Ανάρπαστος παρέμεινε ο τομέας της fintech όσον αφορά τις επενδύσεις από VCs, προσελκύοντας το 20% των συνολικών επενδύσεων των venture capitals την περυσινή χρονιά. Η πιθανή ύφεση, όμως, φαίνεται πως έχει -πια- περιορίσει τον επενδυτικό πυρετό αυτό, αφού οι επενδυτικές έχουν γίνει εξαιρετικά επιλεκτικές σε ό,τι αφορά τις τοποθετήσεις τους.

Σύμφωνα με την CB Insights, η επένδυση σε εταιρείες fintech μειώθηκε κατά 18% το πρώτο τρίμηνο του 2022, με τα VCs να αποφεύγουν τις εταιρείες που προσφέρουν «buy now, pay later» υπηρεσίες αλλά και κρυπτονομίσματα.

Το CNBC συγκέντρωσε τα δεδομένα αυτά και αποκάλυψε ποιές εταιρείες fintech συνεχίζουν να προσελκύουν επενδύσεις και ποιές όχι.

Οι «hot»…

Οι επενδυτές φαίνεται πως συνεχίζουν και ποντάρουν στις εταιρείες που προσφέρουν ευκολία στην αποστολή και αποδοχή πληρωμών, παρά την -κατά πολλούς υπερβολική- πρόσφατη αξιολόγηση της Stripe στα $95 δισ.

«Πρόκειται να δούμε μία νέα γενιά fintech», ανέφερε ο Ricardo Schafer, στέλεχος της γερμανικής venture capital Target Global.

Όροι όπως «open banking», «banking as a service» και «embedded finance» έχουν γίνει της μόδας, με σωρεία νέων, επίδοξων fintech να προσπαθούν να «αρπάξουν» μεγάλο μερίδιο αγοράς. Το open banking, για παράδειγμα, κάνει εύκολη την παροχή υπηρεσιών σε καταναλωτές και εταιρείες με τραπεζικούς λογαριασμούς, αφού αποφεύγει την παραδοσιακή γραφειοκρατία μέσω εξορθολογισμού της καθ’ όλα χρονοβόρας διαδικασίας. Αρκετές startups, επίσης, ποντάρουν στο γεγονός πως οι υπηρεσίες τους δεν κρύβουν επιπρόσθετα κόστη όπως οι πιστωτικές κάρτες.

Εταιρείες όπως οι Visa, Mastercard και ακόμα και η Αpple φαίνεται πως ακολουθούν από κοντά τα τεκταινόμενα. Η Visa πρόσφατα εξαγόρασε τη σουηδική Tink για $2 δισ., ενώ η Apple εξαγόρασε την Credit Kudos.

«Το open banking έχει μετατραπεί από δημοφιλή όρο σε κάτι το οποίο βοηθά τους καταναλωτές στην καθημερινότητά τους, όπως στην εύκολη πληρωμή λογαριασμών», ανέφερε ο Daniel Kjellen, CEO της Tink.

To embedded finance έχει να κάνει με την ενσωμάτωση χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών σε αγαθά που δεν έχουν σχέση με τον τομέα αυτό. Για παράδειγμα, η Disney θα μπορούσε να προσφέρει τους δικούς της τραπεζικούς λογαριασμούς τους οποίους οι καταναλωτές θα μπορούν να χρησιμοποιούν για τις αγορές υπηρεσιών ή προϊόντων της. Οποιεσδήποτε συναλλαγές θα χρησιμοποιούν τα συστήματα εταιρειών embedded finance οι οποίες αν και εξαιρετικά κερδοφόρες, παραμένουν άγνωστες στο ευρύ κοινό.

Το banking-as-a-service αποτελεί μέρος του νέου trend. Εταιρείες που δεν έχουν σχέση με το χρηματοπιστωτικό σύστημα θα μπορούν να συνεργάζονται με τραπεζικά ιδρύματα και να προσφέρουν τις δικές τους κάρτες, δάνεια και ψηφιακά πορτοφόλια.

«Μπορείτε να δημιουργήσετε τη δική σας τεχνολογία, κάτι το οποίο θα πάρει χρόνια και εκατομμύρια σε χρηματοδότηση, ή μπορείτε να βρείτε κάποιον συνεργάτη που το έχει ήδη κάνει», ανέφερε η Iana Dimitrova, CEO της OpenPayd.

… και οι «not» επιλογές

Ωστόσο, οι επίδοξοι δημιουργοί μίας «νέας Klarna» θα δυσκολευτούν στην εύρεση επενδυτών.

«Ο τομέας των ψηφιακών νομισμάτων είναι κάτι το οποίο θέλουμε να αποφύγουμε αυτή τη στιγμή», ανέφερε ο Farhan Lalji της Anthemis Capital, ο οποίος -όμως- τόνισε πως η τεχνολογία του blockchain αυτή καθεαυτή, έχει έρθει για να μείνει: «οι τεχνολογικές υποδομές δεν έχουν να κάνουν με οποιαδήποτε αυξομείωση της αξίας των κρυπτονομισμάτων».

Οι επενδυτές προτιμούν εταιρείες που διευκολύνουν την πρόσβαση των καταναλωτών σε ψηφιακά assets, ως μέρος της επερχόμενης νέας γενιάς του διαδικτύου γνωστή και ως «Web3».

Όσο για το trend των buy-now-pay-later (BNPL) oι VCs έχουν αλλάξει ρότα. Οι αξιολογήσεις εταιρειών όπως Klarna και Affirm έχουν καταρρεύσει, ενώ οι επενδυτές προσεγγίζουν startups οι οποίες βοηθούν στην διεκπεραίωση συναλλαγών μέσω επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τον Philip Benton, αναλυτή του τομέα fintech της Omdia, «η ανάπτυξη στις BNPL μειώνεται, αλλά ο τομέας των business-to-business BNPL έχει προσελκύσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους επενδυτές».

Διαβάστε ακόμη:

FBI για 10 most wanted: Η Cryptoqueen ίσως βρίσκεται στην Ελλάδα

Super Fast BroadBand: Επέκταση του προγράμματος με επιπλέον €10 εκατ. για νέα voucher

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Νέα αύξηση κατά 7% από σήμερα για τους ταξιδιώτες του Ιουλίου (vid)