Στο μεγαλύτερο asset της χώρας μας στην ενεργειακή σκακιέρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και βασικό μοχλό για τη γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας, εξελίσσεται η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων. Ο λόγος φυσικά για την εταιρεία στην οποία πέρασε όλο το σκέλος των διεθνών δραστηριοτήτων του Ομίλου ΔΕΠΑ, ύστερα από τον επιτυχή μετασχηματισμό του σε τρεις διακριτές επιχειρήσεις, με τις δύο από αυτές (ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας) να έχουν ήδη πάρει τον δρόμο της αποκρατικοποίησης.

Η κυβέρνηση ωστόσο, αποφάσισε η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων να παραμείνει στον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια της χώρας να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της, αλλά και να βάλει τη σφραγίδα της στα μεγάλα ενεργειακά πρότζεκτ που σχεδιάζονται στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα οποία παίζουν καθοριστικό ρόλο στους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Ευρώπης.

Η εταιρεία έχει αναλάβει την ανάπτυξη και τη διαχείριση – μέσω διεθνών συνεργασιών – των κρίσιμων αγωγών που συνδέουν ενεργειακά την Ελλάδα με τους γείτονές της, και συγκεκριμένα, του IGI Poseidon (Ελλάδα – Ιταλία) και του IGB (Ελλάδα – Βουλγαρία). Επιπλέον, χάρη στην πλούσια εμπειρία και τεχνογνωσία που διαθέτει, είναι σε θέση να προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες συμβούλου – στην εκπόνηση για παράδειγμα των σχετικών μελετών, αλλά και την υποστήριξη της υλοποίησής τους – και για άλλα αντίστοιχα έργα, είτε δημόσιου, είτε ιδιωτικού ενδιαφέροντος.

Το μεγαλύτερο ωστόσο, asset της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων είναι αναμφίβολα η καθοριστική συμμετοχή της στην κατασκευή του αγωγού EastMed – ένα στρατηγικό έργο με μεγάλη εθνική αξία όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και την Κύπρο, την Ιταλία και το Ισραήλ, το οποίο αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργειακή ασφάλεια των εν λόγω χωρών, καθώς και της Ευρώπης. Η σημασία του μάλιστα, ενισχύεται ακόμη περισσότερο, εξαιτίας της τουρκικής επιθετικότητας και την ανάγκη της χώρας μας να εξασφαλίσει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας, από αυτές που διέρχονται από το τουρκικό έδαφος, για προφανείς λόγους.

O EastMed θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και – μέσω της διασύνεδεσής του με τον IGI Poseidon – στην Ιταλία και τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ενώ ταυτόχρονα, θα μπορεί να τροφοδοτεί και την εσωτερική αγορά της Κύπρου με επιπλέον 1 δισ. κυβικά μέτρα.

Ο αγωγός έχει την πλήρη στήριξη των κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκή Ένωσης, η οποία το έχει εντάξει στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος και συμμετέχει στη χρηματοδότησή του. Παράλληλα, στις αρχές του χρόνου, υπεγράφη η Διακρατική Συμφωνία μεταξύ των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ για την κατασκευή του έργου, καθώς και η πρώτη συμφωνία για την εμπορική αξιοποίηση του αγωγού, η οποία συνιστά και ένα αποφασιστικό βήμα για τη διασφάλιση της εμπορικής βιωσιμότητας του.

Ταυτόχρονα, έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τεχνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές μελέτες οι οποίες επιβεβαιώνουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο EastMed είναι τεχνικά εφικτός, οικονομικά βιώσιμος, ανταγωνιστικός και παράλληλα, συμπληρωματικός στις υπάρχουσες και σχεδιαζόμενες διόδους μεταφοράς. Όλες δηλαδή οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για την εκκίνηση του έργου εξελίσσονται σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, φέροντας ακόμη πιο κοντά την Τελική Επενδυτική Απόφαση.

Όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΔΕΠΑ, κ. Κ. Ξιφαράς:

«Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία την επιχειρησιακή και λειτουργική της αυτονόμηση, η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων υλοποιεί ήδη ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ελλάδας καθώς και τη διασύνδεσή της με τα μεγάλα ενεργειακά δίκτυα της Ευρώπης. Ενώ, με τις κρίσιμες διεθνείς συνεργασίες που συνάπτει και την πλούσια διπλωματία που αναπτύσσει βάζει τη χώρα μας στο επίκεντρο των ενεργειακών σχεδιασμών της Ευρώπης, αναβαθμίζοντας την οικονομική και τη γεωπολιτική σημασία της.»