυτοκίνητα κλέβονται, τόσο αυξάνονται τα ασφάλιστρα. Κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, οι Βρετανοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων πλήρωσαν κατά μέσο όρο σχεδόν 800 λίρες ετησίως για ασφάλιση, ποσό μειωμένο σε σχέση με το υψηλό επίπεδο των τελευταίων 18 μηνών, αλλά ακόμα πολύ υψηλότερο από τον ιστορικό μέσο όρο.

Η κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για την καταπολέμηση των κλοπών αυτοκινήτων. Εκτός από τη βοήθεια στην ίδρυση και τη χρηματοδότηση της NVCRP, πρότεινε μέτρα που θα επιβάλλουν ποινή φυλάκισης έως πέντε ετών σε όποιον κατέχει συσκευή παρεμβολής σημάτων.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν επίσης να βλέπουν τα αποτελέσματα των δικών τους προσπαθειών. Η JLR δήλωσε ότι το ποσοστό κλοπής των οχημάτων της έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 50% από την εισαγωγή νέων μέτρων ασφαλείας τον Νοέμβριο του 2022 και ότι λιγότερα από τέσσερα στα 1.000 καινούργια αυτοκίνητά της κλέβονται. Η Toyota πραγματοποίησε τη δική της δοκιμή πέρυσι, εξοπλίζοντας ορισμένα αυτοκίνητα με συστήματα εντοπισμού. Όπως αναφέρει το Bloomberg, από αυτά που εξαφανίστηκαν, το 96% ανακτήθηκε χάρη στους ανιχνευτές, σύμφωνα με την εταιρεία. Τώρα σχεδιάζει να τα διαθέσει σε ορισμένα μοντέλα ως προαιρετικό χαρακτηριστικό.

Αυτές οι αλλαγές είχαν επίσης αντίκτυπο στη μαύρη αγορά, σύμφωνα με τον Γκίμπσον. Ενώ τα SUV εξακολουθούν να έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, έχει παρατηρήσει μια στροφή από τα πολυτελή οχήματα.

Αφού άνοιξε το τελευταίο του κοντέινερ μετά από μια κουραστική μέρα στο Felixstowe, ο αστυνομικός ανακάλυψε ένα χάος από πολύτιμα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, καθώς και ένα πιο περίεργο αντικείμενο: ένα ασθενοφόρο του Λονδίνου που ο ίδιος υποψιάζεται ότι προορίζεται για την Ουκρανία.

Διαβάστε ακόμη

Κάτοικία: Ράλι σε όλη την Ευρώπη, με μόνη εξαίρεση τη Φινλανδία – Η θέση της Ελλάδας (γράφημα)

Η οικονομική εισβολή της Κίνας σε Ελλάδα και Ευρώπη άρχισε (πίνακες)

Dolphin Company: Ο γίγαντας των θαλάσσιων πάρκων που βγάζει στο «σφυρί» εκατοντάδες δελφίνια (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα