Eίναι νέοι -όχι με τη στενή βιολογική έννοια, αλλά περισσότερο για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται-, παθιάζονται με ό,τι καταπιάνονται και μοιάζουν ανικανοποίητοι όσον αφορά στο πού θέλουν να φτάσουν. Αυτά είναι μερικά από τα κοινά χαρακτηριστικά των 10 Ελλήνων founders που έχουν καταφέρει όχι μόνο να ιδρύσουν εταιρείες, οι οποίες μαγνητίζουν τα βλέμματα -και κατ’ επέκταση τα κεφάλαια- των επενδυτών, αλλά και διαμορφώνουν το εγχώριο οικοσύστημα των startups. Αυτό πέρυσι άντλησε χρηματοδότηση ύψους 1 δισ. δολαρίων, με τις ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις να ξεχωρίζουν για το υψηλό επίπεδο καινοτομίας και ανθρώπινου δυναμικού.

Χάρης Καρώνης (Viva Wallet)

Το όνομά του δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από μία τέτοια λίστα, μια και είναι ο άνθρωπος που εξασφάλισε στη χώρα τον πρώτο -επίσημο- «μονόκερο», ολοκληρώνοντας το deal με την J.P. Morgan.

Μολονότι ο ίδιος έχει πολλές φορές διακωμωδήσει το γεγονός ότι η Viva Wallet εξακολουθεί να αποκαλείται startup, παρά το γεγονός ότι μετράει σχεδόν μια 10ετία ζωής, εντούτοις κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει το αποτύπωμά της στο οικοσύστημα.

Από το β’ τρίμηνο του 2019, άλλωστε, οπότε και τέθηκε σε λειτουργία το πιλοτικό της πρόγραμμα σε Βρυξέλλες και Λονδίνο, η Viva έφτασε σε σημείο να ενεργοποιεί μία χώρα κάθε 45 ημέρες, με αποτέλεσμα σήμερα να δραστηριοποιείται σε περίπου 24 αγορές.

Βύρων Νικολαΐδης (PeopleCert)

«Με σκληρή δουλειά, έμφαση στην ποιότητα και με το φιλότιμο των Ελλήνων, όλα είναι εφικτά». Τα λόγια του Βύρωνα Νικολαΐδη, ιδρυτή της PeopleCert, ή ενός ακόμη… ελληνικού «μονόκερου», μαρτυρούν τη φιλοσοφία που διαπνέει την εταιρεία, η οποία πλέον αποτιμάται άνω του 1 δισ. δολαρίων. Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη από γονείς εκπαιδευτικούς, ο ίδιος ήρθε στην Ελλάδα το 1981 ως οικονομικός μετανάστης.
Από τα… σανίδια του σχολείου της κοινότητας, όπου κοιμόταν ως παιδί, βρέθηκε στα… σαλόνια της Merrilll Lynch και των εφοπλιστών, για να δημιουργήσει στη συνέχεια τα καταστήματα Future Kids, ξεκινώντας το ταξίδι του στην πιστοποίηση της γνώσης. Σήμερα η εταιρεία του έχει κάνει στροφή στο επιχειρηματικό της μοντέλο, εστιάζοντας στη διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων σε πιστοποιήσεις, συνεργαζόμενη με περισσότερους από 800 κρατικούς φορείς και 50.000 εταιρείες ανά τον κόσμο.

Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου (Blueground)

Η ιδέα που είχε το 2013 ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου έμελλε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούμε τα ακίνητά μας. Η Blueground, που αναλαμβάνει τη διαχείριση και ενοικίαση επιπλωμένων διαμερισμάτων, έχει σήμερα παρουσία σε 18 πόλεις σε Ευρώπη, ΗΠΑ, και Μ. Ανατολή, με τον ιδρυτή της να μπαίνει πλέον και στα… παπούτσια του επενδυτή, χρηματοδοτώντας άλλες proptech εταιρείες, όπως η Tabas στη Βραζιλία, αλλά και η Flyway του Νίκου Δρανδάκη.

Το 2021 η Blueground πέτυχε να διατηρήσει τη μέση πληρότητά της παγκοσμίως στο 94%, ξεπερνώντας τα 145 εκατ. δολάρια σε έσοδα, με τις εκτιμήσεις για φέτος να συντείνουν πως αυτά θα ξεπεράσουν τα 265 εκατ. δολάρια

Αλέξανδρος Τσιλφίδης (Accusonus)

Όταν καταφέρνεις έναν κολοσσό όπως το Facebook να δαπανήσει περίπου 100 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της εταιρείας σου, τότε δικαίως συμπεριλαμβάνεσαι στη λίστα με τους ιδρυτές που διαμορφώνουν το εγχώριο οικοσύστημα.

Ο λόγος για τον Αλέξανδρο Τσιλφίδη, founder της εκ Πατρών ορμώμενης Accusonus που αναπτύσσει εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης τα οποία επεξεργάζονται ήχο και βίντεο και στις αρχές του 2022 τάραξε τα νερά, υπογράφοντας χρυσή συμφωνία με τη Meta.

Το πιο διάσημο πρόγραμμά της που έχει χρησιμοποιηθεί από παραγωγούς, μεταξύ άλλων, των Μπομπ Ντίλαν και Aerosmith, είναι το Regroover, το οποίο επιτρέπει στους μουσικούς να ξεκινήσουν από έναν βασικό ήχο και να συνθέσουν ένα νέο κομμάτι με πολλές μουσικές παραλλαγές.

Γιάννης Τσιώρης (Instashop)

Η ταν 2015 όταν ο Γιάννης Τσιώρης, ο οποίος τότε εργαζόταν στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για τη Μέση Ανατολή και την Τουρκία, διαπίστωνε το κενό που υπήρχε στην online αγορά τροφίμων στην περιοχή και αποφάσιζε να στήσει το Instashop. Το ενδιαφέρον ήταν τέτοιο που ο πρώτος πελάτης του -ένα τοπικό σούπερ μάρκετ- κλείστηκε πριν καν η εφαρμογή βγει στον αέρα.

Μία πενταετία αργότερα, η startup τίθεται υπό τη σκέπη του γερμανικού Ομίλου Delivery Hero, με μια συμφωνία εξαγοράς που θεωρήθηκε από τις υψηλότερες για τα ελληνικά δεδομένα, αφού άγγιξε τα 360 εκατ. ευρώ.
Σήμερα έχει παρουσία σε εννέα χώρες στη Μέση Ανατολή, διαχειρίζεται εκατομμύρια παραγγελίες τον μήνα και διαθέτει περίπου 1.000 εργαζομένους στη διοίκηση.

Γιάννης Παπαδάκης (Pollfish)

Η απόφασή του Γιάννη Παπαδάκη να ταξιδέψει στην Αμερική μόλις δύο χρόνια μετά την ίδρυση της Pollfish, προκειμένου να την κάνει γνωστή σε μια μεγαλύτερη, πιο αναπτυγμένη και ώριμη αγορά, ήταν καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία της. Κι αυτό γιατί η εταιρεία που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2013 από την Πάτρα πέτυχε στις αρχές του τρέχοντος έτους το πολυπόθητο exit, κλείνοντας συμφωνία εξαγοράς με την αμερικανική Prodege. Η Pollfish είναι μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή πλατφόρμα που επιτρέπει σε εταιρείες και ιδιώτες να πραγματοποιούν έρευνες αγοράς (online market research), χρησιμοποιώντας ένα εύχρηστο διαδραστικό ερωτηματολόγιο (online mobile survey). Μέχρι σήμερα έχει πρόσβαση σε 650 εκατ. καταναλωτές σε 160 χώρες, ενώ το πελατολόγιό της περιλαμβάνει πάνω από 3.500 κορυφαίες μάρκες και εταιρείες, όπως Spotify, Apple, Netflix, καθώς και μέσα ενημέρωσης και πρακτορεία («New York Times», «Washington Post», Fox News).

Νίκος Μωραϊτάκης (Workable)

Μία ιδέα που γεννήθηκε το 2012, την εποχή που η χώρα μας φλέρταρε με το Grexit, έχει εξελιχθεί σήμερα στην κορυφαία πλατφόρμα προσλήψεων παγκοσμίως, με χρηματοδότηση πέριξ των 100 εκατ. δολαρίων και συνεργασίες με περισσότερες από 20.000 εταιρείες.

Ο λόγος για την Workable του Νίκου Μωραϊτάκη, η πλατφόρμα της οποίας αξιοποιεί την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για την πρόσληψη του κατάλληλου προσωπικού, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε επιχείρησης.
Παράλληλα, αναπτύσσει τεχνολογίες για τον έλεγχο των υποψηφίων για μία θέση εργασίας, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα για τους πελάτες της.

Χάρης Αρβανίτης (Spotawheel)

‘Εσοδα πέριξ των 200 εκατ. ευρώ αναμένει για φέτος η Spotawheel, με τον Χάρη Αρβανίτη να έχει ιδρύσει μία από τις πλέον ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στην Ευρώπη, σηκώνοντας σημαντικά κεφάλαια – η τελευταία χρηματοδότηση ήταν ύψους 100 εκατ. ευρώ, με το VentureFriends του Απόστολου Αποστολάκη να ηγείται αυτής. Εχοντας ξεκινήσει ως μια μικρή ομάδα μηχανικών αυτοκινήτων, με το όνομα Spotmechanic, κατάφερε γρήγορα να εξελιχθεί στο κορυφαίο ελληνικό marketplace αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που αναλαμβάνει να βρει τα πιο αξιόπιστα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σε περισσότερες από 10 χώρες και να τα διαθέσει μέσα από την πλατφόρμα της προς απευθείας αγορά.

Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς παίκτες, δε, η Spotawheel παρέχει ουσιαστικές λύσεις, προσφέροντας γραπτό τεχνικό έλεγχο 200+ σημείων, έως και πέντε χρόνια εγγύηση, επτά ημέρες δικαίωμα επιστροφής χρημάτων και παράδοση σε όλη τη χώρα.

Αντώνης Πρέντζας (Finloup)

Την υπηρεσία Buy Now Pay Later, για την οποία γίνεται πολύ λόγος το τελευταίο διάστημα στην αγορά, με ολοένα και περισσότερους παίκτες να την προσφέρουν, έφερε πρώτη στην Ελλάδα η Finloup του Αντώνη Πρέντζα. Μέσω αυτής, οι μεν καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν πίστωση χωρίς να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, πληρώνοντας για τις αγορές τους σε άτοκες δόσεις, οι δε έμποροι να αυξάνουν το πελατολόγιό τους και κατ’ επέκταση τον τζίρο τους.

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Finloup είναι ότι το μοντέλο της, που στηρίζεται στο open banking, έχει στο επίκεντρό της τον καταναλωτή, κυρίως σε επίπεδο χρέωσης: δεν υπάρχουν έξοδα εκκίνησης της υπηρεσίας, συνδρομή ή επιτόκιο, γεγονός που σημαίνει ότι ο καταναλωτής -εφόσον έχει προηγηθεί η σχετική αξιολόγηση- θα λάβει πίστωση, την οποία στη συνέχεια θα είναι σε θέση να αποπληρώσει, χωρίς καμία επιβάρυνση.

Γιώργος Δεσύλλας (FlexCar)

Χρηματοδότηση-ρεκόρ, ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, έλαβε στις αρχές του καλοκαιριού η FlexCar, με πολλούς στην αγορά να κάνουν λόγο για τον επόμενο ελληνικό «μονόκερο».

Η startup του Γιώργου Δεσύλλα, άλλωστε, η οποία προσφέρει λύσεις ευέλικτου leasing, μισθώνοντας τον στόλο της χωρίς κόστος (τέλη κυκλοφορίας, συντήρηση, επισκευές, ζηµιές, αναλώσιµα, µεικτή ασφάλεια και φόροι) για τους πελάτες της, έχει καταφέρει μέσα σε μόλις μια τριετία να οκταπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της, διατηρώντας παρουσία σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία. Μέχρι το 2023 δε, η εταιρεία σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση, κατά πάσα πιθανότητα σε ακόμη δύο αγορές.

Διαβάστε ακόμα:

Bloomberg: Αυξάνονται στο 80% οι πιθανότητες ύφεσης στην Ευρωζώνη (γραφήματα)

Πλειστηριασμοί: Ποια «επώνυμα» σφυριά θα χτυπήσουν αυτή την εβδομάδα (pics)

Εν αναμονή των ανακοινώσεων για κλιμακωτές επιδοτήσεις για φυσικό αέριο και ρεύμα