Αν μπει κανείς σε ένα από τα 4.300 καταστήματα της H&M που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, θα δει το ίδιο ακριβώς πράγμα: τοπ ανακατεμένα με φούστες, φορέματα και μπλούζες, σε ένα απλά διακοσμημένο αλλά συχνά χαοτικό περιβάλλον.

Τα στελέχη της H&M λένε πως αυτό δεν είναι πια αρκετά καλό. Οι πωλήσεις έχουν καθηλωθεί σε χαμηλά επίπεδα εδώ και καιρό, η μετοχή της εταιρείας έχει χάσει σχεδόν τα 2/3 της αξίας της από το 2015 και άλλοι πιο ευέλικτοι ανταγωνιστές κατάφεραν να προσαρμοστούν γρηγορότερα στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον του λιανικού εμπορίου.

Ετσι, αποφάσισαν να κάνουν τη μεγάλη κίνηση με ένα νέου τύπου κατάστημα που θα λειτουργήσει σαν «πιλότος» στη γενέτειρα της H&M, τη Στοκχόλμη, όπυ ιδρύθηκε η εταιρεία το 1947.

Το νέο κατάστημα θα βρίσκεται στη μοδάτη γειτονιά Karlaplan και θα προσφρέρει στους πελάτες του μια πιο περιορισμένη γκάμα επιλεγμένων ρούχων, που θα τοποθετούνται σε άνετα και ευρύχωρα ράφια και σε πάγκους που θα εκτείνονται με τάξη σε διάφορους τομείς εντός του καταστήματος, ενώ θα σερβίρεται εσπρέσσο και θα γίνονται events με πρόσκληση.

Τα ρούχα θα είναι της ανώτερης ποιότητας σειράς “Trend” αλλά και της “Premium Quality”, που συνήθως είναι διαθέσιμα μόνο online. Για παράδειγμα, η σουηδική ιστοσελίδα των H&M πουλά δερμάτινα παλτό της σειράς “Premium Quality” έναντι 3.499 κορωνών ($397) την ώρα που τα περισσότερα παλτό των H&M πωλούνται κάτω από 1.000 κορώνες.

Όπως λέει στο Reuters ο εγγονός του ιδρυτή των H&M και CEO, Karl-Johan Persson, πρέπει να αυξηθεί συνολικά η ποιότητα, με λιγότερα προϊόντα και με καλύτερη παρουσίασή τους στον πελάτη. «Το στοίχημα είναι να πουλάμε περισσότερο με λιγότερα προϊόντα και να το κάνουμε με τρόπο αποτελεσματικό σε ό,τι αφορά τα κόστη».

Μετά από πολλές δεκαετίες ραγδαίας ανάπτυξης, η H&M είχε 4.801 καταστήματα σε 69 χώρες στα τέλη Μαΐου, γεγονός που την καθιστούσε Νο2 εταιρεία ρούχων λιανικής πώλησης στον κόσμο πίσω από την ισπανική Inditex, στην οποί ανήκει τα καταστήματα Zara. Ωστόσο μετά από δυο χρόνια απογοητευτικών πωλήσεων η H&M έχει μείνει με στοκ απούλητων προϊόντων αξίας $4,1 δισ.

Πάντως, η τάση αλλαγών έχει επηρεάσει κι άλλους παίκτες της εν λόγω αγοράς. Για παράδειγμα η Inditex έχει κλείσει μικρότερα καταστήματα Zara με εκπτωτικά προϊόντα προκειμένου να εστιάσει στα μεγαλύτερα, σε πιο προνομιακές περιοχές τα οποία είναι ενσωματωμένα και στην ιστοσελίδα της, βοηθώντας τα να αυξάνουν τις πωλήσεις τους.

Την ίδια ώρα, η αμερικανική Abercrombie & Fitch έχει κλείσει καταστήματα σε μη κερδοφόρες τοποθεσίες και επενδύει σε μικρότερα πλην όμως πιο ανοιχτά καταστήματα, με μεγαλύτερα δοκιμαστήρια που έχουν εξοπλιστεί με φορτιστές κινητών και προσαρμοζόμενο φωτισμό.