Πολύ βαθιές για να κλείσουν αποδεικνύονται οι πληγές της Ελλάκτωρ στο εξωτερικό, την ώρα που η διοίκηση προσπαθεί να κερδίσει την εύνοια των μετόχων στην προσεχή γενική συνέλευση για να συνεχίσει όπως δηλώνει, απερίσπαστη το σχέδιο εξυγίανσης.

Μετά τον πρόσφατο αποκλεισμό από τις χρηματοδοτήσεις έργων της Παγκόσμιας Τράπεζας και τις κατηγορίες για αδιαφανείς διαδικασίες ανάληψης έργων και διαφθορά, τις προηγούμενες  μέρες προστέθηκε άλλο ένα επεισόδιο στα όσα διαδραματίζονται τελευταία με τις διεθνείς δραστηριότητες του ομίλου.

Αφορμή αυτή την φορά ήταν η δικαστική διαμάχη με την Ιταλική Cimolai με την οποία η Άκτωρ είχε συνεργαστεί για το έργο του νέου αεροδρομίου στην Ντόχα του Κατάρ και η οποία έληξε υπέρ των Ιταλών.

Αργά χθες το βράδυ με ανακοίνωσή της η Ελλάκτωρ επιβεβαιώνει την δέσμευση των λογαριασμών, αναφέροντας ότι σήμερα Δευτέρα 25 Ιανουαρίου, η εταιρεία θα προχωρήσει στην εξόφληση των 2,1 εκ. ευρώ που εκκρεμούν για να κλείσει η οικονομική εκκρεμότητα μεταξύ των δύο εταιρειών.

Η Ελλάκτωρ αναφέρει ότι για την υπόθεση, το διαιτητικό δικαστήριο, το Μάρτιο του 2018, επιδίκασε στη Cimolai για αξιώσεις 25 εκ. ευρώ από την εργολαβική τους σύμβαση, το ποσό των 3,5 εκατ. ευρώ. Μόνο που για τα χρήματα αυτά, η κοινοπραξία προχώρησε σε μερική καταβολή των απαιτήσεων, πληρώνοντας το ποσό των 1,4 εκατ. δολαρίων περίπου.

Πέρσι το καλοκαίρι, η Cimolai κατέθεσε ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, αίτηση για αναγνώριση και εκτέλεση αλλοδαπής διαιτητικής απόφασης κατά της Άκτωρ, επιδιώκοντας όπως σημειώνει «την είσπραξη του υπολοίπου των 2,1 εκ. ευρώ από το συνολικά επιδικασθέν ποσό μόνο από την Άκτωρ, παρά το γεγονός, ότι η οφειλή αφορά συνολικά στην προαναφερθείσα κοινοπραξία, στην οποία η Άκτωρ μετέχει με ποσοστό 36%».

Μάλιστα η εταιρεία αναρωτιέται για τα κίνητρα της απόφασης των Ιταλών να προχωρήσουν την Παρασκευή, λίγες μέρες πριν την γ.σ, σε συντηρητική κατάσχεση, γεγονός που προκάλεσε το μπλόκο στους λογαριασμούς του Άκτωρα.

Η ελληνική τεχνική εταιρεία συμμετείχε ως leader σε κοινοπραξία που συγκροτήθηκε προ 12ετίας για την ανάληψη του έργου, σε συνεργασία με την τοπική εταιρεία Al Darwish Engineering, την Ιταλική Cimolai και την κυπριακή Cybarco, αναλαμβάνοντας την κατασκευή του υπόστεγου συντήρησης αεροσκαφών  του νέου αεροδρομίου της Ντόχα, έναντι 670 εκ. δολαρίων. Στο έργο η κοινοπραξία είχε υπογράψει δύο υπεργολαβίες με την Ιταλική εταιρεία, οι οποίες γέννησαν και τις επίμαχες αξιώσεις.

Η Cimolai, με τζίρο περίπου μισού δισεκατομμυρίου ευρώ το 2020 και με παρουσία πάνω από επτά δεκαετίες στις μεταλλικές κατασκευές (γέφυρες, στάδια, σύνθετα κτίρια και υποδομές)  δεν είναι άγνωστη στην χώρα μας.

Στην Ελλάδα έχει αναλάβει μεταξύ άλλων το σκέπαστρο του γηπέδου της ΑΕΚ αλλά και το στέγαστρο στο Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος που σχεδίασε ο διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας Ρέτζο Πιάνο. Με την Άκτωρ είχαν συνεργαστεί κατά την περίοδο της κατασκευής των Ολυμπιακών έργων και στο στέγαστρο του Καλατράβα.

Η ώρα της κρίσης για το μέλλον του ομίλου

Οι νέες περιπέτειες από το διεθνές μέτωπο για τον όμιλο Ελλάκτωρ, έρχονται να προστεθούν στην χιονοστιβάδα που έχει πέσει εδώ και μήνες πάνω από την εταιρεία και λίγο πριν την μεγάλη αναμέτρηση της προσεχούς Τετάρτης 27 Ιανουαρίου.

Την ίδια ώρα δηλαδή που η διοίκηση της Ελλάκτωρ ζητά την ψήφο εμπιστοσύνης από τους μετόχους, επικαλούμενη τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις της στον τομέα της εταιρικής διακυβέρνησης και την απαγκίστρωση από τις ζημιογόνες δραστηριότητες και την επούλωση των πληγών του παρελθόντος.

Ένα πρώτο ορόσημο τη επικείμενης μάχης είναι η αυριανή μέρα 26 Ιανουαρίου καθώς οι δύο εφοπλιστές Μπάκος–Καυμενάκης που έχουν αποκτήσει το 5% των μετοχών της εταιρείας έχουν ανακοινώσει ότι θα εξασκήσουν το δικαίωμα της τμηματικής αγοράς μετοχών, αποκτώντας σε πρώτη φάση περίπου το 12% των μετοχών της εταιρείας για να φτάσουν να ελέγχουν το 17% της Ελλάκτωρ.  Το υπόλοιπο 8,5% θα αποκτήσουν διαδοχικά έως τον προσεχή Ιούλιο μέσω της Αkron Trade & Transport.

Αύριο θα φανεί εάν οι δεσμεύσεις αυτές, που δεν τηρήθηκαν στις 12 Ιανουαρίου μετά από ένα επεισοδιακό αλαλούμ θα υλοποιηθούν.

Τις τελευταίες μέρες η πλευρά Καλλιτσάντση επιδίδεται σε ένα επικοινωνιακό κρεσέντο, με όπλο της τα θέματα ανταγωνισμού και το ρόλο των ολλανδών στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώ η Reggeborgh Invest επιλέγει ήπιους τόνους.

Η επενδυτική εταιρεία επικεντρώνεται στην εικόνα του ισολογισμού της εταιρείας για να πείσει για τους σχεδιασμούς της και τον όχι και τόσο… φιλικό τρόπο με τον οποίο εκδηλώνονται.

Η διαρκής ζημιογόνα πορεία, η  απώλεια έργων, ο υψηλός δανεισμός και η έλλειψη ανταγωνιστικότητας που έχουν οδηγήσει στην μεγάλη απαξίωση της εταιρείας, κρίνεται ότι αποτελούν στοιχεία που αποδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη για αλλαγή σελίδας.

Οι Ολλανδοί θεωρούν ότι οι μέτοχοι έχουν αντιληφθεί ότι αυτή η προοπτική μπορεί να υποστηριχτεί μόνο από ένα ισχυρό όμιλο, ικανό να καλύψει τα κενά χρηματοδότησης και να υλοποιήσει ένα αποτελεσματικό επιχειρησιακό σχέδιο που θα βγάλει από το τούνελ της ύφεσης και τη μάχη επιβίωσης την εταιρεία.

Η λύση που προβάλλουν για την σωτηρία του ομίλου είναι η αλλαγή του διοικητικού συμβουλίου και η λήψη άμεσων ενεργειών όπως είναι η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου η εταιρεία να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρευστότητας που  σφίγγουν την θηλιά και την εμποδίζουν να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας των έργων. Οι Ολλανδοί, σύμφωνα με όσα αφήνουν να εννοηθούν αρμόδιες πηγές αθροίζουν την πλειοψηφία των μετόχων,  η οποία εκτιμάται ότι υπερβαίνει σε ποσοστά το 40%.

Αυτό φάνηκε, όπως σημειώνουν κύκλοι που πρόσκεινται στους μετόχους της Ελλάκτωρ και στην συνέλευση στις 7 Ιανουαρίου που από το 75,85% των μετόχων που παρέστησαν ένα ποσοστό περίπου 31 %, πιστώνεται η νυν διοίκηση και το υπόλοιπο η Reggeborgh Invest.

Με το πλευρό των Ολλανδών εμφανίζονται  να συντάσσονται και οι τράπεζες, οι οποίες στην προηγούμενη μάχη της πρωτοβουλίας Change 4Ellakror, κράτησαν ουδέτερη στάση. Οι τράπεζες εν αντιθέσει με τους ισχυρισμούς της διοίκησης περί θεμάτων εταιρικής διακυβέρνησης, λένε στην αγορά, δίνουν ιδιαίτερη σημασία και στα συμφέροντα των μετόχων, τα οποία η Ελλάκτωρ έχει ξεχάσει τα τελευταία χρόνια λόγω του διαρκούς μετοχικού εμφυλίου και της οικονομικής ασφυξίας.

Διαβάστε ακόμη:

Μάχη για τα κόκκινα δάνεια ύψους €6,1 δισ. της Εθνικής Τράπεζας

Oι ισχυροί δεσμοί της οικογένειας, η Ντόρα και ο Σαμαράς – Η ώρα της κρίσης για Ελλάκτωρ και Εθνική Ασφαλιστική

Εβδομάδα πληρωμών για Επιστρεπτέα 5, ενοίκια και επίδομα θέρμανσης