Το 2014, η Coupang, σήμερα ευρέως γνωστή ως η «Amazon της Νότιας Κορέας», μα τότε μία εντελώς διαφορετική, κερδοφόρα επιχείρηση, ετοιμαζόταν να μπει στο χρηματιστήριο. Μέχρι που, την τελευταία στιγμή, ο ιδρυτής της, Bom Kim, άλλαξε γνώμη, αποφασίζοντας πως θέλει να προσφέρει ένα καλύτερο προϊόν. Σήμερα, η εταιρεία του ανακοίνωσε σχέδια για ένα IPO μέσα στο 2021, με τους ειδικούς να αναμένουν την αξία της Coupang να φτάσει τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια. Ήταν μία ριψοκίνδυνη, αλλά εξαιρετική απόφαση, σαν αυτή που τον έκανε να επιστρέψει στην γενέτειρα του, την Σεούλ, για να κυνηγήσει το επιχειρηματικό του όνειρο.

Ο πατέρας του Bom Kim ήταν στέλεχος στην Hyundai, που έπιασε δουλειά στην Μασαχουσέτη, στις ΗΠΑ, φέρνοντας μαζί την οικογένεια του. Όπως πολλά άλλα παιδιά μεταναστών, ο μικρός Kim ερωτεύτηκε τα αμερικανικά σπορ και η έκθεση του στην δυτική κουλτούρα θα τον βοηθούσε αργότερα, ως επιχειρηματία. Μα όταν έγινε δεκτός στο Harvard το μυαλό του ήταν αλλού. Ήθελε να γίνει δημοσιογράφος, ξεκινώντας την έκδοση δύο διαφορετικών εφημερίδων στα φοιτητικά του χρόνια. Έκανε και μία πρακτική στo περιοδικό New Republic, τελικά αποφασίζοντας να αφήσει τον κόσμο των media μία για πάντα. Χωρίς να έχει τελειώσει το MBA του στο Harvard, έκανε το ταξίδι πίσω στην πατρίδα του.

Το 2010, λοιπόν, ίδρυσε την Coupang, θέλοντας να μιμηθεί, ακόμη και στην ονομασία, την αμερικανική υπηρεσία marketplace Groupon. Στα πρώτα αυτά χρόνια, το επιχειρηματικό μοντέλο της Coupang κατέληξε να θυμίζει περισσότερο αυτό του E-bay, ξεπερνώντας το ένα δισεκατομμύριο σε πωλήσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και τότε ήρθε η μεταβολή 180 μοιρών. Ο Kim βάλθηκε να μεταμορφώσει την Coupang στον απόλυτο κυρίαρχο του ecommerce στην χώρα, αλλά κάτι τέτοιο απαιτούσε σημαντικό κεφάλαιο. Δεκάδες εκατομμύρια δόθηκαν για την κατασκευή 200 αποθηκών, την αγορά φορτηγών και την πρόσληψη χιλιάδες οδηγών. Που βρέθηκαν όλα αυτά τα χρήματα; Από το 2015, το Vision Fund της Softbank επενδύσει Coupang, έχοντας εξαγοράσει το 37% της. Στην λίστα των επενδυτών βρίσκονται και άλλα μεγάλα ονόματα, όπως η Blackrock και η Sequoia Capital.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η αποστολή της Coupang για να γίνει η «Amazon της Νότιας Κορέας» και ως τώρα δείχνει να τα έχει πάει περίφημα. Όπως ο Τζεφ Μπέζος, έτσι και ο Bom Kim, φαίνεται να έχει μία εμμονή με την εμπειρία του πελάτη. Χαρακτηριστικά, ο Κορεοαμερικανός επιχειρηματίας συχνά επαναλαμβάνει σε συνεντεύξεις πως ο στόχος της εταιρείας είναι να κάνει τον πελάτη να αναρωτιέται «πως ζούσα ποτέ χωρίς την Coupang;» Ως, αποτέλεσμα, η Coupang προσφέρει υπηρεσίες που σπάνια συναντά κανείς συστηματικά στην Δύση. Οι περίφημοι Coupang Men δεν είναι απλά διανομείς, αλλά εκπρόσωποι και διαφημιστές της εταιρείας. Μαθαίνουν να μην χτυπούν το κουδούνι αν υπάρχει ένα μωρό στο σπίτι, αφήνουν τα πακέτα στην πόρτα του διαμερίσματος και όχι της πολυκατοικίας και παραλαμβάνουν οποιοδήποτε προϊόν είναι για επιστροφή, χωρίς να ενοχλήσουν τον πελάτη. Μα πιο σημαντικά, η Coupang υπόσχεται άμεση παράδοση στην συντριπτική πλειοψηφία των πακέτων. Η «παράδοση με την αυγή» σημαίνει πως ακόμη και αν μία παραγγελία γίνει τις τελευταίες ώρες της ημέρας, ο πελάτης μπορεί να την περιμένει το πρωί της επομένης.

Βέβαια, όλες αυτές οι υπηρεσίες κοστίζουν και η Coupang δεν είναι ακόμη κερδοφόρα, τουλάχιστον με το τωρινό επιχειρηματικό μοντέλο. Ωστόσο, το 2020 τα έσοδα της «πήδηξαν» από τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη χρονιά, στα 12 δισ. Παράλληλα, οι απώλειες της μειώθηκαν, πέφτοντας από τα 699 εκατομμύρια δολάρια στα 475 εκατ. Ως τώρα δεν φαίνεται να υπάρχουν σχέδια για επέκταση στο εξωτερικό, αλλά υπάρχει ακόμη χώρος για ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά. Η Νότια Κορέα, που έχει το δεύτερο μεγαλύτερο κατά κεφαλή ΑΕΠ στην Ασία, είναι η πέμπτη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο στον τομέα του ecommerce και φέτος προβλέπεται να ανέβει ακόμη ψηλότερα, στην τρίτη θέση.

Στον ίδιο τον Kim ανήκει το 18% της Coupang, κάτι που τον κάνει ήδη δισεκατομμυριούχο, αν και το net worth του θα εκτοξευτεί μετά την αρχική δημόσια προσφορά της εταιρείας του. Μέσα σε μία δεκαετία κατάφερε όχι μόνο να δημιουργήσει μία επιτυχημένη επιχείρηση, αλλά και να την μεταμορφώσει σε κάτι ακόμη καλύτερο. H Coupang όχι μόνο μιμείται την Amazon, αλλά την ξεπερνά σε κάποιους τομείς, αν και φυσικά εξυπηρετεί μία πολύ μικρότερη περιοχή. Πρέπει, όμως, να αναφερθεί και ένα ακόμη κοινό σημείο ανάμεσα στις επιχειρήσεις, καθώς έχει ασκηθεί κριτική και στις δύο για τις συνθήκες εργασίας στις αποθήκες τους. Οι καταγγελίες για εξουθενωτικές βάρδιες και υπερβολικά αυστηρούς κανονισμούς ταλαιπωρούν τον τεχνολογικό γίγαντα από το Σιάτλ εδώ και χρόνια, ενώ η Coupang κατηγορείται για την λειτουργία μίας αποθήκης χωρίς παράθυρα κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Διαβάστε ακόμη

ΟΠΕΚΑ – Επίδομα παιδιού 2021: Πότε πληρώνεται στους δικαιούχους – Όλα τα SOS για την αίτηση

Πίεση από τους θεσμούς για να εξοφλήσει το Δημόσιο τα χρέη προς ιδιώτες

Λαϊκές αγορές: Ανοιχτές ξανά από σήμερα τα Σαββατοκύριακα – Ποιες αλλαγές έρχονται