H μείωση της μετα-πανδημικής καταναλωτικής φρενίτιδας πλήττει τις ευρωπαϊκές εταιρείες πολυτελείας, από την LVMH ως την Kering, αλλά καμία δεν πλήττεται περισσότερο από την πρωτοπόρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, Farfetch.

Ιδρυθείσα το 2007, η Farfetch αποτελεί έναν από τους λίγους παγκόσμιους διαδικτυακούς λιανοπωλητές υψηλής ποιότητας εμπορευμάτων, είτε πρόκειται για ένα παλτό Saint Laurent με τιμή $5.690, είτε για ένα διαμαντένιο κολιέ De Beers αξίας $5.900. 

Τον τελευταίο καιρό η Farfetch έχει προωθήσει το αφήγημα των εκπτώσεων μέχρι και 45% σε ρούχα και αξεσουάρ από διάφορες «μικρότερες» μάρκες όπως Diesel, Balmain, Lanvin και Balenciaga. 

Oι μετοχές της κατέγραψαν πτώση της τάξης του 50% στις 28 Νοεμβρίου μετά από την αναβολή της τριμηνιαίας έκθεσης εταιρικών αποτελεσμάτων, όταν η εταιρεία υποστήριξε πως οι προηγούμενες οικονομικές προβλέψεις της δεν είναι, πια, κάτι στο οποίο μπορεί να βασιστεί.

Την περασμένη Τρίτη, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας σε «junk» και την έθεσε υπό αναθεώρηση για περαιτέρω μείωση.

Tα προβλήματα της Farfetch, σύμφωνα με το Reuters, αντανακλούν κάτι περισσότερο από την τρέχουσα μακροοικονομική τάση.

Η μακροπρόθεσμη πρόκληση την οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει η εταιρεία είναι η αλλαγή της τάσης που έχουν πολλές επιχειρήσεις λιανικής να αποφεύγουν τις εκπτώσεις, κάτι στο οποίο βασίζονται εταιρείες όπως η Farfetch για την προσέλκυση καταναλωτών.

Οι μάρκες Chanel, Hermes όπως κι αυτές της LVMH, Louis Vuitton και Dior, έχουν ήδη ηγηθεί της προσπάθειας να πουλήσουν τα προϊόντα όχι μόνο σε χαμηλότερες τιμές αλλά και απευθείας, ενώ η Burberry έχει αρχίσει να μειώνει τον αριθμό των μεσαζόντων λιανοπωλητών όπως η Farfetch, ανοίγοντας 33 καταστήματα σε τοποθεσίες όπως Λος Άντζελες, Τόκιο και Λονδίνο μόνο το α’ εξάμηνο του 2023.

Η Kering, της οποίας θυγατρικές είναι οι Gucci, Saint Laurent και Balenciaga, έχει επίσης ανοίξει, πρόσφατα, καταστήματα στις πόλεις αυτές.

Μέσω της αύξησης του ελέγχου τους και μέσω συμφωνιών shop-in-shop σε πολυκαταστήματα, ελέγχουν τα πάντα, όπως ανέφερε η Κάρολιν Ρέιλ της Pictet.

Διαφοροποίηση

Η Richemont η οποία αντιμετωπίζει παρόμοιες προκλήσεις όσον αφορά την ηλεκτρονική της επιχείρηση YNAP προχώρησε σε συμφωνία με την Farfetch για τον έλεγχο των υπηρεσιών της YNAP το 2022.

Σημειωτέον πως η Richemont, αν και εξέφρασε την εμπιστοσύνη της στην Farfetch, δήλωσε πως δε θα υποστηρίξει την εταιρεία με μετρητά. 

Η Farfetch και η Net-a-Porter της YNAP επιδιώκουν την προσέλκυση καταναλωτών με αποκλειστικές προσφορές αλλά και εκπτώσεις. Οι κινήσεις αυτές, αν και πολλές εταιρείες πιστεύουν πως «φτηναίνουν» την εικόνα τους, παραμένουν βασικός πόλος έλξης για τους αγοραστές.

Η Farfetch ξεκίνησε μία προσπάθεια διαφοροποίησης το 2019, αγοράζοντας μάρκες και άδειες για τη διανομή τους, όπως τον όμιλο New Guards Group. Το 2022 κατέληξε σε συμφωνία για διανομή προϊόντων Reebok ενώ επεκτάθηκε μέσω της αγοράς της εταιρείας ομορφιάς, Violet Grey.

H Farfetch δεν αποτελεί μόνο μία διαδικτυακή αγορά. Είναι επίσης και μία εταιρεία τεχνολογίας η οποία διαχειρίζεται το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα Harrods, τον οίκο Ferragamo, ενώ βρίσκεται στη μέση διαπραγματεύσεων για να κάνει το ίδιο και με την αμερικανική αλυσίδα πολυκαταστημάτων Bergdorf Goodman.

H επιβράδυνση της ζήτησης για προϊόντα πολυτελείας στην Κίνα και τις ΗΠΑ, όμως, έχει περιπλέξει τις προσπάθειές της για την επίτευξη κερδοφορίας, ενώ οι επικριτές της υποστηρίζουν πως η λειτουργία της Farfetch έχει, πια, γίνει υπερβολικά περίπλοκη.

Σύμφωνα με το στέλεχος της Alix Partners, Ολιβιέ Αμπτάν, «όταν ένας λιανοπωλητής βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση λόγω των περιορισμένων πωλήσεων, θα μπορούσε να μπει στον πειρασμό να αυξήσει τις εκπτώσεις, αλλά αυτό ενδέχεται να αποδειχθεί φαύλος κύκλος αφού θα συνεχίσει να πλήττει την κερδοφορία του».

Διαβάστε ακόμη 

Μητσοτάκης στη Βουλή: Αναμένονται επενδύσεις άνω των €24 δισ. το 2024 – Αυξάνεται κατά 20% η αποζημίωση όλων των εφημεριών στο ΕΣΥ

Χατζηδάκης: Δημοσιονομική Σοβαρότητα – Ανάπτυξη – Κοινωνική Συνοχή το τρίπτυχο του προϋπολογισμού

Άνθρακας: Στους 8,53 δισ. τόνους η παγκόσμια ζήτηση το 2023 – Πρωταθλήτρια η Κίνα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ