Η Ουκρανία απευθύνθηκε στον ΟΗΕ και στην Τουρκία προκειμένου να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις με σκοπό την ανανέωση της συμφωνίας για τα σιτηρά, αλλά δεν έλαβε απάντηση, όπως έγινε γνωστό σήμερα από αξιωματούχο της ουκρανικής κυβέρνησης.

Ο υφυπουργός υποδομών της Ουκρανίας, Γιούρι Βασκόφ, αρμόδιος για την ανοικοδόμηση της χώρας, είχε δηλώσει την προηγούμενη εβδομάδα στο πρακτορείο Reuters ότι το Κίεβο θα ζητούσε από τις εμπλεκόμενες πλευρές να ξεκινήσουν συνομιλίες με σκοπό την ανανέωση της συμφωνίας, επιδιώκοντας να παραταθεί η ισχύς της για τουλάχιστον έναν χρόνο και να συμπεριλαμβάνει τα λιμάνια του Μικολάιφ.

Η Πρωτοβουλία για τα Σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας -η οποία συνήφθη τον Ιούλιο με τη μεσολάβηση της Τουρκίας, υπό την αιγίδα του ΟΗΕ- επιτρέπει την εξαγωγή σιτηρών από τρία ουκρανικά λιμάνια. Η ισχύς της παρατάθηκε τον Νοέμβριο και θα πρέπει να ανανεωθεί μέχρι τις 18 Μαρτίου.

«Στείλαμε επιστολή ζητώντας την έναρξη της διαδικασίας, καθώς πλησιάζει η 18η Μαρτίου, αλλά δεν έχουμε λάβει απάντηση μέχρι στιγμής», ανέφερε ο Ουκρανός αξιωματούχος που επικαλείται το Reuters, χωρίς να τον κατονομάζει.

Οι εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας την περίοδο 2022 – ’23, η οποία διαρκεί ως τον Ιούνιο, είχαν μειωθεί κατά σχεδόν 27% σε 31,8 εκατ. τόνους ως τις 27 Φεβρουαρίου, λόγω μικρότερης συγκομιδής και υλικοτεχνικών δυσχερειών που προκλήθηκαν από τη ρωσική εισβολή.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Ουκρανία εξάγει μηνιαίως περίπου 3 εκατ. τόνους αγροτικών προϊόντων. Ωστόσο, ο Βασκόφ είπε ότι η χώρα του είναι σε θέση να εξάγει 6 εκατ. τόνους τον μήνα από τα λιμάνια της περιοχής της Οδησσού και να φτάσει τους 8 εκατ. τόνους, εφόσον συμπεριληφθεί το Μικολάιφ στη συμφωνία.

Σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας της Ουκρανίας, παρά τη μειωμένη συγκομιδή σιτηρών το 2022 (54 εκατ. τόνους σε σύγκριση με το ρεκόρ των 86 εκατ. τόνων του 2021), τουλάχιστον 30 εκατ. τόνοι σιτηρών παραμένουν σε σιλό.

Μόνο στο Μικολάιφ περιμένουν 26 πλοία που θα μπορούσαν να μεταφέρουν σημαντικές ποσότητες σιτηρών, ενώ συνολικά 60 πλοία αναμένουν το «πράσινο φως» για να αναχωρήσουν από ουκρανικά λιμάνια.

Διαβάστε ακόμη

Βόρεια Ελλάδα: Η μεγάλη επιστροφή της κλωστοϋφαντουργίας

Προγαμιαία συμβόλαια, το νέο φαινόμενο – Γιατί τα ζητούν οι πλούσιες γυναίκες και οι νεότερες γενιές

ΙΕΑ: Μείωση 40% στα έσοδα της Ρωσίας από πετρέλαιο και φυσικό αέριο τον Ιανουάριο