Σχεδόν 400 εκατ. άτομα σε 45 διαφορετικές πόλεις της Κίνας βρίσκονται σε πλήρες ή εν μέρει lockdown, στο πλαίσιο της πολιτικής του Πεκίνου για «μηδενική ανοχή» απέναντι στην Covid. Οι συγκεκριμένοι αριθμοί αντιπροσωπεύουν το 40% του ετήσιου ΑΕΠ της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη. Ή αλλιώς 7,2 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Όμως, κανείς δεν φαίνεται να ασχολείται πραγματικά μ’ αυτό το τεράστιο και επείγον πρόβλημα, το οποίο απειλεί ευθέως την παγκόσμια οικονομία και ανάπτυξη, ιδίως αν τα lockdowns κρατήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ, η στρατηγική του Πεκίνου έναντι της Covid κοστίζει κάθε μήνα τουλάχιστον 46 δισ. δολάρια ή αλλιώς το 3,1% του ΑΕΠ. Ήδη οι περισσότεροι αναλυτές θεωρούν ανέφικτο τον στόχο για ανάπτυξη 5,5% το 2022 (ο λιγότερο φιλόδοξος στόχος των τελευταίων 30 ετών).

«Οι αγορές εξακολουθούν να υποτιμούν τον αντίκτυπο, επειδή η προσοχή παραμένει στραμμένη στη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση και στην αύξηση επιτοκίων της Federal Reserve» δηλώνει ο Λιου Τινγκ, επικεφαλής αναλυτής της Nomura, ο οποίος μιλάει στο CNN.

Το πιο ανησυχητικό σημάδι αφορά, αναντίρρητα, το lockdown στη Σαγκάη, μία πόλη 25 εκατομμυρίων ετών, βασικό εξαγωγικό και μεταποιητικό κέντρο της Κίνας. Τα πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα έχουν ήδη οδηγήσει σε ελλείψεις τροφίμων, σε δυσκολίες πρόσβασης σε ιατρική φροντίδα, ακόμη και στη θανάτωση κατοικίδιων ζώων.

Το λιμάνι της πόλης, το μεγαλύτερο σε όλο τον κόσμο (εξυπηρετεί το 20% της εμπορευματικής κίνησης της Κίνας), υπολειτουργεί καθώς παραμένει υπο-στελεχωμένο εδώ και αρκετές εβδομάδες. Τα τρόφιμα, στην κυριολεξία, σαπίζουν στις αποβάθρες, καθώς είναι αδύνατη η σύνδεση των κοντέινερς με τα συστήματα ψύξης του λιμανιού. Τα νεοεισερχόμενα πλοία δε, χρειάζεται να περιμένουν (κατά μέσο όρο) οκτώ ημέρες, προτού ξεφορτώσουν, με τον χρόνο αναμονής να έχει αυξηθεί κατά 75% σε σχέση με τα προ-lockdown επίπεδα.

Παρόμοια προβλήματα και στις αερο-μεταφορές εμπορευμάτων. Οι cargo αεροπορικές έχουν ακυρώσει όλες τις πτήσεις από και προς την πόλη, καθώς περισσότερο από το 90% των φορτηγών μεταφοράς βρίσκεται εκτός «δράσης», ως απόρροια του αυστηρού lockdown.

Ας σημειωθεί ότι η Σαγκάη «παράγει» το 6% των εξαγωγών της Κίνας, με το κλείσιμο των τοπικών εργοστασίων να έχει σημαντικές και ευρείες επιπτώσεις στην εθνική -και όχι μόνο- οικονομία.

Τα εργοστάσια της Sony και της Apple έχουν ήδη βάλει μερικό «λουκέτο», ενώ η Quant, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρονικών notebook (MacBook) έχει «παγώσει» την παραγωγή στο εργοστάσιο της Σαγκάη, κάτι που ισούται με το 20% της συνολικής παραγωγής της εταιρείας. Σβηστές είναι οι μηχανές και στο εργοστάσιο – γίγας της Tesla, όπου κανονικά θα παράγονταν 2.000 ηλεκτρικά οχήματα κάθε ημέρα.

Την Παρασκευή, ο υπουργός Βιομηχανίας της Κίνας ανακοίνωσε την αποστολή μιας ομάδας-κρούσης στη Σαγκάη, προκειμένου να καταρτίσει ένα σχέδιο συνέχισης της παραγωγής σε 666 βασικές βιομηχανίες της πόλης.

«Ο αντίκτυπος στην Κίνα είναι σημαντικός και χτυπάει και την πόρτα της παγκόσμιας οικονομίας» υπογραμμίζει ο Μίκαελ Χίρσον, επικεφαλής της Eurasia Group για την περιοχή της Κίνας και της νοτιοανατολικής Ασίας. «Νομίζω ότι περιμένουμε περισσότερη μεταβλητότητα και οικονομικές-κοινωνικές αναταραχές για τους επόμενους τουλάχιστον έξι μήνες».

Διαβάστε ακόμα:

Μικρά και μεγάλα ακίνητα στο σφυρί από τις παλιές… δόξες του ΧΑ: Θεμελιοδομή, Ράδιο Κορασίδης, ΑΤΛΑΝΤΙΚ, AA Holdings

Η επόμενη μέρα για τις ιχθυοκαλλιέργειες – Τα deals και οι επενδύσεις

Το βαθύ πουγκί της Cosmote, ο αρπαγμένος Φέσσας και ο θυμωμένος Προκοπίου, το ερείπιο της Famar και η αποζημίωση στην Ελλάκτωρ