Μεγάλη είναι η πιθανότητα να δώσει τελικά η Άγκυρα το πράσινο φώς για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουδηίας στο ΝΑΤΟ, παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του Τούρκου Προέδρου. Φαίνεται όμως πως ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, περιμένει κάποιο αντάλλαγμα από τη συμμαχία. Όπως γράφει και το Politico, ο Ερντογάν διαπραγματεύεται μια καλύτερη τιμή στα μαχητικά αεροσκάφη που περιμένει από τις ΗΠΑ.

Η Τουρκία, αρχικά τόνιζε ότι δεν μπορεί να δεχθεί την ένταξη των δύο χωρών στο ΝΑΤΟ λέγοντας ότι στηρίζουν «Κούρδους τρομοκράτες», εννοώντας το PKK. «Το ΝΑΤΟ είναι μια συμμαχία ασφάλειας και η Τουρκία δεν θα συμφωνήσει να θέσει σε κίνδυνο αυτή την ασφάλεια», δήλωσε ο Τούρκος ηγέτης νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία προσπαθεί να «εκβιάσει» μια κατάσταση προς όφελος της. Το 2009, η Τουρκία αντιτάχθηκε στον διορισμό του Άντερς Φογκ Ράσμουσεν ως ανώτατου αξιωματούχου του ΝΑΤΟ και υποχώρησε μόνο μετά από συνομιλίες υψηλού επιπέδου. Ο De Hoop Scheffer, ο οποίος ήταν ο απερχόμενος γενικός γραμματέας εκείνη την εποχή, θυμήθηκε τις ολονύχτιες διαπραγματεύσεις στις οποίες συμμετείχε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα. Τελικά, ο πρώην αρχηγός της συμμαχίας είπε στο POLITICO, ότι η Τουρκία υποχώρησε στον διορισμό του Ράσμουσεν και «έλαβε ως έπαθλο έναν βοηθό γενικό γραμματέα στο ΝΑΤΟ».

Οι αιτήσεις της Φινλανδίας και της Σουηδίας δίνουν τώρα στον Ερντογάν άλλη μια ευκαιρία να αξιοποιήσει το μοντέλο του ΝΑΤΟ που βασίζεται στη συναίνεση, καθώς και να συγκεντρώσει τη βάση του πριν από τις εκλογές που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο έτος. Το πρώτο, είναι η εσωτερική πολιτική. Ο Ερντογάν γνωρίζει το ακροατήριο του και την δυναμική που έχει όταν επιτίθεται σκληρά στο PKK. Η Τουρκία, οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν χαρακτηρίσει την μαχητική ομάδα τρομοκρατική οργάνωση, αν και ο χαρακτηρισμός θεωρείται ξεπερασμένος.

Το δεύτερο, είναι ότι η ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας θα άλλαζε την εσωτερική πολιτική ισορροπία στο εσωτερικό του ΝΑΤΟ, επειδή έχετε δύο πλήρως ανεπτυγμένες και βαριά οπλισμένες δημοκρατίες που εντάσσονται στη συμμαχία.

Η Φινλανδία και η Σουηδία αναμένεται να προσθέσουν σημαντικά τις αμυντικές δυνατότητες του ΝΑΤΟ. Η Φινλανδία μπορεί να προσφέρει ναυτική ισχύ στη Βαλτική θάλασσα και παρουσία στον αρκτικό βορρά, όπου η Ρωσία έχει δείξει ενδιαφέρον να επεκτείνει την εμβέλειά της. Η Σουηδία διαθέτει προηγμένη αεροπορία.

Ένα άλλο κρίσιμο στοιχείο είναι οι παρατεινόμενες εντάσεις μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ σχετικά με τις αγορές μαχητικών αεροσκαφών.

Για χρόνια, η Άγκυρα ήταν ένας αξιόπιστος πελάτης για τις αμυντικές εταιρείες των ΗΠΑ, αγοράζοντας δεκάδες μαχητικά αεροσκάφη F-16. Η Τουρκία στράφηκε αργότερα στα πιο προηγμένα F-35 καθώς άρχισαν να κυκλοφορούν.

Αλλά η σχέση έσπασε το 2019 όταν η Τουρκία αγόρασε το ρωσικής κατασκευής πυραυλικό σύστημα S-400 – μια κίνηση που οι ΗΠΑ είπαν ότι θα έθετε σε κίνδυνο τα αεροσκάφη του ΝΑΤΟ που πετούν πάνω από την Τουρκία. Σε απάντηση, οι ΗΠΑ έδιωξαν την Άγκυρα από το πρόγραμμα των F-35 και επέβαλαν κυρώσεις στην τουρκική αμυντική βιομηχανία.

Ο Ερντογάν είχε σήμερα την πρώτη του τηλεφωνική επικοινωνία με την πρωθυπουργό της Σουηδίας Μαγκνταλένα Αντερσον από την έναρξη της ανοιχτής κρίσης μεταξύ των δύο χωρών, καθώς και με τη Φινλανδία, σχετικά με την ένταξή τους στην Ατλαντική Συμμαχία.

Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την επικοινωνία τους αναφέρεται ότι ο Τούρκος πρόεδρος είπε πως «αναμένει από τη Σουηδία να λάβει συγκεκριμένα και σοβαρά μέτρα, δείχνοντας ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της Τουρκίας σχετικά με την τρομοκρατική οργάνωση PKK (το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν) και τα παρακλάδια της στη Συρία και το Ιράκ». Όπως μετέδωσε το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, ο τούρκος πρόεδρος είπε ακόμη στην σουηδή πρωθυπουργό ότι θα πρέπει να αρθεί το εμπάργκο στην εξαγωγή όπλων που επιβλήθηκε στην Τουρκία το 2019 μετά την τουρκική εισβολή στη Συρία, τον Οκτώβριο του 2019.

Διαβάστε ακόμα:

Αγορά ενέργειας: «Παρέλαση» funds και επενδυτών για super deals στην Ελλάδα

Λέον Αβιγκάδ (Brown Hotels): «H πλατεία Ομονοίας θα γίνει το νέο Soho» (pics)

Το «θερμό» καλοκαίρι αναθεωρεί προς τα πάνω τις προβλέψεις στα αεροδρόμια