search icon

Διεθνή

Στενά του Ορμούζ: Ιράν και Ομάν σχεδιάζουν νέο καθεστώς ναυσιπλοΐας – Στο τραπέζι τα τέλη διέλευσης (tweet)

Ιράν και Ομάν συγκροτούν κοινή ομάδα εργασίας για τη μελλοντική διαχείριση των Στενών του Ορμούζ, επαναφέροντας στο προσκήνιο το ενδεχόμενο επιβολής τελών διέλευσης στα πλοία, κόντρα στις διαβεβαιώσεις Τραμπ - Κομβική η σημερινή συνάντηση στο Μουσκάτ - Ρούμπιο: Δεν θα επιτραπεί στο Ιράν να χρεώσει διόδια στα Στενά του Ορμούζ

Twitter

Μπορεί οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο Ντόναλντ Τραμπ προσωπικά να έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν θα μπουν τέλη διέλευσης στα Στενά του Ορμούζ από το Ιράν, όμως φαίνεται ότι η Τεχεράνη εργάζεται συστηματικά προς την κατεύθυνση αυτή.

Ένα τέτοιο βήμα αποτελούν, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, οι συνομιλίες υψηλού επιπέδου που πραγματοποιήθηκαν σήμερα μεταξύ Ιράν και Ομάν στο Μουσκάτ.

Αν και οι δύο χώρες επαναλαμβάνουν ότι στόχος τους είναι η διασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας, το σπάνιο κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν περιλαμβάνει διατυπώσεις που υποδηλώνουν ότι εξετάζονται νέα μοντέλα διαχείρισης και χρηματοδότησης της διέλευσης από ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά περάσματα του κόσμου.

Οι συνομιλίες πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα στο πλαίσιο της επίσκεψης του προέδρου του ιρανικού κοινοβουλίου, Μοχαμάντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ, και του υπουργού Εξωτερικών του Ιράν, Αμπάς Αραγτσί, οι οποίοι συναντήθηκαν τόσο με τον Σουλτάνο Χαϊθάμ μπιν Ταρίκ όσο και με τον υπουργό Εξωτερικών του Ομάν, Σαγίντ Μπαντρ Αλμπουσαΐντι.

Στο ανακοινωθέν, το Ομάν επανέλαβε τη στήριξή του στο Μνημόνιο Κατανόησης του Ισλαμαμπάντ που υπεγράφη μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν, υπογραμμίζοντας «τη σημασία της συνέχισης του διαλόγου και του συντονισμού για την επιτυχή εφαρμογή του».

Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα που αφορά τα Στενά του Ορμούζ. Οι δύο χώρες δηλώνουν ότι, ως «παράκτια κράτη των Στενών του Ορμούζ», επαναβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους για «την ασφαλή διέλευση μέσω των Στενών σύμφωνα με το εφαρμοστέο διεθνές δίκαιο», αλλά ταυτόχρονα τονίζουν «την κυριαρχία και τα κυριαρχικά τους δικαιώματα επί των χωρικών τους υδάτων στα Στενά του Ορμούζ».

Η συγκεκριμένη αναφορά θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς συνδέεται με τη θέση που προωθούν εδώ και μήνες η Τεχεράνη και ορισμένοι κύκλοι στο Ομάν, σύμφωνα με την οποία τα δύο παράκτια κράτη θα πρέπει να έχουν αυξημένο ρόλο στη διαχείριση της ναυσιπλοΐας στο πέρασμα.

Ακόμη πιο χαρακτηριστική είναι η παράγραφος στην οποία οι δύο πλευρές ανακοινώνουν ότι συμφώνησαν να συνεχίσουν τον διάλογο μέσω κοινής ομάδας εργασίας των υπουργείων Εξωτερικών «με στόχο να καταλήξουν σε συμφωνία για τη μελλοντική διαχείριση της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, τις υπηρεσίες που θα παρέχονται στο πλαίσιο αυτό και το κόστος που συνδέεται με αυτές, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα».

Η αναφορά σε «υπηρεσίες» και «κόστος» ερμηνεύεται από αναλυτές ως η πιο σαφής έως σήμερα ένδειξη ότι εξετάζεται η επιβολή κάποιας μορφής τελών ή χρεώσεων για τη διέλευση πλοίων από τη θαλάσσια αρτηρία μέσω της οποίας διακινείται περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου.

Στο ίδιο πλαίσιο, το Ιράν και το Ομάν συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με «τα παράκτια κράτη της περιοχής και οποιαδήποτε άλλα σχετικά μέρη», υποδηλώνοντας ότι επιδιώκουν να οικοδομήσουν μια ευρύτερη περιφερειακή συναίνεση γύρω από το νέο καθεστώς διαχείρισης.

Παράλληλα, το ανακοινωθέν τονίζει ότι «όλες οι ρυθμίσεις που σχετίζονται με τα Στενά του Ορμούζ πρέπει να σέβονται πλήρως την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα των δύο παράκτιων κρατών των Στενών», μια διατύπωση που ενισχύει περαιτέρω τη θέση της Τεχεράνης ότι η μελλοντική διοίκηση του περάσματος δεν μπορεί να αποφασίζεται μονομερώς από εξωτερικές δυνάμεις.

Οι εξελίξεις έρχονται σε αντίθεση με τις πρόσφατες δηλώσεις του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει διαβεβαιώσει επανειλημμένα ότι δεν θα επιτραπεί η επιβολή διοδίων στα Στενά του Ορμούζ. «Συμφώνησα να παραμείνουν ανοιχτά τα Στενά του Ορμούζ», ανέφερε χαρακτηριστικά σε ανάρτησή του την Τρίτη.  Θυμίζουμε δε, πως ο Τραμπ είχε επικρίνει δημοσίως το Ομάν τον περασμένο Μάιο, όταν είχαν εμφανιστεί τα πρώτα σενάρια για κοινή διαχείριση των Στενών του Ορμούζ με το Ιράν.

Πάντως, το ανακοινωθέν επιχειρεί να καθησυχάσει τις αγορές και τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Οι δύο κυβερνήσεις επαναβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους «να διατηρήσουν τα Στενά του Ορμούζ ως ασφαλή και ανοικτή θαλάσσια οδό για τη διεθνή ναυσιπλοΐα», ενώ τονίζουν «τη σημασία της συνεχούς συνεργασίας για την προώθηση της θαλάσσιας ασφάλειας, της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και της περιφερειακής σταθερότητας».

Διαβάστε ακόμη

Πετρέλαιο: Έτοιμα να απελευθερωθούν στις αγορές 150 εκατ. βαρέλια – Υποχωρούν οι τιμές

Φρεγάτα Φορμίων: Στη θάλασσα για πρώτη φορά η τρίτη ελληνική FDI – Η συμμετοχή 70 ελληνικών εταιρειών

Γερμανία: Στο τραπέζι σαρωτική μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού – Σύνταξη στα 70 και νέο επενδυτικό ταμείο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version