business stories

ΑΒΑΞ: Ο ρόλος Ιωάννου και η επόμενη μέρα στην τεχνική εταιρεία

  • Μαριάννα Τζάννε


Έξοδος από συμμετοχές και έμφαση σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και έργα εξωτερικού  -Αναζητείται αγοραστής για το 23% της J&P Investments

της Μαριάννας Τζάννε

Στις ρίζες της μετά από 25 χρόνια στο ελληνικό χρηματιστήριο και 80 χρόνια στις κατασκευές, επιστρέφει η J&P ΑΒΑΞ, η οποία από χθες αποχωρίζεται το πρώτο συνθετικό της επωνυμίας της και αναβαπτίζεται σε ΑΒΑΞ.

«Ήταν μια απόφαση επιβεβλημένη καθώς υπήρχε μεγάλη πίεση από το εξωτερικό να φύγει το J&P γιατί έκανε κακό στην εταιρεία» σημείωσε χθες κατά την γενική συνέλευση των μετόχων της ελληνικής τεχνικής εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, φανερώνοντας τις επιπτώσεις που είχε στο διεθνές προφίλ της εταιρείας η σύγκρουση των μετόχων της κυπριακής εταιρείας J&P Overseas.

Η τελευταία βρίσκεται πλέον σε διαδικασία εκκαθάρισης, αφού παρέμειναν αγεφύρωτες οι διαφωνίες μεταξύ των οικογενειών Ιωάννου -Παρασκευαίδη, με αποτέλεσμα την κατάρρευση του ομίλου. Μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΆΒΑΞ ύψους 20 εκ. ευρώ, η οποία αποφασίστηκε στην χθεσινή επαναληπτική γενική συνέλευση των μετόχων, η οικογένεια Ιωάννου υπολογίζεται να ελέγχει άνω από το 30% του μετοχικού κεφαλαίου της Άβαξ. Αντίστοιχα, το ποσοστό της J&P Investement, μέσω της οποίας συμμετείχαν στην ελληνική εταιρεία οι δύο οικογένειες, θα υποχωρήσει (καθώς δεν θα συμμετάσχει στην αύξηση) από το 41,5% που είναι σήμερα, στο 23%. Σε ότι αφορά τους υπόλοιπους μετόχους της εταιρείας, ο κ. Μιτζάλης υπολογίζεται να αυξήσει την συμμετοχή του στο 17% και η οικογένεια Κουβαρά σε 7%, ποσοστά που θα καθοριστούν και από την πορεία της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου.

Αδιευκρίνιστη παραμένει η τύχη του ποσοστού της J&P Investement, καθώς όπως αναφέρθηκε χθες από τον κ. Χρίστο Ιωάννου, Πρόεδρο της ΆΒΑΞ, αναμένεται να πουληθεί από την Alvarez & Marsal που έχει αναλάβει την εκκαθάριση του κυπριακού ομίλου J&P.

Σε ότι αφορά τις εκκρεμότητες με τους εργαζομένους στην Σ.Αραβία, περιοχή, η οποία σφράγισε την οριστική ρήξη μεταξύ των μετόχων,  ο κ. Ιωάννου ερωτηθείς, απάντησε ότι πλέον όλοι οι έλληνες και οι κύπριοι έχουν επιστρέψει και καταβάλλονται προσπάθειες για να εξοφληθούν οι οφειλές τους.
Πίσω έχουν μείνει 2.500 αλλοδαποί, (κυρίως Ινδοί), οι οποίοι σε συνεργασία με την Πρεσβεία τους στην Σ. Αραβία προσπαθούν να εισπράξουν μέρος από τα δεδουλευμένα. Το άλλο μέτωπο της εταιρείας είναι στο αεροδρόμιο του Ομάν, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου παραμένει ανοικτό.

Η στρατηγική του ομίλου

Την νέα σελίδα που επιδιώκει να γυρίσει, η τεχνική εταιρεία με τις αλλαγές στην μετοχική της βάση και στην επωνυμία της, παρουσίασε αναλυτικά ο κ. Κουβαράς. Όπως αναφέρθηκε, τον πυρήνα της στρατηγικής της θα αποτελέσουν τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, όπως οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και οι συμβάσεις παραχώρησης. Η εταιρεία άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων, προκειμένου να ενισχύσει την ρευστότητά της αλλά και να χρηματοδοτήσει νέα έργα. Όπως σημειώθηκε μάλιστα, αυτή η περίοδος αποτελεί μια θετική συγκυρία για τα έργα υποδομών καθώς υπάρχουν πολλά πρόθυμα funds που ενδιαφέρονται να τα χρηματοδοτήσουν.

Ο κ. Κουβαράς, αναφέρθηκε σε δύο πυλώνες, πάνω στους οποίους θα “χτίσει” η εταιρεία, το επόμενο διάστημα. Ο πρώτος είναι η ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά με την ενίσχυση της παρουσίας της σε έργα υποδομών με αναπτυξιακό χαρακτήρα καθώς και στην αγορά ενέργειας. Η ΆΒΑΞ διεκδικεί την γραμμή 4 του μετρό, τα δύο τμήματα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργα στο ΟΛΠ κ.α

Ο δεύτερος πυλώνας είναι η ανάπτυξη στην διεθνή αγορά. Ήδη η εταιρεία σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ (στην οποία κατέχει το 60% ), υπέγραψε σύμβαση με την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το καζίνο Κύπρου για την κατασκευή τουριστικού θερέτρου με καζίνο στη Λεμεσό. Η ΆΒΑΞ εκτελεί ήδη το έργο επέκτασης της μαρίνας Λεμεσού, ύψους 280 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Απρίλιο του 2020.

Πώς μοιράστηκαν τα έργα με την J&P

Όπως ανακοινώθηκε χθες, οι δύο εταιρείες συμφώνησαν και στον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσουν τα έργα που είχαν αναλάβει από κοινού στο εξωτερικό. Πρόκειται για την εγκατάσταση νέου συστήματος διαχείρισης αποσκευών στο αεροδρόμιο του Αμάν στην Ιορδανία, δύο οδικά έργα στη Ντόχα του Κατάρ που παραδίδονται σύντομα, ένα μεγάλο αθλητικό στάδιο, επίσης στο Κατάρ, για το Μουντιάλ του 2022 που έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 56%.  Επιπλέον, η εταιρεία ανέλαβε, την ολοκλήρωση ενεργειακού έργου στην Λιβυή (που εκτελούσε η J&P).

Η διοίκηση της εταιρείας ανέφερε επίσης ότι θα συνεχίσει να κεφαλαιοποιεί την τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει στην κατασκευή αγωγών φυσικού αερίου (κατασκευάζει σε συνεργασία με ξένους ομίλους τμήμα του αγωγού ΤΑΡ), για την διεκδίκηση και νέων έργων. Εντός των προσεχών εβδομάδων θα καταθέσει προσφορά για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου (IGB), ενώ έχει καταθέσει προσφορά και για έργο που αφορά την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου 170 χιλιομέτρων (ύψους 100 εκατ. ευρώ) στην Λιθουανία.

Αυξάνει μερίδια η Volterra

Στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, η ΆΒΑΞ δραστηριοποιείται μέσω της Volterra. Η εταιρεία διαθέτει χαρτοφυλάκιο 330 MW στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) από τα οποία λειτουργούν 16 MW(αιολικό), ενώ είναι υπό κατασκευή με εγκεκριμένη χρηματοδότηση άλλα 54 MW στην Βοιωτία. Η φημολογούμενη συνεργασία με την ΔΕΗ στις ΑΠΕ φαίνεται να έχει παγώσει, παρά το γεγονός ότι η διοίκηση δήλωσε χθες ότι δεν βρίσκεται σε εξέλιξη.

Στον τομέα της λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας η Volterra έχει μερίδιο 1,5% της συνολικής κατανάλωσης με στόχο να φτάσει τους 40.000 πελάτες μέχρι τέλος του 2019. Η εταιρεία εισήλθε τον περασμένο Οκτώβριο και στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.

Με απόφαση της γ.σ τα κεφάλαια, ύψους 20 εκατ. ευρώ, που θα αντληθούν από την αύξηση κεφαλαίου που εγκρίθηκε χθες (με δικαίωμα προτίμησης σε όλους τους μετόχους στα 0,30 ευρώ ανά μετοχή και έκδοση 66.666.666 νέων κοινών μετοχών) θα κατανεμηθούν ως εξής: 4,725 εκατ. για κάλυψη ομολογιακού δανείου, πέντε εκατ. για μείωση βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων, 3,43 για το επενδυτικό πρόγραμμα της Volterraκαι 3,48 για πληρωμή τμήματος του προστίμου Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σήμερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της Άβαξ ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ ενώ οι προς υπογραφή συμβάσεις  προσεγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ.