BUSINESS STORIES

Αναστάσιος Κασκαρέλης (Υδρόγειος Ασφαλιστική): Τι φέρνει το deal με τους Ιταλούς της Reale

Η συμφωνία με τους Ιταλούς διασφαλίζει το μέλλον και τις αναπτυξιακές προοπτικές της Υδρογείου μπροστά στις ακόμα μεγαλύτερες απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής


Πριν από λίγο καιρό σε γνωστό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης συνεργάτες και εργαζόμενοι της Υδρογείου Ασφαλιστικής γιόρταζαν σε οικογενειακό κλίμα τα 50 χρόνια της εταιρείας. Πολλοί εξ αυτών δεύτερης γενιάς, καθώς η φιλοσοφία του ιδιοκτήτη και επιχειρηματικού ηγέτη της Υδρογείου Αναστάσιου Κασκαρέλη ήταν πάντα ότι οι σχέσεις καλής συνεργασίας οικοδομούν και σχέσεις ζωής. Κάτι που τελικά στάθηκε ίσως και καταλυτικό για την εξέλιξη της εταιρείας μέσα σε αυτή τη μακρά πορεία κατά την οποία υπήρξαν περίοδοι με χαμόγελα, αισιοδοξία και πολλά σχέδια για το μέλλον, υπήρξαν όμως και άλλες με έντονη αγωνία, ιδίως τον καιρό της μεγάλης κρίσης όπου 100 από τις 130 εταιρείες του κλάδου εξαφανίστηκαν!

Η γιορτή όμως στη Θεσσαλονίκη, που θα επαναληφθεί το φθινόπωρο και στην Αθήνα, δεν αφορούσε μόνο το παρελθόν, αλλά και το μέλλον της Υδρογείου Ασφαλιστικής. Ενα μέλλον που περνάει μέσα από έναν ισχυρό και διεθνή νέο μέτοχο που, σύμφωνα με τον κ. Κασκαρέλη, όχι μόνο θα διασφαλίσει το μέλλον και τις αναπτυξιακές προοπτικές της Υδρογείου μπροστά στις ακόμα μεγαλύτερες απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής, αλλά και την ίδια την οικογένειά της, όπως συνηθίζει να λέει ο ίδιος, που θα συνεχίσει την πορεία της χωρίς να συνθλιβεί υπό τους όρους μιας εξαγοράς με στόχο κυρίως το χαρτοφυλάκιο των πελατών της. Κάτι που ο κ. Κασκαρέλης φρόντισε να γνωστοποιήσει στους ανθρώπους της ασφαλιστικής πριν από τις επίσημες ανακοινώσεις που θα γίνονταν την προηγούμενη εβδομάδα.

«Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια μάς προσέγγισαν πολλές πολυεθνικές με ελληνικές θυγατρικές. Ολες όμως ήθελαν να διώξουν το 85% των εργαζομένων και ουσιαστικά να πάρουν το χαρτοφυλάκιο των περίπου 500.000 πελατών μας και το δίκτυο των 2.000 πρακτόρων που έχουμε καταφέρει να χτίσουμε τόσα χρόνια. Κάτι τέτοιο δεν θα το επέτρεπα ποτέ», λέει ο κ. Κασκαρέλης σε μια συζήτηση που έγινε λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση ότι το 80% της Υδρογείου Ασφαλιστικής περνάει τελικά στον ιταλικό όμιλο Reale μέσω της μητρικής εταιρείας Reale Mutua di Assicurazioni, μιας κατ’ ουσίαν συνεταιριστικής ασφαλιστικής εταιρείας με ιστορία από το 1828.

Συγκεκριμένα, η συμφωνία που υπεγράφη προβλέπει ένα πρώτο στάδιο, έως το τέλος του 2023, με την απόκτηση του 70% του μετοχικού κεφαλαίου, και ένα δεύτερο στάδιο, έως το τέλος του 2026, με την απόκτηση του υπόλοιπου 10% του μετοχικού κεφαλαίου, ανάγοντας έτσι το συνολικό ποσοστό που θα κατέχει η Reale Mutua στο 80%. Αν και ο κ. Κασκαρέλης αποφεύγει οποιαδήποτε συζήτηση περί του οικονομικού ανταλλάγματος, πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα αντίτιμο που αντιστοιχεί στο 125% των ιδίων κεφαλαίων της Υδρογείου, δηλαδή πάνω από 110 εκατ. ευρώ.

«Μέσω της πώλησης της εταιρείας ο όμιλος μεγαλώνει και με αυτό τον τρόπο οι προοπτικές που ανοίγονται είναι πολύ θετικές. Ο κλάδος ασφάλισης έχει εισέλθει σε μια περίοδο συγκεντρωτισμού, με πολλές ξένες εταιρείες να κάνουν επιθετικές κινήσεις στην αγορά ρίχνοντας τα ασφάλιστρα και κάτω από το κόστος, κυρίως στα αυτοκίνητα και τις ασφάλειες πυρός. Σε μια τέτοια αγορά η Υδρόγειος με τη συμφωνία που έκανε, μεγαλώνει», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κασκαρέλης.

Η Reale Mutua, η οποία έχει έδρα στο Τορίνο, είναι, από άποψη κύκλου εργασιών, ο μεγαλύτερος αμοιβαίος ασφαλιστικός φορέας (mutual insurer) στην Ιταλία. Η κύρια ενασχόλησή της εταιρείας, σε ό,τι αφορά την ασφάλιση, είναι ο Κλάδος Ζωής και οι Γενικές Ασφαλίσεις (Life and Non Life), ενώ ταυτόχρονα διαθέτει μία από τις πιο ισχυρές οικονομικές θέσεις στην αγορά, με μερίδιο της τάξης του 45%.

Τα μέλη/ασφαλισμένοι της ξεπερνούν τα 1,4 εκατομμύρια και αναφέρονται σε 361 agencies σε ολόκληρη την Ιταλία.

Η εταιρεία εμφανίζει υψηλή αξιοπιστία, η οποία καταδεικνύεται από έναν δείκτη φερεγγυότητας υπολογιζόμενο με το μερικό εσωτερικό υπόδειγμα, ανερχόμενο σε 370%.

Οπως αναφέρεται στην τελευταία δημοσιευμένη ετήσια έκθεση του 2021 του ομίλου Reale Mutua, συνολικά τα καθαρά ασφάλιστρα ανέρχονται σε 4,81 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,9% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος.

Η μητρική εταιρεία μέσω του ομίλου δραστηριοποιείται επίσης, πέραν της Ιταλίας, σε Ισπανία και Χιλή, απασχολώντας άνω των 4.000 εργαζομένων.

Η εταιρεία αυτό το διάστημα έχει θέσει ως στόχο να εισέλθει στις αγορές της Πορτογαλίας και της Ελλάδας. Στην τελευταία θα το επιχειρήσει μέσω της Υδρογείου.

«Αυτοί μας προσέγγισαν. Ηθελαν να μπουν στην ελληνική αγορά, οπότε έκαναν την έρευνά τους πριν», λέει ο κ. Κασκαρέλης. «Εμείς έχουμε άριστο όνομα στην αγορά τόσο έναντι των πελατών μας όσο και έναντι του δικτύου μας. Και καθότι το δίκτυο παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη μιας εταιρείας, έκριναν ότι υπάρχει μια καλή ευκαιρία με την Υδρόγειο. Σήμερα έχουμε αποκλειστικότητα με πάρα πολλούς πιστούς συνεργάτες μας σε όλη την Ελλάδα.

Επίσης, έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό παραγωγής στα νησιά και τις παραμεθόριες περιοχές. Εκεί στοχεύσαμε εξάλλου για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας ως εταιρεία. Και η αλήθεια είναι ότι έχουμε μια καλή κερδοφορία τα τελευταία 5-6 χρόνια, γεγονός που επίσης εκτιμήθηκε από τη Reale».

Ξεκαθαρίζει πάντως ότι την επόμενη μέρα τόσο ο ίδιος όσο και ο γιος του Παύλος θα παραμείνουν τα πρόσωπα-κλειδιά της διοίκησης της Υδρογείου. Κάτι που επίσης ήταν μεταξύ των όρων της συμφωνίας. «Τόσο εγώ και ο γιος μου όσο και το στελεχιακό μας δυναμικό ξέρουμε πάρα πολύ καλά την ελληνική αγορά. Οπότε αλλαγές μεγάλες δεν θα υπάρξουν. Προφανώς, όταν θα ολοκληρωθεί η συμφωνία, για την οποία πρώτα πρέπει να δώσει την έγκρισή της η ΤτΕ, θα υπάρξουν προσθήκες στο Δ.Σ. εκ μέρους των Ιταλών και πιθανόν να τοποθετήσουν δικό τους οικονομικό διευθυντή», διευκρινίζει.

Εκτιμά δε ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας πιθανόν να γίνει προς τον Νοέμβριο, προλαβαίνοντας ίσως και την πανηγυρική εκδήλωση για τα 50χρονα της εταιρείας.

Οι προοπτικές

Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει, μέσα από το συγκεκριμένο deal οι προοπτικές για την Υδρόγειο διευρύνονται.

«Καταρχήν μπορούν να μεταφέρουν στην εταιρεία μας τεχνολογία και τεχνογνωσία σε πολλά ζητήματα τα οποία εμείς σήμερα δεν ακουμπάμε. Πρόκειται για έναν πολύ μεγάλο όμιλο που διαθέτει και τράπεζα, ασχολείται με το real estate, αλλά έχει και άλλες δραστηριότητες. Φυσικά, είναι και η ασφαλιστική. Επίσης, είναι ένας όμιλος που διεθνοποιείται με παρουσία σε Ισπανία, Χιλή και τώρα μπαίνει σε Ελλάδα και Πορτογαλία. Επομένως, θα μοιραστούμε τεχνογνωσία, θα βοηθήσουν επίσης σε νέα προϊόντα και νέους κλάδους. Θα είναι μια ευκαιρία για την Υδρόγειο, π.χ., να εισέλθει στον Κλάδο Ζωής που τον ξέρουν καλά. Μπορούν να βοηθήσουν σε αντασφάλειες και εντέλει στις οικονομικές επιδόσεις. Ακόμη και στην καλύτερη διαχείριση του ενεργητικού της Υδρογείου που φτάνει τα 230 εκατ. ευρώ. Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει ένα ευρύ πεδίο στο οποίο μπορούμε να συνεργαστούμε ώστε να φτάσουμε σε καλύτερα αποτελέσματα. Αυτά όμως θα τα δούμε αναλυτικά στην επόμενη φάση. Προς το παρόν, προέχουν η έγκριση από την εποπτική αρχή και η ολοκλήρωση της συμφωνίας».

Ο νέος βασικός μέτοχος όμως αναμένεται να προσφέρει και μεγαλύτερη ασφάλεια στην Υδρόγειο Ασφαλιστική, λόγω του μεγέθους του, σε μια ασφαλιστική αγορά που μικραίνει από άποψη παικτών, ενώ πλέον και οι μικρομεσαίοι του κλάδου, όπως δείχνει και το deal, αρχίζουν να περνούν σε ξένο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
«Τα κεφάλαια της Reale Mutua, η παραγωγή της, είναι σε δισεκατομμύρια ευρώ. Αρα, στο ενδεχόμενο μιας απρόσμενης ζημίας στην ελληνική ασφαλιστική αγορά της τάξης, π.χ., των 5-10 εκατ. ευρώ, αυτά είναι στραγάλια… Κοινώς, μπορούν να ενισχύσουν και να διευκολύνουν τη δουλειά μας», λέει ο κ. Κασκαρέλης, ο οποίος το 2022 αντιμετώπισε την πρόκληση των σημαντικών ζημιών που ενέγραψαν οι επενδύσεις της εταιρείας οι οποίες δεν μπορούσαν να καλυφθούν από την αύξηση της παραγωγής.

Ο ίδιος εκτιμά ότι οι νέες αυξημένες απαιτήσεις των εποπτικών αρχών αλλά και η εξέλιξη του ανταγωνισμού στην αγορά θα οδηγήσουν σε ένα νέο ξεκαθάρισμα της αγοράς.

«Κάποτε ήταν 130 οι ασφαλιστικές εταιρείες. Σήμερα έχουμε μείνει 30. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το μερίδιο για καθεμία μεγαλώνει. Υπάρχει βέβαια και ο ανταγωνισμός των ΕΠΥ εταιρειών, την τιμολογιακή πολιτική των οποίων ακολουθούν και κάποιοι εγχώριοι παίκτες, με αποτέλεσμα, π.χ., το τιμολόγιο στον Κλάδο Αυτοκινήτου να είναι μειωμένο την ώρα που το κόστος των ζημιών έχει αυξηθεί σημαντικά. Με άλλα λόγια, πλέον το ασφάλιστρο που παίρνουμε δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες. Και έπειτα είναι και το άλλο, ο Ελληνας δεν έχει μάθει να ασφαλίζει τα περιουσιακά στοιχεία πέραν του αυτοκινήτου, που βέβαια είναι υποχρεωτικό. Σε αυτές τις συνθήκες πρέπει να προσθέσει κανείς και τις αυξημένες χρεώσεις και στάνταρ που θέτει η εποπτική αρχή, που συνιστούν ένα μεγάλο κόστος, για να αντιληφθεί τελικά κανείς ότι πολλές μικρές εταιρείες στο τέλος δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν».

H ιστορία

Η ιστορία της Υδρογείου Ασφαλιστικής ξεκίνησε το 1973, με τον κ. Κασκαρέλη να βρίσκεται στο τιμόνι της από το 1982. «Είναι έργο ζωής για μένα. Είναι σαν μέλος της οικογένειάς μου. Καμιά φορά και η γυναίκα μου παραπονιέται ότι έχω παντρευτεί την Υδρόγειο», λέει ο ίδιος γελώντας.

Και αυτή η σχέση ζωής με την ασφαλιστική αγορά ξεκίνησε κατά λάθος. Οπως αφηγείται: «Είχα τελειώσει τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Λονδίνο (σ.σ.: Μάρκετινγκ και Διοίκηση Επιχειρήσεων). Με το που γύρισα στην Ελλάδα βρήκα δουλειά στην αγγλική εταιρεία Cannon Insurance. Εκεί δεν μου άρεσε μόνο η δουλειά του γραφείου. Εβλεπα και τους πράκτορες της εταιρείας να βγάζουν πολλές προμήθειες δουλεύοντας βέβαια πολλές ώρες, κι έτσι είπα να το δοκιμάσω κι εγώ. Και τα κατάφερα. Εξελίχθηκα σε διευθυντή πωλήσεων και δημιούργησα τον κύκλο μου, τους συνεργάτες μου. Ετσι τότε αγόρασα μια ασφαλιστική εταιρεία που ονομαζόταν Cosmos, οι ιδιοκτήτες της οποίας τότε είχαν και την Υδρόγειο. Από τότε λοιπόν μεγαλώσαμε. Περάσαμε βέβαια πολλά. Ολόκληρη η αγορά άλλαξε. Εμείς όμως επιμένοντας να στοχεύουμε σε σωστά και υγιή οικονομικά στοιχεία καταφέρναμε να έχουμε τη φερεγγυότητα και την αξιοπιστία που θέλουν ο νομοθέτης, το κράτος και πάνω απ’ όλα εμείς οι ίδιοι».

Τον ρωτάμε αν φαντάζεται τον εαυτό του εκτός της δουλειάς. «Οχι, δεν το φαντάζομαι», λέει ορθά κοφτά.

Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά στοιχεία, η εταιρεία έχει πάνω από 400.000 πελάτες, 2.000 ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και 214 άτομα στο δυναμικό της. Το 2022 αύξησε την παραγωγή της κατά 5% σε σχέση με το 2021 φτάνοντας στα 89,4 εκατ. ευρώ, με τα συμβόλαια να ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ. Εντούτοις, το τελικό αποτέλεσμα για την εταιρεία, σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ήταν αρνητικό το 2022 λόγω των ζημιών ύψους 27,9 εκατ. ευρώ που έγραψε από την αποτίμηση των επενδύσεών της. Ως εκ τούτου οι μεν προ φόρων ζημίες έφτασαν στα 11,98 εκατ. ευρώ (από κέρδη 20,22 εκατ. ευρώ το 2021) και οι μετά τους φόρους στα 9,18 εκατ. ευρώ (από κέρδη 15,81 εκατ. ευρώ το 2021). Η εταιρεία κατέγραψε μεγάλη άνοδο στους Κλάδους Υγείας (+89,2%) και Σκαφών (+20,6%), όπου μάλιστα η εταιρεία βρίσκεται στην πρώτη τριάδα της ασφαλιστικής αγοράς. Επίσης, σημαντική αύξηση κατά 8,1% πέτυχε στον Κλάδο Περιουσίας και κατά 4,5% στον Κλάδο Αυτοκινήτου.

Τα ασφαλισμένα οχήματα στην Υδρόγειο αυξήθηκαν την περσινή χρονιά σε 454.881. Οι καταβληθείσες αποζημιώσεις προς τους ασφαλισμένους ξεπέρασαν τα 34 εκατ. ευρώ, οι προμήθειες τα 20,5 εκατ. ευρώ και τα τεχνικά αποθέματα τα 136 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των επενδύσεων και των ενσώματων περιουσιακών στοιχείων ανήλθε σε 194,3 εκατ. ευρώ έναντι 212,9 εκατ. Ο δείκτης φερεγγυότητας παρέμεινε στα υψηλά επίπεδα του 2021 (178% το 2022 έναντι 178,7% το 2021). Τα ίδια κεφάλαια ανήλθαν σε 79,31 εκατ. ευρώ έναντι των 91,32 εκατ. της χρήσης του 2021.

Διαβάστε ακόμα

Ρεκόρ κλοπών σε παπούτσια Air Jordan της Nike σε αποθήκες, τρένα και φορτηγά μεταφορικών

ΥΠΕΘΟ: Αναβάθμιση και παροχές με έξτρα 1-1,5 δισ. από ΦΠΑ στον τουρισμό

Χρήστος Σταϊκούρας: Ετοιμάζονται μεγάλες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""