business stories

100mentors: H εταιρεία που εκδημοκρατίζει το mentoring και απογειώνει τον επαγγελματικό προσανατολισμό στη χώρα

  • Άντζελα Μπολέτση


Το 100mentors δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές και φοιτητές να ανακαλύψουν τα ταλέντα και τις φιλοδοξίες τους

Κάθε μεγάλη επιχειρηματική ιδέα γεννιέται από μια ανάγκη. Έτσι και ο Γιώργος, ταξίδεψε από τη Σητεία και το Ηράκλειο της Κρήτης, στη Νέα Υόρκη, την Κίνα, το Σαν Φρανσίσκο και πίσω στην Αθήνα, για να βρει τη λύση σε μια ανάγκη που είχε σαν μαθητής, αλλά και ως εργαζόμενος, αυτή της καθοδήγησης από τα κατάλληλα άτομα.

«Talent is everywhere, opportunity is not»

«Σε κάθε σταθμό της ζωής μου έβρισκα ανθρώπους που θεωρούσα πρότυπα και με κινητοποιούσαν να πάω ένα βήμα παραπέρα. Συνειδητοποίησα ότι ήμουν τυχερός, γιατί αυτό που σε εμένα συνέβαινε συγκυριακά δεν αποτελεί τον κανόνα για όλους. Αντίθετα, ο περισσότερος κόσμος λαμβάνει τις πιο κρίσιμες αποφάσεις της ζωής του τυχαία», αναφέρει ο ιδρυτής της εταιρείας, Γιώργος Νικολετάκης.

Για να εξασφαλίσει ότι η καθοδήγηση θα σταματήσει να αποτελεί πολυτέλεια, ίδρυσε με την ομάδα του το 100mentors, μια εταιρεία σε στόχο να εκδημοκρατίσει το mentoring. «Εκδημοκρατίζω δε σημαίνει απλά ότι το προσφέρουμε δωρεάν ή το κάνουμε προσβάσιμο σε όλους. Σημαίνει κυρίως ότι το κάνουμε αξιολογήσιμο και «γελοία εύκολο» (“ridiculously easy to use”), όπως χαρακτηριστικά λένε οι πελάτες μας, ειδικά για τους μη εξοικειωμένους με την τεχνολογία χρήστες. Το «αξιολογήσιμο» είναι το κομμάτι που μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό, κυρίως από αντίστοιχες αμερικανικές και ασιατικές εφαρμογές», δηλώνει ο κ Νικολετάκης.

Το μότο της εταιρείας είναι «το ταλέντο είναι παντού, οι ευκαιρίες όμως όχι». Όπως αποκαλύπτει και το όνομά της, η εταιρεία χρησιμοποιεί τα οφέλη της τεχνολογίας για να βοηθήσει άτομα που καλούνται να πάρουν αποφάσεις ζωής (mentees) να ανακαλύψουν τα ταλέντα και τις φιλοδοξίες τους, μέσα από την επικοινωνία με ανθρώπους με εμπειρία που ενδεχομένως να μη συναντούσαν ποτέ, τους μέντορες (mentors).

Την πλατφόρμα σήμερα χρησιμοποιούν χιλιάδες κοινότητες, σχολεία/πανεπιστήμια και εταιρείες σε 17 χώρες. Στην Ελλάδα την τεχνολογία του 100mentors αξιοποιούν 435 σχολεία, σε 242 πόλεις, νησιά και χωριά, 1,041 εκπαιδευτικοί, 32.749 μαθητές και 1803 ελληνόφωνοι μέντορες, μέσω του προγράμματος «Tipping Point in Education».

Τα προγράμματα και οι συνεργασίες

Η startup προσφέρει 2 ειδών προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εταιρείες, πανεπιστήμια και οργανισμούς.

Το πρώτο πρόγραμμα είναι το «employees to student», στο οποίο εταιρείες λειτουργούν ως πηγή μεντόρων και διενεργούν προγράμματα που απευθύνονται σε μαθητές και φοιτητές. To κέρδος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι διπλό. Οι μαθητές χρησιμοποιούν τους μέντορες σαν πυξίδα για να χαράξουν την πορεία τους, και οι εταιρείες μέσω των μεντόρων προσελκύουν τα ταλέντα του αύριο που θα απογειώσουν την επιχείρησή τους.

Το δεύτερο πρόγραμμα είναι ενδοεταιρικό και έχει στόχο την περαιτέρω κατάρτιση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού μιας εταιρείας.

Ο κ Νικολετάκης μας εξηγεί ότι υπάρχουν χιλιάδες εκπαιδευτικές κοινότητες σε 17 χώρες. Ονομάζονται έτσι γιατί δεν αφορούν μόνο δημόσια σχολεία, αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα πέραν του σχολικού περιβάλλοντος, όπως για παράδειγμα προγράμματα για ανέργους, όπως αυτό που «τρέχει» με την υποστήριξη του το Prince’s Trust International (Διεθνές Ίδρυμα του Πρίγκηπα Καρόλου), καθώς και προγράμματα που απευθύνονται σε κοινότητες νέων επιχειρηματιών.

«Αυτή τη στιγμή συνεργαζόμαστε με 32 οργανισμούς, από παγκόσμιες εταιρείες, όπως οι «Βig 4», μέχρι κορυφαία πανεπιστήμια και ιδρύματα. Η πιο χαρακτηριστική συνεργασία είναι με το πανεπιστήμιο Βrown, το οποίο λειτουργεί ως ένα hub μεντόρων που προσφέρουν καθοδήγηση σε δημόσια σχολεία σε περιθωριοποιημένες περιοχές των ΗΠΑ. Με επίκεντρο τα STEM (Science, Tech, Engineering, Math) επαγγέλματα προχωράμε σε μια διαθεματική προσέγγιση με μέντορες που εκπροσωπούν διαφορετικές επιστήμες και θεματικές και λειτουργούν σαν πυρήνας γνώσης και εμπειρίας για τον επαγγελματικό προσανατολισμό παιδιών, που μέχρι πρότινος είχαν ελάχιστες παραστάσεις για τις δυνατότητες που μπορούσαν να διερευνήσουν», επισημαίνει ο Γιώργος.

Πώς λειτουργεί;

Οι mentees μετά την εγγραφή τους, καταγράφουν το υπόβαθρο και τα ενδιαφέροντά τους, και συνδέονται αλγοριθμικά με μέντορες που ταιριάζουν στο προφίλ τους ή δραστηριοποιούνται στον κλάδο που θέλουν να εξερευνήσουν. Συγκεκριμένα ο κάθε μαθητευόμενος θέτει, γραπτά ή μέσω βίντεο τις ερωτήσεις του, οι οποίες αποστέλλονται στους πλέον κατάλληλους μέντορες, που έχουν δυο εργάσιμες μέρες να απαντήσουν σε κάθε ερώτηση με βίντεο 100 δευτερολέπτων. Έτσι ξεκινά ο πρώτος ‘ασύγχρονος διάλογος’, που μπορεί να εξελιχθεί σε μια συζήτηση σε πραγματικό χρόνο και τελικά να οδηγήσει σε μια μακροχρόνια σχέση mentoring ή ακόμα και σε μόνιμη επαγγελματική σχέση.

«Οι πιο δημοφιλείς ερωτήσεις των μαθητών έχουν να κάνουν με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Τα παιδιά θέλουν να μιλήσουν με κάποιον που εκπροσωπεί έναν κλάδο και θέτουν ερωτήσεις σχετικά με τις δεξιότητες και τα εφόδια που απαιτεί το συγκεκριμένο επάγγελμα», εξηγεί ο ιδρυτής της εταιρείας.

Σήμερα είναι διαθέσιμοι 5.500 μέντορες από όλον τον κόσμο, οι οποίοι προέρχονται από περίπου 500 εταιρείες και πανεπιστημιακές κοινότητες.

Η τέχνη των ερωτήσεων

Το κύριο εργαλείο του 100mentors, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σωστής καθοδήγησης, είναι η τέχνη του να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις.

«Το mentoring είναι το προϊόν που παρέχουμε, αλλά το εργαλείο μας είναι οι ερωτήσεις. Βασικός μας στόχος είναι να εκπαιδεύουμε τους μαθητευόμενους να θέτουν υψηλής ποιότητας ερωτήσεις στους μέντορες ώστε να αποκομίσουν όσα περισσότερα μπορούν από την επικοινωνία τους με τους μέντορες. Η δεξιότητα αυτή (inquiry skill) συνδέεται με τρεις βασικές οριζόντιες δεξιότητες (soft skills), οι οποίες βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα των πιο επιθυμητών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων. Έτσι, πέρα από τα προφανή οφέλη, παύει το mentoring να είναι ένα “μαύρο κουτί” και οι mentors και mentees μπορούν να αξιολογούν με αντικειμενικά κριτήρια την αποτελεσματικότητα του προγράμματος παρακολουθώντας την εξέλιξη των δεξιοτήτων τους», επισημαίνει ο κ Νικολετάκης.

Δε γίνεται αξιολογική κρίση της ερώτησης, αλλά υπάρχει μια μεθοδολογική προσέγγιση για το αν η κάθε ερώτηση είναι ουσιαστική ή επιφανειακή, “basic information question” ή “wonderment question. O mentee σε πρωταρχικό στάδιο εφοδιάζεται με συμβουλές για την τέχνη των ερωτήσεων και σε δεύτερο στάδιο μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη της ‘ποιότητας’ τους, σε μια κλίμακα αξιολόγησης 0-100.

«Ο μέντορας καλείται να βοηθήσει τον mentee να διερευνήσει περισσότερο αυτά που τον απασχολούν και να κάνει τις σωστές ερωτήσεις – στον εαυτό του πρώτα και στον μέντορα μετά. Αυτή είναι η διαφορά μέντορα και δασκάλου: ο δάσκαλος αφοσιώνεται στις απαντήσεις και ο μέντορας στις ερωτήσεις. Tα ζητήματα που αφορούν στον μέντορα είναι εκείνα που σχετίζονται με ερωτήματα που δεν έχουν μοναδικές απαντήσεις, για αυτό και η τεχνολογία μας κάνει αξιολόγηση των ερωτήσεων με σκοπό να φτάνουν τελικά στα μάτια των μεντόρων μόνο οι ερωτήσεις για τις οποίες το Google δεν έχει απάντηση», αναφέρει ο κ Νικολετάκης.

Η βιωσιμότητα και ο γύρος χρηματοδότησης 3 εκατομμυρίων

«Η καινοτομία του επιχειρηματικού μας μοντέλου μας έγκειται στο γεγονός ότι αντλούμε τα έσοδά μας από οργανισμούς και εταιρείες και προσφέρουμε mentoring δωρεάν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια. Σήμερα υπάρχουν 5.500 εγγεγραμμένοι μέντορες εκ των οποίων οι 2.800 προέρχονται από συνεργασίες κυρίως με εταιρείες, επί πληρωμή, κάτι που μας επιτρέπει να φέρνουμε και άλλους μέντορες που δεν μπορούν να πληρώσουν για τη συμμετοχή τους», δηλώνει ο ιδρυτής της 100mentors. Οι εταιρείες πληρώνουν ένα ποσό για την χρήση της πλατφόρμας, καθώς και ένα impact fee, το οποίο ουσιαστικά καλύπτει την παροχή των υπηρεσιών μας στα δημόσια σχολεία.

Η επίδραση του COVID έκανε το «digital mentoring» πολύ επίκαιρο και το 2020 η εταιρεία τετραπλασίασε τα έσοδα της, με τη ζήτηση να προέρχεται κυρίως από το εξωτερικό. Έτσι, η startup είναι στη διαδικασία συγκέντρωσης ενός γύρου χρηματοδότησης ύψους 3 εκατομμυρίων δολαρίων, ο οποίος θα στραφεί στην περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας και της ομάδας πωλήσεων στις ΗΠΑ.

Αρχή πολλών success story

Έχοντας συμπληρώσει λίγα μόνο χρόνια από την ίδρυσή της, η startup έχει προσελκύσει μέντορες από 22 χώρες ανά τον κόσμο, και έχει ξεπεράσει τις 10.000 αξιολογήσεις.

«Το πιο σημαντικό μας επίτευγμα είναι να μαθαίνουμε ότι μαθητές, φοιτητές και εργαζόμενοι έχτισαν το success story τους μέσα από την πλατφόρμα μας. Πάντα χαιρόμαστε να διαβάζουμε στις κριτικές ότι ένας μαθητής ανακάλυψε τα ταλέντα του ή το επάγγελμα που του ταιριάζει, μέσα από την συναναστροφή του/της με μέντορες στην πλατφόρμα μας», επισημαίνει ο κ Νικολετάκης.

Βήματα στον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό

Ο κ Νικολετάκης μας αναφέρει ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια στην Ελλάδα για την αναβάθμιση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και τη σύνδεση των θεωρητικών γνώσεων με την πραγματική οικονομία. Στη δημόσια εκπαίδευση ο φορέας που προσφέρει δωρεάν στα σχολεία την τεχνολογία του 100mentors, είναι το «tipping point».

«Η δράση του Tipping point είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, ξεκίνησε από λίγους φωτισμένους εκπαιδευτικούς και σήμερα χρησιμοποιείται από το περίπου 15% των σχολείων της Ελληνικής επικράτειας, με στόχο την πλήρη κάλυψη του συνόλου των σχολείων της χώρας. Εμείς κάνουμε το μάθημα του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού περισσότερο διαδραστικό, ‘μεταφέροντας’ μέσα στις σχολικές και πανεπιστημιακές τάξεις καταξιωμένους ανθρώπους με τους οποίους δε θα γινόταν διαφορετικά να επικοινωνήσουν οι νέοι. Σε αυτό το ταξίδι οι μέντορες εκπροσωπούν, πέρα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος, και θεματικές για τις οποίες οι μαθητές και φοιτητές έχουν απορίες, όπως οι ψηφιακές δεξιότητες, η βιωσιμότητα, η κλιματική αλλαγή, θέματα υγείας, αλλά και θέματα επικαιρότητας», δηλώνει ο ιδρυτής της εταιρείας.

«Το σχολείο του μέλλοντος»

«Στην εποχή που όλα αλλάζουν τόσο γρήγορα, η ερώτηση πλέον είναι πιο σημαντική από την απάντηση. Ολοένα και περισσότερο, τις απαντήσεις θα μας τις δίνουν οι μηχανές, οι αλγόριθμοι. Έτσι γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρος ο ρόλος και η αποστολή της εκπαίδευσης σήμερα, που είναι να μας μάθει να θέτουμε ερωτήματα. Σε αυτή την αποστολή, εμείς χτίζουμε το σχολείο του μέλλοντος», αναφέρει ο κ Νικολετάκης.

Διαβάστε περισσότερα

Business Insider: Ποιοι επενδυτές προβλέπουν… επικό κραχ στις αγορές

Δημήτρης Γρίβας – «Κουλουράδες»: To deal με τον Ινδό και η επέκταση σε Ισπανία και Αυστραλία

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Οι «δεσμοί» με τη Nike, το 3ο signature παπούτσι και τα νέα deals