Δύο και βάλε… χρόνια από το ξέσπασμα της πανδημίας, ο ουρανός εξακολουθεί να είναι γεμάτος από αεροπλάνα – «φαντάσματα». Δηλαδή από αεροσκάφη, τα οποία πετούν χωρίς επιβάτες, μόνο και μόνο προκειμένου να μη χάνουν τις θέσεις slots (δικαίωμα προσγείωσης και απογείωσης) στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. 

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «The Guardian», μόνο από το Ηνωμένο Βασίλειο σε μηνιαία βάση απογειώνονται περίπου 500 πτήσεις – «φαντάσματα». Εκτιμήσεις της Greenpeace, ταυτόχρονα, αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια του φετινού χειμώνα, τους ευρωπαϊκούς ουρανούς διέσχισαν τουλάχιστον 100.000 αεροσκάφη με ελάχιστους ή καθόλου επιβάτες.  

Από την πλευρά της, η Lufthansa υπογράμμισε ότι το τελευταίο εξάμηνο πέταξαν άσκοπα 18.000 δικά της αεροπλάνα, προκειμένου η γερμανική αεροπορική να διατηρήσει τις θέσεις slots στα αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου.  

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επανειλημμένως εκφράσει την αγανάκτησή τους για τους λεγόμενους κανόνες «use it or lose it» («αν δεν το χρησιμοποιείς, το χάνεις»), τους οποίους εφαρμόζει η Κομισιόν στα slots των αεροδρομίων.   

Οι κανόνες είχαν ανασταλεί τον Μάρτιο του 2020, όταν το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού «προσγείωσε» το σύνολο της βιομηχανίας των αερομεταφορών. Όμως έκτοτε, τέθηκαν και πάλι σε ισχύ, με τις εταιρείες να είναι αναγκασμένες αυτή τη στιγμή να χρησιμοποιούν το 50% των slots. Διαφορετικά χάνουν αυτομάτως το δικαίωμα προσγείωσης και απογείωσης. 

Από αυτό τον μήνα, βέβαια, η Κομισιόν αυξάνει ξανά το κατώτατο όριο, το οποίο από το 50% ανέρχεται πλέον στο 64%, κάτι που αναγκάζει τις αεροπορικές να συνεχίσουν να πετούν, ακόμη και χωρίς επιβάτες, αν επιθυμούν να διατηρήσουν τα slots και τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν και αυξάνεται αισθητά η κίνηση -και άρα τα έσοδα του κλάδου. 

Τα slots είναι εξαιρετικά πολύτιμα για τις αεροπορικές. Και γι’ αυτό τον λόγο, η τιμή τους είναι πολύ υψηλή. Για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου, η τιμή για ένα πρωινό slot ανέρχεται σε 19 εκατ. δολάρια. Τις μεσημεριανές ώρες, το αντίστοιχο κόστος μειώνεται σε 13 εκατ. δολάρια και τις απογευματινές σε 6 εκατ. δολάρια. 

 Ας σημειωθεί ότι ο κλάδος των αερομεταφορών ευθύνεται για το 14% των εκπομπών ρύπων που προκύπτουν από τις μεταφορές συνολικά, κάτι που σημαίνει ότι είναι ο δεύτερος πιο επιβαρυντικός για το περιβάλλον, μετά τις οδικές μεταφορές. Εάν οι αεροπορικές εταιρείες ήταν χώρα, θα βρισκόταν στο top10 των πιο ρυπογόνων. 

Διαβάστε επίσης:

Το πολιτικό παιχνίδι άνοιξε, το Ερρίκος Ντυνάν δεν πουλήθηκε, το έξυπνο deal του Σουηδού και τα χαμένα λεφτά της Globo

14η Αξιολόγηση: Κατώτατος μισθός, μπόνους στο Δημόσιο και εκκρεμείς συντάξεις στο «μικροσκόπιο» των Θεσμών

Ενεργειακή κρίση: «Ηλεκτροσόκ» για το λογαριασμό της απεξάρτησης της Ε.Ε. από τη Ρωσία