Σήμερα εμφανίζονται ενώπιον της Επιτροπής της αμερικανικής Γερουσίας οι CEOs των Facebook, Twitter και Google εν μέσω των πιέσεων των συντηρητικών και απειλών για την αλλαγή ενός κρίσιμου νόμου, ο οποίος προστατεύει την ικανότητα των εταιρειών να εποπτεύουν το περιεχόμενο που δημοσιοποιούν.

Η ακρόαση πραγματοποιείται λιγότερο από μια εβδομάδα πριν από τις προεδρικές αμερικανικές εκλογές, την ώρα που οι οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποδύονται στη μάχη κατά της παραπληροφόρησης. Τις τελευταίες ημέρες, το Facebook και το Twitter έχουν αναλάβει δράση για να επιβραδύνουν την εξάπλωση συγκεκριμένου περιεχομένου, προκαλώντας τις αντιδράσεις κάποιων που μιλούν για προκατάληψη, λογοκρισία, ακόμη και παρεμβάσεις στις εκλογές.

Σε βίντεο που δημοσιοποιήθηκε πριν την ακρόαση, η Επιτροπή της Γερουσίας αρμόδια για θέματα εμπορίου υπογραμμίζει ότι υπάρχουν παραδείγματα δια δράσεις που έχουν αναλάβει οι πλατφόρμες κατά λογαριασμών συντηρητικών, όπως η επισήμανση από την Twitter σε ένα τουίτ του Τάκερ Κάρλσον από το Fox News, αναφέροντας ότι το περιεχόμενο που μοιράστηκε ήταν δυνητικώς ευαίσθητο.

Ανεξάρτητες μελέτες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εντοπίσει λίγα έως ελάχιστα λίγα αξιόπιστα στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι η τεχνολογία είναι προκατειλημμένη έναντι των συντηρητικών απόψεων, αλλά τα στελέχη των συντηρητικών αναμένουν να ασκηθούν πιέσεις για το θέμα.

«Διαβεβαιώνουμε ότι όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται χωρίς τη χρήση πολιτικών απόψεων, σχέσεων με κόμματα ή πολιτικών ιδεολογιών, είτε σχετίζονται με την αυτόματη κατάταξη του περιεχομένου στην υπηρεσία μας είτε με τον τρόπο ανάπτυξης ή επιβολής των κανόνων του Twitter», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Twitter Τζακ Ντόρσεϊ στο CNN. «Οι κανόνες μας στο Twitter δεν βασίζονται στην ιδεολογία ή σε ένα συγκεκριμένο σύνολο πεποιθήσεων.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι είμαστε αμερόληπτοι και προσπαθούμε να επιβάλουμε δίκαια τους κανόνες του Twitter».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Google, Σουντάρ Πιτσάι, δήλωσε ότι η εταιρεία επιτελεί το έργο της χωρίς πολιτική προκατάληψη,

«Το να κάνουμε κάτι διαφορετικό θα ήταν αντίθετο τόσο στα επιχειρηματικά μας συμφέροντα όσο και στην αποστολή μας, η οποία μας υποχρεώνει να καθιστούμε τις πληροφορίες προσβάσιμες σε κάθε τύπο ατόμου, ανεξάρτητα από το πού ζει ή από το τι πιστεύει”, δήλωσε ο Πιτσάι.

Στο επίκεντρο της σημερινής της ακρόασης θα τεθεί το άρθρο 230 του επίμαχου νόμου για την Ευπρέπεια των Επικοινωνιών (Communications Decency Act) του 1992  . Οι εταιρείες έχουν επικαλεστεί τον ομοσπονδιακό νόμο για να απορρίψουν δυνητικά δαπανηρές αγωγές για μηνύματα, βίντεο και άλλο περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες.

Σύμφωνα με το Άρθρο 230, οι «υπηρεσίες διαδραστικών υπολογιστών» θεωρούνται νομικά ανεξάρτητες από τους χρήστες που ανεβάζουν περιεχόμενο. Δεν μπορούν να κατηγορηθούν ότι υιοθετούν τα λόγια των χρηστών τους. Στην πράξη, τα δικαστήρια έχουν δεχτεί επανειλημμένα το άρθρο 230 ως υπεράσπιση έναντι αξιώσεων δυσφήμισης, αμέλειας και άλλων κατηγοριών.