Περισσότερες πιθανότητες να τα καταφέρουν εν μέσω πανδημίας έχουν οι μεγάλες αεροπορικές που έχουν τη στήριξη του κράτους, ωστόσο τα πράγματα είναι διαφορετικά για τους «παίκτες δεύτερης κατηγορίας», σύμφωνα με τον Greg Waldron των αεροπορικών εκδόσεων, FlightGlobal. 

Σε μια προσπάθεια να περιορίσουν την εξάπλωση του ιού, οι χώρες προχώρησαν σε lockdown και ταξιδιωτικές απαγορεύσεις που διαρκούν εβδομάδες, ακόμα και μήνες, με αποτέλεσμα να «γονατίσει» η αεροπορική βιομηχανία.

«Είδαμε τα αεροπορικά ταξίδια να καταρρέουν κατά περίπου 98,99% παγκοσμίως . Πρόκειται για μια ζοφερή κατάσταση και οι αεροπορικές έχουν μπει σε κατάσταση επιβίωσης», αναφέρει ο Waldron, όπως μεταδίδει το CNBC.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) προβλέπει ότι τα αεροπορικά ταξίδια θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2019, όχι νωρίτερα από το 2024. Είναι μεγάλο το διάστημα», σημειώνει ο Waldron, για να προσθέσει ότι οι αεροπορικές που έχουν ρευστότητα και δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων, θα είναι και αυτές που θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την κρίση.

Δεδομένου ότι οι κινεζικές αεροπορικές τα έχουν πάει αρκετά καλά έως τώρα, χωρίς μεγάλες απώλειες στις τιμές των μετοχών τους – και οι άλλες μεγάλες αεροπορικές με κρατική στήριξη στην περιοχή, αναμένεται να τα πάνε καλά με κρατική βοήθεια, αναφέρει ο ίδιος. Κι αυτό γιατί οι κυβερνήσεις καταλαβαίνουν πόσο σημαντικές είναι οι αεροπορικές και τα αεροδρόμια για τον τουρισμό και την ανάπτυξη της οικονομίας.

Ωστόσο, οι μικρότερες εταιρείες σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και η Ινδία που δεν έχουν τη στήριξη του κράτους, ίσως αντιμετωπίσουν προβλήματα.

Σε κίνδυνο θα βρεθούν επίσης οι μικρότερες αεροπορικές που δεν έχουν τη «μεγάλη πίστωση που θα μπορούσαν να έχουν οι μεγάλες εταιρείες», καθώς και οι αερομεταφορείς με μεγάλο χρέος.

Ο Waldron ανέφερε ότι αναμένει να δει συνέργειες ή συγχωνεύσεις μεταξύ των παικτών δεύτερης και τρίτης κατηγορίας. Κορυφαίοι παίκτες σε διάφορες χώρες θα μπορούσαν να αποκτήσουν μερικές από αυτές τις πιο «ευάλωτες» αεροπορικές εταιρείες, πρόσθεσε χωρίς να δώσει συγκεκριμένα ονόματα αερομεταφορέων.

Στον δρόμο τους προς την ανάκαμψη οι αεροπορικές θα μπορούσαν να διατηρήσουν τα κεφάλαιά τους προσέχοντας τα σταθερά τους έξοδα, θέτοντας το προσωπικό σε άδεια άνευ αποδοχών, κάνοντας αναστολές σύμβασης, παρκάροντας τα αεροσκάφη τους, μιλώντας στους εκμισθωτές και στα αεροδρόμια για μειώσεις των τελών.

Στις ΗΠΑ, οι τρεις κορυφαίες αεροπορικές – United Airlines, Delta Airlines και American Airlines – θα βρεθούν σε εξαιρετική θέση με αρκετά χρόνια κερδοφορίας στο ενεργητικό τους. Οι μικρότερες εταιρείες, σύμφωνα με τον Waldron, θα χρειαστεί να προσπαθήσουν σκληρά, αλλά πρέπει να περιμένουμε για να δούμε τι θα γίνει.