Πιέσεις ώστε να μετατεθεί ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας τη νέα χρονιά, ασκούνται στο ΤΑΙΠΕΔ, λίγες εβδομάδες πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών που είναι προγραμματισμένη για τις 11 Δεκεμβρίου.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι παράταση της διαγωνιστικής διαδικασίας έχει ζητήσει μεταξύ άλλων, μεγάλος τεχνικός όμιλος του εξωτερικού, μολονότι πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρουν ότι το χρονοδιάγραμμα δεν έχει αλλάξει.

Στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προσπαθούν να αποφύγουν ένα νέο πισωγύρισμα στο έργο, το οποίο κουβαλάει στις πλάτες του πάνω από 7 αναβολές και έχουν περάσει ήδη 2,5 χρόνια από την προεπιλογή των υποψηφίων. Υπό την έννοια αυτή δεν δικαιολογείται περισσότερος χρόνος προετοιμασίας.

Όσοι μάλιστα καλούνται να σχολιάσουν το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων υποστηρίζουν ότι σε μια περίοδο που η αγορά διψά για νέα έργα, θα ήταν λάθος να αναβληθεί η διαγωνιστική διαδικασία και τονίζουν ότι ο όμιλος που τώρα ζητά παράταση, είχε ζητήσει αλλεπάλληλες αναβολές και σε άλλο μεγάλο έργο στο παρελθόν, στο οποίο μάλιστα στο τέλος δεν κατέβηκε! Ο διαγωνισμός για τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας έχει κινητοποιήσει το ενδιαφέρον ισχυρών ομίλων του εξωτερικού αλλά και ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών με τα εκτιμώμενα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση να προσδιορίζονται πάνω από 1 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη του διαγωνισμού δείχνουν και την σημασία του για την αγορά αλλά και την βαρύτητα που έχει στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Η 35ετής παραχώρηση της Εγνατίας είχε βρεθεί προ εβδομάδων στην επικαιρότητα όταν το ΤΑΙΠΕΔ επιχείρησε να αλλάξει τους όρους του διαγωνισμού σε σχέση με την χρηματοδότηση του έργου και την συνεργασία των υποψηφίων με τις τράπεζες αλλά και σε σχέση με την δυνατότητα να ζητήσει από τον πλειοδότη βελτιωμένη προσφορά εφόσον η διαφορά από τις υπόλοιπες προσφορές ήταν μικρότερη από 15%. Τότε οι επενδυτές αντέδρασαν στις αλλαγές, τις οποίες τελικά πήρε πίσω το ΤΑΙΠΕΔ.

Στην πρόσφατη μεταμνημονιακή έκθεση της Κομισιόν, η αναφορά για την Εγνατία Οδό, είχε θετικό πρόσημο. Σαφές δείγμα προόδου υπάρχει στην εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων καθώς έχουν τεθεί σε λειτουργία 25 νέοι πλευρικοί σταθμοί διοδίων και εκκρεμούν και νέοι μέχρι τα τέλη του χρόνου.

Μεταξύ αυτών είναι ένας μετωπικός στα Σιάτιστα αλλά και ένας νέος σταθμός στο Νησέλι Ημαθίας (μετά τα Μάλγαρα) που αποτελεί έναν εντελώς νέο σχεδιασμό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για το σταθμό αυτό υπάρχουν σκέψεις να ενσωματωθεί στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου.

Στην έκθεση της ΕΕ αναφερόταν ότι αποτελεί δέσμευση του υπουργείου Υποδομών να λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί πριν ολοκληρωθεί η σύμβαση παραχώρησης. Πρόοδος εμφανίζει το έργο και στην αδειοδότηση των υπόλοιπων 14 σηράγγων.

Την παραχώρηση της Εγνατίας διεκδικούν επτά ενδιαφερόμενοι: η ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A., η αυστραλιανή Macquarie, η ROADIS σε κοινοπραξία με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τους Γάλλους της Egis Projects και η Vinci σε συνεργασία με την Μυτιληναίος. Επίσης στους ομίλους που έχουν προεπιλεγεί ανήκουν η κινεζική Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy του ομίλου καθώς και η Διόλκος Κατασκευαστική.

Διαβάστε περισσότερα 

Κορωνοϊός: Ποιοι είναι οι πιο κερδισμένοι κατασκευαστές εμβολίου 

Μινκ: Ακόμα και νεκρά συνεχίζουν να προκαλούν τον τρόμο στη Δανία  

Μητσοτάκης: Πρώτα το άνοιγμα των σχολείων όταν χαλαρώσουν τα μέτρα του lockdown