Τουρισμός

Το «θερμό» καλοκαίρι αναθεωρεί προς τα πάνω τις προβλέψεις στα αεροδρόμια

  • Στεφανία Σούκη


Στο -22% έναντι του 2019 προβλέπεται η επιβατική κίνηση για το 2022 στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια από το -32% της αρχικής εκτίμησης. Η Ελλάδα στο α’ 4μηνο και χωρίς τους καλοκαιρινούς μήνες ήδη στο -22%

Με ένα ‘’θερμό’’ καλοκαίρι προ των πυλών αναθεωρούνται προς τα πάνω οι προβλέψεις για την πορεία της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια φέτος, η οποία αναμένεται να είναι μειωμένη κατά 22% σε σχέση με το 2019, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης για μείον 32%.

Το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ΑCI Europe) προχώρησε χθες σε νέα -βελτιωμένη- πρόβλεψη εκτιμώντας ότι η πλήρης ανάκαμψη (σ.σ. δεδομένου ότι οι πιο μακρινές αγορές ακόμη ειδικά από την Ασία έχουν… μακρύ δρόμο) θα έλθει νωρίτερα το 2024 αντί για το 2025 που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση.

Η Ελλάδα ήδη στο πρώτο τετράμηνο και χωρίς την κίνηση των θερινών μηνών κινείται ακριβώς σε αυτό το νούμερο αφού με βάση τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου του 2022, η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια διαμορφώθηκε στα 8,1 εκατ. επιβάτες, με πτώση κατά 22,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη επιβατική κίνηση που ήταν 10,4 εκατ. το τετράμηνο Ιανουαρίου/Απριλίου.

Η ψαλίδα εκτιμάται ότι θα κλείσει κι άλλο αν ληφθεί υπόψη ότι ήδη σε κορυφαίους προορισμούς όπως στο Ηράκλειο της Κρήτης καταγράφονται νούμερα αντίστοιχα με το 2019, όπως δηλώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων κ. Νίκος Χαλκιαδάκης: Με ανοικτό το 80% των ξενοδοχείων οι πληρότητες είναι στο 65%- 70%, την ίδια στιγμή οι αφίξεις στο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» τα Σαββατοκύριακα είναι στις 15.000- 16.000 και τις καθημερινές στις 4.000 – 5.000.

Συνολικά στα ελληνικά αεροδρόμια τον Απρίλιο, η επιβατική κίνηση ήταν 3,7 εκατ. τον Απρίλιο του 2019 και τώρα, για το ίδιο εξεταζόμενο χρονικό διάστημα, υπάρχει πτώση -4,1%.

Παρ’ όλ’ αυτά, και παρά τις αναθεωρημένες προβλέψεις επί τα βελτίω, εκφράζει έντονη ανησυχία για το τριπλό ‘’μέτωπο’’ των παραμέτρων αβεβαιότητας που έχουν να κάνουν με τον γεωπολιτικό κίνδυνο, τις επιδεινούμενες οικονομικές συνθήκες και την απειλή, που παραμένει, για νέες μεταλλάξεις του κορωνοϊού, παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν εκ νέου τους ταξιδιώτες να απέχουν από τα ταξίδια.

Επιπλέον παρατηρούνται διαφορετικές ‘’ταχύτητες’’ στα αεροδρόμια ανά την Ευρώπη με νούμερα που απέχουν κατά πολύ από την ανάκαμψη, ιδιαίτερα σε προορισμούς που δέχονται περισσότερο τον αντίκτυπο του πολέμου, είτε λόγω των απωλειών τουριστών είτε λόγω της εγγύτητας με την εμπόλεμη ζώνη.

Η αναθεωρημένη πρόβλεψη προς τα πάνω οφείλεται κυρίως στην επιστροφή των Ευρωπαίων στα ταξίδια αναψυχής με υψηλή συσσωρευμένη ζήτηση αλλά και τη μεγάλη επέκταση της χωρητικότητας από πλευράς των αεροπορικών χαμηλού κόστους και όχι μόνο.

«Αυτή την στιγμή, η αύξηση της επιβατικής κίνησης κλίνει προς το πιο αισιόδοξο σενάριο για φέτος, ωστόσο η εμπειρία των τελευταίων τριών ετών δεν επιτρέπει εφησυχασμό, ειδικά καθώς δεν έχουμε ακόμη καταλήξει στην Ευρώπη – πόσο μάλλον παγκοσμίως – σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για το πώς να αντιμετωπίσουμε τις μελλοντικές παραλλαγές του Covid-19 όσον αφορά τα ταξίδια. Κι επιπλέον, πέρα ​​από τις άμεσες προκλήσεις σε επιχειρηματικό επίπεδο σε θέματα στελέχωσης (σ.σ. οι αεροπορικές έχουν κι αυτές θέματα έλλειψης εργαζομένων), υπάρχει η αβεβαιότητα από τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τις πληθωριστικές πιέσεις».

Στο βασικό σενάριο για το 2022, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα εξακολουθούν να έχουν 540 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες από ό,τι το 2019 – με αποτέλεσμα τη σωρευτική απώλεια από την αρχή της πανδημίας 3,7 δισεκατομμυρίων επιβατών.

Διαβάστε ακόμη:

YΠΕΝ: Ανασταίνει τον αγωγό East Med – Πρώτη θετική εισήγηση για την προκαταρκτική περιβαλλοντική μελέτη του έργου

Ανδρουλάκης στο συνέδριο ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: Θέλουμε έναν ισχυρό πόλο απέναντι στη ΝΔ, που δεν θα θυμίζει ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ

Lamda: Mε 234 εκατ. το μετοχικό κεφάλαιο της νεοσύστατης Lamda Ellinikon Malls Holdings