Ήταν 1979 όταν στην Ελλάδα ξεκίναγε ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα. Ήταν η ανάπτυξη του μη επανδρωμένου αεροσκάφους επιτήρησης ΗΑΙ Ε1-79 Pegasus, το οποίο ξεκίνησε τις δοκιμαστικές πτήσεις το 1982 και τέθηκε σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία, δέκα χρόνια αργότερα. Με τον “Πήγασο” να περνάει στη δεύτερη γενιά του, το 2005, θα περίμενε κανείς η Ελλάδα να είναι από τις πιο προηγμένες χώρες του πλανήτη στον τομέα των drones.

Στο διάστημα αυτό, ωστόσο, στο οποίο η γειτονική Τουρκία ανέπτυξε τη δική της σειρά drones και έγινε πρωταγωνίστρια σε παγκόσμιο επίπεδο, στην Ελλάδα δεν έγινε… τίποτα. Στη χώρα μας έγινε το “θαύμα” της απαξίωσης μιας τεχνολογίας και, αφού ήρθε και η κρίση, το ζήτημα επιδεινώθηκε. Αλλά, αφού έγινε ό,τι έγινε και αφού τα drones είναι σήμερα ένα από τα κυριότερα πεδία ανάπτυξης για το αύριο, μπορεί η Ελλάδα να προσδοκά ότι θα προλάβει το “τρένο” αυτής της τεχνολογίας;

Ελπίδα… υπάρχει! Επειδή, επιτέλους, υπάρχει και θέληση και τεχνογνωσία. Επιτέλους, στη χώρα υπάρχει εθνική στρατηγική για την παραγωγή και τη χρήση “Made in Greece” drones και ανοιχτό πεδίο. Γιατί, οι -ως συνήθως πολυμήχανοι- Έλληνες, έχουν εστιάσει τις προσπάθειές τους στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων οχημάτων επόμενης γενιάς, δηλαδή πλήρως αυτόνομων, με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης.

Πρότζεκτς τέτοιου είδους υπάρχουν πολλά στη χώρα. Στην Ελλάδα που μετά τη δεκαετή κρίση γύρισε στην εξωστρέφεια και εστίασε στις επενδύσεις και την ανάπτυξη startup, δεκάδες εταιρείες εξελίσσουν τα δικά τους drones. Παράλληλα με τις ιδιωτικές εταιρείες, πανεπιστημιακές ομάδες, φορείς και οργανισμοί ασχολούνται αποκλειστικά με την έρευνα, την κατασκευή, την ανάπτυξη και την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή drone.

Κάποιες από αυτές ήδη ξεχωρίζουν, καθώς έχουν κερδίσει το δικό τους μερίδιο στην παγκόσμια αγορά, ή επειδή φαίνεται ότι μπροστά τους έχουν πεδίο δόξης λαμπρό. Είτε πρόκειται για στρατιωτικές, είτε για πολιτικές εφαρμογές, σήμερα το newmoney παρουσιάζει κάποια από τα πιο ελπιδοφόρα ή πιο καταξιωμένα ελληνικά πρότζεκτς…

Η Altus

Παρότι λένε ότι… ουδείς προφήτης στον τόπο του, η με έδρα τα Χανιά Altus, μπορεί να κατασκεύαζε drones από τα 90s για το ΝΑΤΟ, να δημιούργησε το πρώτο πιστοποιημένο ελληνικό drone με το όνομα “Ouranos” και να κάνει “διεθνή καριέρα”, αλλά στην Ελλάδα έγινε γνωστή στην Ελλάδα, όταν επελέγη από τον διεθνή κολοσσό του retail Amazon, για να μεταφέρει ιατροφαρμακευτικό υλικό στα πλαίσια του project μετατροπής της Νάξου σε smart island.

Φυσικά, η εταιρεία είναι ήδη καταξιωμένη διεθνώς ως μια εταιρεία με δυνατότητα κατασκευής διαφόρων τύπων, χρήσεων και μεγεθών drones για πολλές εμπορικές και στρατιωτικές εφαρμογές. Όχι τυχαία, άλλωστε, στο πελατολόγιό της φιγουράρουν το NATO, η Frontex, οι Eλληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η Πολεμική Aεροπορία του Kατάρ, οι ειδικές δυνάμεις του Iσραήλ, η Κομισιόν, η ΕΛΑΣ και πολλοί άλλοι. Η Altus είναι διάσημη για την καινοτομία που παρέχει σε λύσεις drone για άμυνα, ασφάλεια και εφαρμογές βιομηχανικής τεχνολογίας.

H εταιρεία εξέλιξης drones είναι κατά 100% ελληνική (το 70% ανήκει στον ιδρυτή της, Ζαχαρία Σαρρή και το υπόλοιπο στην αδελφή του, Μαρία) από την οικογένεια που πούλησε την εταιρεία της, EADS το 2004 στην Airbus. Ο κ. Σαρρής έχει εξηγήσει στο Newmoney ότι η εταιρεία του, πέραν των άλλων, έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 700 πιστοποιημένους χειριστές drones, ενώ η σχολή που διαθέτει λειτούργησε και εσωτερικά για την πιστοποίηση της εταιρείας και την ανάπτυξη εσωτερικών διαδικασιών, παίρνοντας από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας άδεια πτητικής εκμετάλλευσης για έργασίες.

Η ελληνική εταιρεία έχει επίσης πάρει σύμβαση -μαζί με άλλη ελληνική εταιρεία- από την ευρωπαϊκή υπηρεσία EMSA για να μετρά με τα drones το αν οι ρύποι που εκπέμπουν τα πλοία που πλέον στα ευρωπαϊκά ύδατα είναι συμβατά με τους κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί για την περιεκτικότητα σε θείο.

Κάπως έτσι, η Altus έχει γίνει μια cutting edge technology εταιρεία που ειδικεύεται στα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα. Και επιλέχθηκε από την Amazon, στο εγχείρημα της πολυεθνικής και της ελληνικής κυβέρνησης να καταστεί η Νάξος “Έξυπνο Νησί”. “Θα παρέχουμε το ΣμηΕΑ (Σύστημα μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους) μας Atlas-4″, εξηγεί ο ιδιοκτήτης και CEO της Altus και συνεχίζει:

“Θα μεταφέρουμε βιολογικό υλικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό από το νοσοκομείο της Νάξου στα γειτονικά νησιά”. Όσο για το πώς έφτασε η Amazon στην επιλογή της Altus; “Η Amazon έκανε έρευνα αγοράς δίνοντας βάρος στο τεχνολογικό κομμάτι και διαπίστωσε ότι υπάρχουν λίγες ελληνικές εταιρείες οι οποίες να μπορούν να ανταποκριθούν. Προφανώς ένα σημαντικό δικό μας αβαντάζ είναι και το κομμάτι των πιστοποιήσεων που ουσιαστικά υπάρχει έτοιμο γιατί, ξέρετε, είναι τεράστιο ρίσκο, το οποίο κανείς δεν παίρνει, να πετάξει εκτός νομικού πλαισιού. Πέρα από αυτό, γνωρίζει ότι πρόκειται για δύσκολη αποστολή, με δεδομένο ότι τα drones θα πρέπει να διανύσουν απόσταση πάνω από θάλασσα και ορεινούς όγκους, με δυσχερείς καιρικές συνθήκες”.

Παράλληλα, παρέχει drones για τις Ένοπλες Δυνάμεις μας (ο Ελληνικός Στρατός έχει προμηθευτεί 32 Atlas 204, ενώ και το Πολεμικό Ναυτικό εξοπλίζει τις φρεγάτες του με drones της Altus). Σήμερα η εταιρεία επενδύει στην τεχνογνωσία που διαθέτει, ώστε να παρέχει αυτοματισμούς στον τρόπο που λειτουργεί ένα drone. “Να το κάνουμε δηλαδή πιο “έξυπνο”, χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα η ανθρώπινη παρουσία για όλες τις αποστολές. Να κάνουμε scale up και επενδύουμε στην ανάπτυξη και το machine learning”, λέει ο κ. Σαρρής.

Όσο για τις δραματικές αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας το 5G και τη θέση των drones σε αυτό το αύριο; “Το 5G θα ανοίξει νέες δυνατότητες στη χρήση των drones για νέες υπηρεσίες που θα απολαμβάνει ο κόσμος. Το κοιτάμε με μεγάλη προσοχή. Προετοιμαζόμαστε γι’ αυτή την εποχή με τη στρατηγική μας ανάπτυξη, με στόχο να κάνουμε τα μη επανδρωμένα μας πιο έξυπνα”.

Matternet

Στη διάρκεια της πανδημίας και των lockdown, όταν… τίποτα δεν κυκλοφορούσε, αλλά υπήρχε τεράστια ανάγκη για γρήγορη, ασφαλή και ανέπαφη μεταφορά ιατροφαρμακευτικού υλικού, μια ελληνική εταιρεία μπήκε στο επίκεντρο. Πρόκειται για τη Matternet του Ανδρέα Ραπτόπουλου. Η εταιρεία, η οποία εδρεύει στη Silicon Valley των ΗΠΑ, κατασκευάζει τα δικά της drones και παρέχει υπηρεσίες παράδοσης με drones σε νοσοκομεία στη Βόρεια Αμερική, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και στην Ευρώπη, μεταφέροντας υψηλής και ζωτικής σημασίας ιατρικό υλικό σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Τα drones της μπορούν να κουβαλήσουν ως και δύο κιλά, εντός αστικών περιοχών σε ακτίνα ως 20 χιλιόμετρα.

Δεν πρόκειται για κάτι θεωρητικό, αλλά για κάτι δοκιμασμένο. Τα αυτόνομα ιπτάμενα οχήματα της Matternet χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά εμβολίων της Pfizer/BionTech κατά του Covid-19 με μεγάλη επιτυχία, όπως συμβαίνει -γενικότερα για τη μεταφορά ευαίσθητου ιατροφαρμακευτικού υλικού- σε οκτώ πόλεις των ΗΠΑ, στην Ελβετία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η εταιρεία ίδρυσε θυγατρική και στην Ελλάδα, όπου θα “συγκεντρώσει” το σύνολο των δραστηριοτήτων της στην Ευρώπη.

Spirit World Group

Ο πολυπράγμων πλοιοκτήτης και επιχειρηματίας, ιδιοκτήτης του Spirit World Group, Μιχάλης Σπυριδάκος, συνέλαβε την ιδέα της ανάπτυξης ενός αμιγώς ελληνικού drone, στη διάρκεια μιας συζήτησης με άλλους επιχειρηματίες για τα επιτεύγματα της Τουρκίας στον κλάδο των μη επανδρωμένων ιπτάμενων οχημάτων. Ίδρυσε τη SAS Technology, εξελίσσοντας και παρουσιάζοντας διαρκώς νέα μοντέλα drones. Το πρωτοποριακό είναι ότι παρουσιάζει προϊόντα για πολιτική και στρατιωτική χρήση, αλλά και διάσωσης. Και έχει ήδη πετύχει τα πρώτα του, μεγάλα milestones: Στο στρατιωτικό κομμάτι, το drone Sarissa δοκιμάστηκε με επιτυχία από τη Thales, για να πάρει πιστοποίηση για εκτόξευση ρουκετών. Το ελληνικό UCAV έγινε το πρώτο στον κόσμο που έβαλλε τη ΝΑΤΟϊκή ρουκέτα HYDRA 70.

Στο πολιτικό κομμάτι, η εταιρεία ήδη λειτουργεί το πρώτο της drone στην Πυροσβεστική Υπηρεσία με επιτυχία, εκπαιδεύοντας και τα στελέχη της στη χρήση του. Το ελληνικό drone μπορεί να παρέμβει με επιτυχία στο σβήσιμο μικρών εστιών πυρκαγιάς, να κάνει εναέρια παρατήρηση και σχεδιασμό και να μεταφέρει εξοπλισμό γρήγορα και εύκολα για τις πυροσβεστικές δυνάμεις που επιχειρούν στις πυρκαγιές.

Η SAS Technology στρέφεται και στο last mile delivery, ετοιμάζοντας νέα μοντέλα για να μπει στο χώρο των μεταφορών. Προς αυτό το σκοπό, άλλωστε, ωθεί και η στρατηγικής συνεργασία της SAS με την αμερικάνικη εταιρεία Flying Ship για την ανάπτυξη αυτόνομων ιπτάμενων οχημάτων με ικανότητα μεταφοράς φορτίων πλέον του 1,5 τόνου στην Ελλάδα.

Η εταιρεία σκοπεύει να παρουσιάσει ως το τέλος του έτους ένα νέο μεταφορικό όχημα (EV Cargo Pick Up) προσαρμοσμένο στις ανάγκες των ελληνικών πόλεων, με στόχο να πρωταγωνιστήσει στις μεταφορές προϊόντων και τροφίμων ιδίως στο κέντρο της Αθήνας. Η εταιρεία στοχεύει στην κατασκευή αυτόνομων οχημάτων μεταφοράς προϊόντων ή προσώπων με φορτία ως 200 κιλά, καθώς και στην κατασκευή σταθμών Vertiports (σταθμούς απογείωσης/προσγείωσης) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ο Όμιλος συνεργάζεται με άλλη ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται σε συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης για την ανάπτυξη εφαρμογής συστημάτων ελέγχου και οργάνωσης εναέριας κυκλοφορίας για μη επανδρωμένα οχήματα.

Smart Flying Machines

Η αεροδιαστημική, με έδρα την Καρδίτσα, εταιρεία Smart Flying Machines, έχει αρχίσει την εξέλιξη μικρών drones. Ο διευθυντής της, Σταύρος Μεσσήνης, λέει ότι η εταιρεία έχει εστιάσει στη μακρά διάρκεια πτήσης και τη δυνατότητα μηχανικής όρασης και στοχεύοντας στην αναγνώριση και την επιτήρηση αντικειμένων.

Η πρώτη προσπάθεια της Smart Flying Machines, η οποία δοκιμάζει πλήρως αυτόνομο (χωρίς χειριστή) ιπτάμενο όχημα, έχει τραβήξει την προσοχή των Τούρκων, οι οποίοι στα κοινωνικά δίκτυα, επαινούν την προσπάθεια, αναρωτιούνται πώς λειτουργεί το drone με Τεχνητή Νοημοσύνη, με πολλούς να παρατηρούν ότι τους θυμίζουν τα Bayraktar στην πρώτη φάση ανάπτυξής τους. Η εταιρεία προς το παρόν σχεδιάζει να χρησιμοποιεί τα drones για αεροφωτογραφία, επιτήρηση, διάσωση, ανίχνευση πυρκαγιάς, παρακολούθηση του άγριου βίου και άλλες εφαρμογές που απαιτούν ανίχνευση σε πραγματικό χρόνο.

O Αρχύτας

Το -εντυπωσιακό στην εμφάνιση- drone «Αρχύτας» είναι ίσως το πιο ξεχωριστό απ’ όλα. Κι αυτό γιατί είναι το αποτέλεσμα της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Οικονομικών για την έρευνα, ανάπτυξη και βιομηχανική παραγωγή του δεύτερου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και τέσσερα Πανεπιστήμια της χώρας- το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο Πατρών- προχώρησαν στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή του νέου αεροχήματος.

uCanDrone

Η ελληνική startup, uCanDrone, ιδρύθηκε από απόφοιτο του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που είχε την ιδέα να δημιουργήσει ένα ένα μη επανδρωμένο αεροπλάνο για χρήση σε επιτήρηση καλλιεργειών. Το έκανε, δημιουργώντας κατά 100% στην Ελλάδα το “Phoreas”, το οποίο είχε τέτοια επιτυχία, που “έβαλε¨ την εταιρεία σε μεγάλα διεθνή προγράμματα και στην κατασκευή άλλων μη επανδρωμένων οχημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία και στην άμυνα.

Διαβάστε ακόμη

Ενέργεια: Την επιστροφή στην κανονικότητα κηρύσσει η Κομισιόν με τερματισμό των επιδοτήσεων στο ρεύμα

Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ: Πώς προχωρά το νέο 5στερο project στη Μονεμβασιά

ΣΔΟΕ: Διεθνής επιτυχία η σύλληψη «τραπεζίτη» που …«ξέπλενε» τα διεθνή καρτέλ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ