H Kίνα μπορεί να έχει αποτελέσει το παγκόσμιο επίκεντρο της βιομηχανίας τα τελευταία 40 χρόνια, αλλά τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Το αφήγημα της παγκοσμιοποίησης και της ενοποιημένης εφοδιαστικής αλυσίδας ξεκίνησε να καταρρέει το 2018, όταν ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ξεκίνησε τον εμπορικό του πόλεμο με τον ασιατικό γίγαντα. Τα πολυετή lockdowns λόγω του κορωνοϊού οδήγησαν πολλούς σε ανασκόπηση των γεωπολιτικών και εμπορικών τους επιλογών.

«Οι γεωπολιτικές εντάσεις μπορεί να μην είχαν οδηγήσει σε σημαντική αναδιαμόρφωση των εφοδιαστικών αλυσίδων, αλλά η πανδημία έφερε τα προβλήματα στο προσκήνιο», τόνισε το στέλεχος της Forrester, Ασουτός Σάρμα, σε συνέντευξή του στο Business Insider τον περασμένο Δεκέμβριο.

Τώρα πια, όμως, ακόμα και ορισμένες κινεζικές βιομηχανίες έχουν μεταφέρει μέρος της εφοδιαστικής τους αλυσίδας εκτός της Κίνας.

Σύμφωνα με το στέλεχος της Ford, Τεντ Κάνις, «ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αρχίσει να μεταβάλλει το σκεπτικό της όσον αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία θα αποτελέσει κύριο μέλημά μας αυτή τη δεκαετία».

Ιδού τρεις σημαντικές εταιρείες οι οποίες έχουν αρχίσει να περιορίζουν την έκθεσή τους στην Κίνα, σύμφωνα με το Business Insider:

Apple

Η Apple είχε δεχτεί σημαντικό πλήγμα μετά από τις πορείες διαμαρτυρίας των εργαζομένων για τα lockdowns στην «πόλη του iPhone» το 2022. 

Από τότε και στο εξής, η εταιρεία έχει προσπαθήσει να διαφοροποιήσει την εφοδιαστική της αλυσίδα πέραν της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου. Έχει ήδη μεταφέρει μέρος της παραγωγής των iPhone στην Ινδία, ενώ μελετά επιλογής μεταφοράς της παραγωγής του iPad στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου. 

Παρ’ όλα αυτά, δε θα μπορέσει να απαγκιστρωθεί τόσο εύκολα από την Κίνα. Η εξάρτησή της είναι φανερή, εάν κανείς αναλογιστεί τις πρώτες ύλες τις οποίες θα χρειαστεί για την παραγωγή της νέας συσκευής επαυξημένης πραγματικότητας Vision Pro, σύμφωνα με την κινεζική συμβουλευτική Wellsenn XR. 

Η λίστα της Wellsenn καταγράφει οκτώ κινεζικές εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στην κατασκευή του Vision Pro. Ορισμένες από αυτές είναι η Cowell e Holdings και η Luxshare.

Άλλη εταιρεία στην οποία βασίζεται η Apple εκτός της Κίνας είναι η Ταϊβανέζικη Foxconn, η οποία έχει αρχίσει να δραστηριοποιείται σε άλλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Βιετνάμ, η Ινδία και το Μεξικό. 

TSMC

Η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών του κόσμου περιδινίζεται κι αυτή στην γεωπολιτική κρίση. Αν και η εταιρεία είχε αρχίσει να δραστηριοποιείται στην Κίνα το 2004, τα 16 εκ των 18 εργοστασίων της βρίσκονται ακόμα στην Ταϊβάν.

Αν και δεν υπάρχουν ενδείξεις πως η TSMC αφήνει πίσω της την ηπειρωτική Κίνα, επεκτείνεται τόσο στην Ταϊβάν όσο και τις ΗΠΑ.

Τον Δεκέμβριο, ο κολοσσός ανακοίνωσε πως θα ανοίξει νέο εργοστάσιο στην Αριζόνα, αυξάνοντας τις επενδύσεις της στην πολιτεία από τα $12 δισ. στα $40 δισ. Οι νέες μονάδες χρηματοδοτούνται μερικώς από το CHIPS and Science Act της αμερικανικής κυβέρνησης.

Ο ιδρυτής της TSMC, Μόρις Τσανγκ όμως, έχει επισημάνει πως η επένδυση αυτή δεν είναι καλή ούτε για την TSMC ούτε για τις ΗΠΑ.

Τα μικροτσίπ τα οποία κατασκευάζονται στις ΗΠΑ ενδέχεται να είναι 15% με 20% πιο ακριβά από τα αντίστοιχα τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα και την Ταϊβάν, σύμφωνα με τον αναλυτή της SemiAnalysis, Ντίλαν Πατέλ.

Η Apple είναι η μεγαλύτερη πελάτης της TSMC. Ο τεχνολογικός κολοσσός αποτελούσε το 26% των εσόδων της ταϊβανέζικης εταιρείας πέρυσι, ενώ ο CEO της πρώτης, Τιμ Κουκ, έχει ισχυριστεί πως η εταιρεία θα είναι η μεγαλύτερη καταναλωτής των προϊόντων των αμερικανικών βιομηχανικών μονάδων της TSMC όταν αυτά τεθούν σε λειτουργία.

Mazda

H ιαπωνική εταιρεία αυτοκινήτων Mazda μέχρι πρότινος προτιμούσε να παράγει όλα τα επιμέρους εξαρτήματα των οχημάτων της στην Κίνα. Η προτίμησή της αυτή, όμως, έχει πια αλλάξει.

Τον περασμένο Αύγουστο, η Mazda ανακοίνωσε πως θα ενισχύσει την παραγωγή εξαρτημάτων εκτός της Κίνας, ενώ θα αυξήσει τα αποθέματά της στην Ιαπωνία. 

Ο λόγος της απόφασης αυτής, φαινομενικά, ήταν η πανδημία και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις λόγω των lockdown. Παρ’ όλα αυτά, η πραγματικότητα είναι πως ο λόγος είναι οι τιμές.

«Δεν πρόκειται πια για μία εποχή στην οποία τα πάντα στρέφονται γύρω από το κόστος», υπογράμμισε το στέλεχος της Mazda, Μασαχίρο Μόρο, προσθέτοντας πως «αυτή τη στιγμή, η σταθερότητα της εφοδιαστικής μας αλυσίδας πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη, έτσι ώστε να έχουμε αρκετά εξαρτήματα».

«Όσο συνεχίζουμε να δραστηριοποιούμαστε σε διεθνές επίπεδο, πρέπει να διαχειριστούμε τις αλλαγές αυτές. Το τέλος της παγκοσμιοποίησης είναι πραγματικότητα», συμπλήρωσε.

Διαβάστε ακόμη

Τέλος εποχής: Παραιτήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας – Εκλογή νέου προέδρου στον ΣΥΡΙΖΑ (vid)

Σπύρος Θεοδωρόπουλος: Πήρε και τυπικά την ΙΟΝ – Στόχος η δημιουργία «εθνικού πρωταθλητή» στα τρόφιμα

Θρίλερ με την Thames Water: Τρύπα 10 δισ. στερλίνων απειλεί τη μεγαλύτερη εταιρείας ύδρευσης στην Αγγλία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ