Ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη σύνδεση των αναδυόμενων βιομηχανικών δυνάμεων της Νότιας Ασίας με την Ευρώπη και πέραν αυτής κινείται με δύο ταχύτητες, καταδεικνύοντας τη δυσκολία ευθυγράμμισης των φιλοδοξιών για τη δημιουργία ενός εκ των μεγαλύτερων εμπορικών διαδρομών του κόσμου σε μια περίοδο γεωπολιτικής αναταραχής.

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (ΙMEC) στις συναντήσεις του γκρουπ των G20 στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο, οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αρκετών ευρωπαϊκών κρατών είναι καθηλωμένες οικονομικά και απασχολημένες διπλωματικά από δύο πολέμους.

Εν τω μεταξύ, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, δύο επιπλέον μέλη του συμφώνου IMEC των οποίων οι γεωπολιτικές συμμαχίες διαφέρουν από εκείνες των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον, έχουν αυξήσει τους ρυθμούς κατασκευής των έργων υποδομών. 

Σε αυτά περιλαμβάνεται η συμφωνία για μια σειρά λιμενικών, σιδηροδρομικών και ψηφιακών projects κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι στο Άμπου Ντάμπι στα μέσα Φεβρουαρίου.

Η Ινδία πιέζει για εγχώρια έργα όπως την κατασκευή ενός δυτικού σιδηροδρόμου για να βοηθήσει στην ταχεία μεταφορά των εξαγωγών της προς τη Μέση Ανατολή.

Από την πλευρά των ΗΑΕ, οι συνομιλίες για τον εμπορικό διάδρομο προχωρούν, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, χωρίς να έχουν εκτροχιαστεί από τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς. Τα Εμιράτα θα επιδιώξουν να αξιοποιήσουν τις σχέσεις τους με όλες τις εμπλεκόμενες χώρες και ιδιαίτερα με την Ινδία.

Η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς ουσιαστικά ανέκοψε τις ευρύτερες συνομιλίες του IMEC από τις 7 Οκτωβρίου, ιδίως καθώς η εξομάλυνση των σχέσεων Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας αποτελούσε βασικό στόχο της συμφωνίας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.

Με τις ΗΠΑ να έχουν βυθιστεί σε εσωτερική διαμάχη για το αν και πώς θα εξασφαλίσουν περισσότερη χρηματοδότηση για την άμυνα της Ουκρανίας κατά της Ρωσίας, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι απομυζούν και το τελευταίο κομμάτι των διαθέσιμων κονδυλίων για τον σκοπό αυτό.

Αυτό αφήνει και στις δύο πλευρές ελάχιστη ενέργεια ή πόρους για να αφιερώσουν στην προώθηση του IMEC. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν επιβεβαιώσει κατ’ ιδίαν ότι υπάρχουν άλλες προτεραιότητες στη Μέση Ανατολή αυτή τη στιγμή.

Οι δύο πολεμικές συγκρούσεις αποτελούν τεράστιο εμπόδιο για τον στόχο των ΗΠΑ και της Ευρώπης της ενίσχυσης της δυτικοστραφούς παγκόσμιας τάξης και της εύρεσης εναλλακτικών επιλογών εκτός της Κίνας η οποία έχει εδώ και καιρό προχωρήσει σε «ανοιχτό φλερτ» με τις χώρες του Παγκόσμιου Νότου για τις συμφωνίες κατασκευής υποδομών.

«Η Ε.Ε. πρέπει να οδηγήσει το έργο σε επιτυχία στο πλαίσιο των προσπαθειών της να αντισταθμίσει τo κινεζικό BRI αλλά δυσκολεύεται να αφιερώσει χρηματοδότηση και διπλωματική δύναμη για να προωθήσει το δικό της αφήγημα», δήλωσε ο ερευνητής του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών, Ριμ Μομτάζ, αναφερόμενος στην κινεζική πρωτοβουλία Belt & Road Initiative.

Η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλα κράτη της Μέσης Ανατολής προχωρούν ακάθεκτα λόγω των οικονομικών οφελών από τη διασφάλιση νέων εμπορικών οδών, ιδιαίτερα καθώς οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή που έχουν καθυστερήσει το έργο έχουν επίσης καταστήσει το IMEC όλο και πιο κρίσιμο για την ανθεκτικότητα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η προσέγγιση του Μόντι

Ο Μόντι συναντήθηκε με τον ηγέτη των ΗΑΕ, Σεΐχη Μοχάμεντ μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναχιάν, τον περασμένο μήνα στο Άμπου Ντάμπι, όπου ο πόλεμος και η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις συζητήσεις, σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών της Ινδίας, Βινέι Κβάτρα.

Την ίδια εβδομάδα, η η εταιρεία logistics του Άμπου Ντάμπι, AD Ports Group, ανακοίνωσε συμφωνία με την ινδική εταιρεία μεταφορών RITES Ltd. και το Gujarat Maritime Board. Οι τρεις τους συμφώνησαν να αναπτύξουν νέα λιμάνια, σιδηροδρομικές και άλλου είδους υποδομές, καθώς και να διερευνήσουν κοινές ευκαιρίες που σχετίζονται με το IMEC, όπως ανέφερε η AD Ports σε ανακοίνωσή της.

Η Ινδία έχει επίσης συνάψει συμφωνίες και έχει προχωρήσει στην ενίσχυση των εγχώριων υποδομών στο όνομα της εκπλήρωσης του ρόλου της στο IMEC.

Η DP World Ltd. υπέγραψε τον Ιανουάριο σύμβαση ύψους 250 δισεκατομμυρίων ρουπιών (3,02 δισεκατομμυρίων δολαρίων) για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών στο Γκουτζαράτ, συμπεριλαμβανομένων βαθέων λιμένων, μιας ειδικής οικονομικής ζώνης και ενός ιδιωτικού τερματικού σταθμού εμπορευμάτων.

Μια νέα εγκατάσταση της India Mart στα ΗΑΕ, η οποία σύμφωνα με Ινδούς αξιωματούχους θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του έτους, θα επιτρέψει σε 40.000 ινδικές επιχειρήσεις να προωθήσουν τα εμπορεύματά τους στη χώρα.

Μια σιδηροδρομική γραμμή 1.506 χιλιομέτρων που θα συνδέει τη βόρεια Ινδία με λιμάνια στη δυτική Ινδία, μέρος της οποίας είναι ήδη σε λειτουργία, αναμένεται να διατηρήσει τη ροή των εμπορευμάτων από τους κόμβους παραγωγής στα λιμάνια, σταθερή.

Σίγουρα, το project του συμφώνου IMEC δεν έχει συγκεντρώσει την υποστήριξη όλων των χωρών που επηρεάζει. Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, για παράδειγμα, έχει τονίσει ότι το σύμφωνο δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς την υπογραφή του, την οποία δεν έχει προσφέρει.

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επιδιώκει επίσης να φιλοξενήσει μια πρώτη συνάντηση για να θέσει τις βάσεις του IMEC, όπως δήλωσε στο Bloomberg ο ειδικός απεσταλμένος της γαλλικής κυβέρνησης για το έργο, Ζεράρ Μεστραγιέ.

Η πρόταση αυτή έχει, όμως, αμφισβητηθεί από άλλες χώρες με το σκεπτικό ότι η Γαλλία δεν είχε πρωταρχικό ρόλο πριν από την ανακοίνωση του συμφώνου IMEC, σύμφωνα με αξιωματούχους δύο χωρών οι οποίοι ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι.

Διαβάστε ακόμα

JP Morgan: Γιατί «κλείνει» το trade υπέρ των αμερικανικών μετοχών έναντι της Ευρώπης (γραφήματα)

Χατζηδάκης στο Reuters: Έως το τέλος του έτους η αποεπένδυση στις τράπεζες

Εφορία: Στον αέρα το «ΜyΑΑdeapp» που θα φέρει Taxis… στο κινητό!

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ