search icon

Διεθνή

Βαλτιμόρη: Νέοι κίνδυνοι για την εφοδιαστική αλυσίδα – Ποια εμπορεύματα επηρεάζονται (vid)

Πάνω από 52 εκατ. τόνοι φορτίων, αξίας περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων, διακινήθηκαν από το λιμάνι της Βαλτιμόρης πέρυσι - Οι πρώτες εκτιμήσεις για το κόστος - Αγωνία για να εντοπιστούν αγνοούμενοι – Tι φαίνεται να προκάλεσε την πρόσκρουση στη γέφυρα

Υπ’ ατμόν βρίσκονται σήμερα οι εταιρείες logistics οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, αφού το λιμάνι της Βαλτιμόρης έκλεισε λόγω της κατάρρευσης της γέφυρας Francis Scott Key, με τη γιγαντιαία επιχείρηση για τον εντοπισμό των ανθρώπων που αγνοούνται να βρίσκεται σε εξέλιξη. Όπως επισημαίνουν αναλυτές, νέοι κίνδυνοι απειλούν τη μεταφορά πολλών εμπορευμάτων όπως ο άνθρακας αλλά και τα αυτοκίνητα.

Οι εταιρείες στέλνουν επείγοντα μηνύματα προς τους πελάτες ενημερώνοντάς τους για την κατάσταση στις εξαγωγές και εισαγωγές των εμπορευμάτων. «Πρώτη μας προτεραιότητα είναι η εμπλοκή των πελατών μας προκειμένου τα εμπορευματοκιβώτια που είχαν αρχικά δρομολογηθεί για τη Βαλτιμόρη, να εκφορτωθούν σε άλλα λιμάνια στην ανατολική ακτή», εξήγησε ο Paul Brashier, αντιπρόεδρος των εμπορευματοκιβωτίων και των συνδυασμένων μεταφορών της ITS Logistics.

«Αυτοί οι όγκοι θα επηρεάσουν τις μεταφορές στα λιμάνια της Νέας Υόρκης/Νιου Τζέρσεϊ, του Νόρφολκ και των νοτιοανατολικών περιοχών και πρέπει να προετοιμάσουμε τη χωρητικότητα φορτηγών και μεταφόρτωσης για να μεταφέρουμε αυτό το φορτίο στο προβλεπόμενο δίκτυο», δήλωσε ο Brashier.

Το πλοίο Dali χωρητικότητας 10.000 εμπορευματοκιβωτίων έβγαινε από το λιμάνι της Βαλτιμόρης τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης με προορισμό το Κολόμπο της Σρι Λάνκα, όταν προσέκρουσε σε πυλώνα γέφυρας.

«Ο άμεσος αντίκτυπος αφορά το ίδιο το φορτίο του πλοίου. Άλλες προγραμματισμένες αποστολές μέσω Βαλτιμόρης πιθανώς να αναδρομολογηθούν, αυξάνοντας ενδεχομένως τη ροή φορτίου προς τη Νέα Υόρκη, το Νόρφολκ και τα κοντινά λιμάνια», δήλωσε ο Goetz Alebrand, ανώτερος αντιπρόεδρος και επικεφαλής των θαλάσσιων μεταφορών για την Αμερική στην DHL Global Forwarding. «Οι ναυτιλιακές χύδην φορτίου και αυτοκινήτων που εξαρτώνται από τη Βαλτιμόρη πρέπει να τροποποιήσουν τις αποστολές τους σε περίπτωση παρατεταμένου κλεισίματος».

Σύμφωνα με το CNBC, πάνω από 52 εκατομμύρια τόνοι ξένων φορτίων, αξίας περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων, διακινήθηκαν από το λιμάνι πέρυσι, σύμφωνα με τον κυβερνήτη του Μέριλαντ Γουές Μουρ. Το ενδέκατο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, η Βαλτιμόρη εξυπηρετούσε πέρυσι κατά μέσο όρο 207 πλοία τον μήνα, σύμφωνα με το ναυτιλιακό περιοδικό Lloyd’s List.

Αυτοκίνητα

Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το κορυφαίο αμερικανικό λιμάνι για την εισαγωγή και εξαγωγή αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών, καθώς και τροχοφόρων αγροτικών οχημάτων και μηχανημάτων έργων. Πέρυσι, από το λιμάνι διακινήθηκαν 847.158 αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, σύμφωνα με στοιχεία του λιμανιού.

Το 2023 ήταν η δέκατη τρίτη συναπτή χρονιά που η Βαλτιμόρη ηγήθηκε των αμερικανικών λιμένων στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών. Άλλες κορυφαίες εισαγωγές είναι η ζάχαρη και ο γύψος.
Αναλύοντας τις εμπορικές συναλλαγές, τα 23 δισεκατομμύρια δολάρια από τα συνολικά 55,2 δισεκατομμύρια δολάρια των εισαγωγών του λιμανιού το 2023 αφορούσαν αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά. Περίπου 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια των εξαγωγών του λιμανιού ήταν αυτοκίνητα.

Μετά την κατάρρευση, δήλωσε ο ο D’Andrae Larry, επικεφαλής της Uber Freight, η γέφυρα και το λιμάνι θα είναι πιθανώς εκτός λειτουργίας για μήνες, αναγκάζοντας τις αποστολές να ανακατευθύνονται πρώτα σε λιμάνια της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ και στη συνέχεια στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια.

Μεγάλες, αμερικανικές αλυσίδες λιανικού εμπορίου, όπως η Home Depot, Bob’s Furniture, IKEA και Amazon είναι μερικές μόνο από τις εταιρείες που χρησιμοποιούν το λιμάνι για την εισαγωγή αγαθών.

«Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί θα έχει αντίκτυπο στο εμπόριο σε όλη την Ανατολική Ακτή και αυτό θα συνεχιστεί μέχρι να μάθουμε πόσο γρήγορα μπορεί να επαναλειτουργήσει το λιμάνι», δήλωσε ο Richard Meade, αρχισυντάκτης του ναυτιλιακού περιοδικού Lloyd’s List.

«Θα υπάρξουν δεκάδες αλλαγές δρομολογίων την επόμενη εβδομάδα και εκατοντάδες τους επόμενους μήνες όσο η Βαλτιμόρη είναι κλειστή», πρόσθεσε.

 

Θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν διαταραχές στη διαθεσιμότητα της βενζίνης στην περιοχή της Βαλτιμόρης, δεδομένου ότι μέρος της αιθανόλης εισάγεται με φορτηγίδες και σιδηροδρομικές μεταφορές.

«Η βενζίνη που αποστέλλεται από τα διυλιστήρια της ακτής του Κόλπου με αγωγό αναμειγνύεται με αιθανόλη, η οποία παραδίδεται στην περιοχή της Βαλτιμόρης μέσω τρένων και φορτηγών», δήλωσε ο Andy Lipow, πρόεδρος της Lipow Oil Associates. «Η πετρελαϊκή βιομηχανία θα πρέπει να βρει εναλλακτικές διαδρομές εφοδιασμού, οι οποίες βραχυπρόθεσμα μπορούν να καλυφθούν με τη μεταφορά με φορτηγά από τη Φιλαδέλφεια».

Ο Lipow δήλωσε ότι οι προμήθειες αεροπορικών καυσίμων και ντίζελ μάλλον δεν θα επηρεαστούν. Αλλά όλες αυτές οι εκτροπές θα δημιουργήσουν πρόσθετο κόστος τόσο στη ναυτιλία όσο και στα φορτηγά μόλις γίνει η επαναδρομολόγηση.

«Θα είναι κοστοβόρο, αλλά δεν είναι μια όπως το EverGiven (που είχε κολλήσει στη διώρυγα του Σουέζ), επειδή οι εταιρείες θα βρουν εναλλακτικές διαδρομές», δήλωσε ο Meade.

Το Dali ναυλώθηκε από τη Maersk , η οποία εξέδωσε την Τρίτη μια ανακοίνωση για για τους πελάτες της: «Δεν θα είναι δυνατόν να φτάσει στο λιμάνι Helen Delich Bentley της Βαλτιμόρης προς το παρόν. Σύμφωνα με αυτό, παραλείπουμε τη Βαλτιμόρη σε όλες τις υπηρεσίες μας για το προσεχές μέλλον, μέχρι να κριθεί ασφαλής η διέλευση από την περιοχή αυτή», ανέφερε η εταιρεία.

Εάν οι εξαγωγείς επιλέξουν να μην περιμένουν μέχρι να ανοίξει ξανά η πλωτή οδός, θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με αυξημένα ναύλα, εάν οι όγκοι μεταφερθούν με φορτηγά ή σιδηροδρομικά σε εναλλακτικά λιμάνια όπως το Νόρφολκ ή η Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos.

Οι κορυφαίες εξαγωγές από τη Βαλτιμόρη περιλαμβάνουν άνθρακα, φυσικό αέριο, αεροδιαστημικά εξαρτήματα, μηχανήματα κατασκευών, γεωργικά εξαρτήματα και σόγια.

Όπως μεταδίδει το Bloomberg, η κατάρρευση της μεγάλης γέφυρας είναι πιθανό να διακόψει τις εξαγωγές άνθρακα για έξι εβδομάδες και να εμποδίσει τη μεταφορά έως και 2,5 εκατομμυρίων τόνων άνθρακα, δήλωσε ο Ernie Thrasher, διευθύνων σύμβουλος της Xcoal Energy & Resources LLC.

Οι ΗΠΑ εξήγαγαν πέρυσι περίπου 74 εκατομμύρια τόνους άνθρακα, με τη Βαλτιμόρη να είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός για το εμπόρευμα. Το κλείσιμο ενός σημαντικού κόμβου άνθρακα απειλεί να διαταράξει τις παγκόσμιες αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού, οι οποίες έχουν επιτέλους αρχίσει να ξεπερνούν τα προβλήματα από τις επιβραδύνσεις της πανδημίας.

Οι μετοχές των εταιρειών που διακινούν αμερικανικό άνθρακα υποχώρησαν την Τρίτη. Η Consol Energy Inc. είδε τις μετοχές της να πέφτουν έως και 9,9% και οι μετοχές της CSX Corp. υποχώρησαν έως και 3,1%. Ο θαλάσσιος τερματικός σταθμός της Consol στην περιοχή της γέφυρας χρησιμοποιείται για τη φόρτωση άνθρακα σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία. Οι μετοχές της εταιρείας εξόρυξης άνθρακα Arch Resources  υποχώρησαν έως και 5,3% και η μεταλλευτική εταιρεία Peabody Energy Corp. διολίσθησε έως και 2,8%.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για το κόστος

Οι τιμές των ναυτιλιακών ναύλων Ασίας-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ είναι ήδη αυξημένες, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τις πολύμηνες επιθέσεις των Χούθι σε διεθνή πλοία.

Έχουν όμως υποχωρήσει από την κορύφωσή τους, καθώς η ζήτηση έχει μειωθεί και οι μεταφορείς έχουν κάνει προσαρμογές για τα μεγαλύτερα σε διάρκεια ταξίδια. Από την Τρίτη, οι τιμές των υπερατλαντικών ναύλων ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα με τα επίπεδα του 2019, γύρω στα 1.659 δολάρια/FEU.

Ενώ το εμπόριο παρουσιάζει μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομέςν και θα αλλάξει πορεία, μακροπρόθεσμα, η γέφυρα θα πρέπει να σχεδιαστεί και να ξαναχτιστεί εκ βάθρων, και αυτό θα πάρει χρόνια.

«Θα πάρει πάνω από δύο χρόνια», δήλωσε ο Meade, της Lloyd’s List. «Θα υπάρξει σημαντική αναστάτωση και κόστος σε αυτό το έργο υποδομής. Το 1977 η γέφυρα κόστισε 60 εκατομμύρια δολάρια. Αν συνυπολογίσουμε τον πληθωρισμό, ο γρήγορος ρυθμός επανασχεδιασμού και κατασκευής θα αυξήσει τη δαπάνη. Θα είναι ένα πολύ ακριβό έργο».

Το Dali είναι ασφαλισμένο από την Britannia Steam Ship Insurance, και το διαχειρίζεται η εταιρεία ναυλώσεων πλοίων Synergy Group. Το πλοίο ανήκει στην Great Ocean Investment.

Διαβάστε ακόμη

ΒοfA: Γιατί επιλέγει Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς έναντι Εθνικής και Alpha Bank (γραφήματα)

Οι ιταλικοί κολοσσοί Eni, Fincantieri και RINA συνεργάζονται για την απαλλαγή της Ναυτιλίας από τον άνθρακα

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Προσωρινός ανάδοχος για τον ΒΟΑΚ – Η ανακοίνωση της εταιρείας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version