Περίπου 493 δισ. δολάρια! Τόσο αναμένεται να φτάσει ως το 2030 ο ετήσιος τζίρος που κάνει η βιομηχανία για τα κατοικίδια ζώα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Bloomberg Intelligence, καθώς η αγάπη για τα ζώα συντροφιάς και η σημαντική αύξηση της υιοθεσίας που παρατηρείται δημιουργεί τεράστια δυναμική στην αγορά. Ουσιαστικά πρόκειται για αύξηση 54% από τα επίπεδα τζίρου του 2022, που η έκθεση προσδιορίζει στα 320 δισ. δολάρια!

Από αυτά ένα ποσό, γύρω στα 250 με 300 εκατ. ευρώ, αφορά στην ελληνική αγορά. Τουλάχιστον με βάση τις μέσες εκτιμήσεις παραγόντων της λιανικής, μια και απουσιάζει ως σήμερα μια ενδελεχής έρευνα. Εκτιμήσεις βέβαια που ίσως είναι συντηρητικές με δεδομένο ότι παλαιότερη έρευνα της διαΝΕΟσις υπολόγισε πως μόνον οι δαπάνες για τις ζωοτροφές των κατοικιδίων φτάνουν τα 200 εκατ. ευρώ! Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά, η οποία τώρα φαίνεται ότι αρχίζει να ξεδιπλώνεται στη χώρα μας προσελκύοντας ακόμη και το ενδιαφέρον μεγάλων ξένων επενδυτών, όπως η BC Partners.

Η τελευταία εξαγόρασε προ ενάμιση έτους τη γνωστή αλυσίδα Pet City, τον leader του -κατά τα άλλα κατακερματισμένου- κλάδου, και πλέον μέσω της διοικητικής ομάδας που έχει συγκροτήσει επιχειρεί όχι μόνο να επεκτείνει το αποτύπωμα της εταιρείας, αλλά και να θέσει τις βάσεις αλλαγής και μετεξέλιξης όλης της αγοράς ώστε να επιβεβαιωθούν οι κατά τα άλλα λαμπρές προοπτικές του κλάδου. Κάτι στο οποίο πιστεύει πολύ, ιδίως λόγω της πείρας της σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, όπου είναι ιδιοκτήτρια αντίστοιχα της Chewy, της μεγαλύτερης εταιρείας λιανικής πώλησης προϊόντων για κατοικίδια στις ΗΠΑ, και της VetPartners, της κορυφαίας αλυσίδας κτηνιατρικών υπηρεσιών στο Ηνωμένο Βασίλειο και με παρουσία σε 9 χώρες.

«Στην BC Partners έχουμε πραγματοποιήσει μεγάλες διεθνείς επενδύσεις στον κλάδο των προϊόντων και υπηρεσιών κατοικίδιων ζώων. Ειδικά στην Ελλάδα, μια χώρα με σημαντικό αναπτυξιακό απόθεμα, οι προοπτικές που ανοίγονται για τον κλάδο είναι μεγαλες. Είμαστε βέβαιοι ότι η επιτυχημένη στρατηγική της Pet City και η ανοδική της πορεία θα συνεχιστεί στο μέλλον, με ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα και εξέλιξη», λέει στο b.s. ο κ. Νίκος Σταθόπουλος, επικεφαλής της BC Partners και Πρόεδρος της Pet City Group. «Σημείο αναφοράς είναι η αγάπη μας για τα ζώα. Πιστεύουμε ότι τα κατοικίδια μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους και ότι η αγάπη για τα ζώα είναι βασικό χαρακτηριστικό του πολιτισμού», προσθέτει.

Νίκος Σταθόπουλος

Tο μεγάλο στοίχημα στην Ελλάδα εκ μέρους της BC Partners έχει αναλάβει να κερδίσει ο κ. Γιάννης Γαβριηλίδης, ένα έμπειρο στέλεχος της αγοράς με μακρά θητεία σε Ελλάδα και εξωτερικό σε μεγάλες εταιρείες (PepsiCo, Barilla, Coca-Cola 3E, Wind, Public κ.ά.), που βρίσκεται τώρα στο τιμόνι του ομίλου Pet City. Στη φαρέτρα του έχει ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 40 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία, αλλά και ένα πολύπλευρο στρατηγικό σχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει επέκταση σε νέες υπηρεσίες, όπως κτηνιατρικές ή grooming, τη δημιουργία ενός ευρύτερου οικοσυστήματος μέσα από στρατηγικές συνεργασίες που θα υποστηρίξουν αυτές τις υπηρεσίες, νέου τύπου καταστήματα και πρωτοβουλίες για την καλλιέργεια της φιλοζωικής συνείδησης και τον συντονισμό φιλοζωικών οργανώσεων και Τοπικής Αυτοδιοίκησης απέναντι στο χάος της διαχείρισης που επικρατεί σήμερα.

«Κυρίως στο επίκεντρό μας είναι η εκπαίδευση και η παροχή υπηρεσιών και λύσεων στον κηδεμόνα του ζώου συντροφιάς. Το οποίο θεωρώ σημαντικό με δεδομένο ότι ως αγορά κατοικιδίων στην Ελλάδα εξακολουθούμε να είμαστε πίσω σε σχέση με τις άλλες δυτικές χώρες», επισημαίνει ο κ. Γαβριηλίδης επιχειρώντας να παρουσιάσει το σχέδιό του, το οποίο έχει ως κυρίαρχο στόχο την επέκταση των δραστηριοτήτων της Pet City τόσο στο φυσικό όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον.

Επενδύσεις

«Στόχος είναι ο γενικός μετασχηματισμός της εταιρείας – από τα συστήματα και τα “εργαλεία” στον κόσμο, τη νέα γενιά κ.ο.κ.», επισημαίνει. Κατ’ αρχάς, όπως λέει, ένας από τους βασικούς στόχους είναι η επέκταση του δικτύου Pet City. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 90 καταστήματα, εκ των οποίων τα 15 δημιουργήθηκαν το τελευταίο έτος. Στο άμεσο πλάνο επέκτασης είναι να ξεπεράσουμε τα 200 καταστήματα και να υπάρξει πανελλαδική κάλυψη», σημειώνει, εκτιμώντας μάλιστα πως εάν η ελληνική pet αγορά πιάσει τα ευρωπαϊκά επίπεδα, τότε το δίκτυο της αλυσίδας θα μπορούσε να φτάσει τα 250, ακόμα και τα 300 καταστήματα.

Ολα αυτά όμως δεν θα είναι απλά καταστήματα λιανικής. «Τα περισσότερα θα παρέχουν διευρυμένες υπηρεσίες στον πελάτη μέσα από μια λογική δημιουργίας “shop in a shop”, αρχής γενομένης από την παροχή κτηνιατρικών υπηρεσιών και υπηρεσιών καλλωπισμού και φροντίδας», λέει ο κ. Γαβριηλίδης. Κοινώς, η στρατηγική συνεργασία με επαγγελματίες που θα έχουν χώρους και θα καταστήσουν τα νέας γενιάς καταστήματα Pet City τον απόλυτο προορισμό για προϊόντα και υπηρεσίες 360° γύρω από τα κατοικίδια. «Ηδη έχουμε στήσει 5 νέα καταστήματα με αυτό τον τρόπο προκειμένου να εξετάσουμε και να δοκιμάσουμε πώς πρέπει να προχωρήσουμε», σημειώνει, διευκρινίζοντας πως αν και θα ήθελε το σύνολο των καταστημάτων του δικτύου της αλυσίδας να μετεξελιχθεί σε αυτό το concept, αυτό δεν μπορεί να συμβεί κυρίως λόγω του μεγέθους κάποιων εξ αυτών. «Θέλει ειδικού τύπου ακίνητα, πιο μεγάλα, τα οποία γενικώς ψάχνουμε. Στο τέλος μπορεί κάποια από τα υφιστάμενα να μην μπορούν να αναβαθμιστούν, θα φροντίσουμε όμως να υπάρξουν αλληλοκαλύψεις στην ευρύτερη περιοχή», λέει ο κ. Γαβριηλίδης.

Το οικοσύστημα

Το «κλειδί» για να προχωρήσει όλο αυτό βέβαια είναι η οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος από συνεργάτες και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Oπως λέει ο κ. Γαβριηλίδης, οι πρώτες συμφωνίες σε αυτή την κατεύθυνση είναι γεγονός. Τo Pet City θα ανοίξει τις πόρτες του στους αποφοίτους του ΙΕΚ ΣΒΙΕ, της πρώτης σχολής επαγγελματιών υγείας στην Ελλάδα, με την υποστήριξη και καθοδήγηση του επιστημονικού προσωπικού κορυφαίου φορέα σε κτηνιατρικές υπηρεσίες. Αυτή η στρατηγική συνεργασία έχει ως αποτέλεσμα για πρώτη φορά να συνδεθεί επί της ουσίας και στην πράξη η εκπαίδευση, η επιστημονική κατάρτιση με την αγορά εργασίας κάτω από μία κοινή στέγη φροντίδας, με στόχο την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, προστιθέμενης αξίας και ασφάλειας στους κηδεμόνες των ζώων συντροφιάς.

«Γενικώς υπάρχει παγκόσμια έλλειψη κτηνιάτρων και φροντιστών (σ.σ.: groomers), οπότε σκεφτήκαμε να πάμε στην “πηγή” και με αυτή τη στρατηγική συμφωνία να ανοίξουμε την πόρτα στους αποφοίτους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΙΕΚ για πρακτική άσκηση αλλά και για απασχόληση», σημειώνει ο κ. Γαβριηλίδης. Οι απόφοιτοι αυτών των προγραμμάτων, όπως εξηγεί ο ίδιος, μπορούν να απασχοληθούν και στις δύο νέες υπηρεσίες – είτε ως βοηθοί κτηνιάτρου είτε ως φροντιστές.

Και γιατί έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού φορέα και όχι π.χ. του ΙΕΚ ΑΚΜΗ που πρόσφατα πέρασε επίσης στην ιδιοκτησία της BC Partners; «Λόγω της εμπειρίας του στο συγκεκριμένο κομμάτι», απαντά. «Τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών τρέχουν εδώ και χρόνια, άρα υπάρχει τεχνογνωσία, αλλά και μια δεξαμενή υποψήφιων εργαζομένων», εξηγεί.

Συνέργειες

Παραδέχεται μάλιστα ότι η επιτυχία ενός τέτοιου concept απαιτεί πολλές συνέργειες, τις οποίες θα δουλέψει περαιτέρω ο όμιλος. «Είναι πολύ σημαντικό να συνεργάζεσαι με τους ειδικούς κάθε χώρου. Κάνουμε λοιπόν σήμερα τον πρώτο πιλότο σε αυτή την κατεύθυνση. Επίσης αντλούμε τεχνογνωσία από τον ευρύτερο όμιλο που έχει διαμορφώσει η BC Partners με τις επενδύσεις που έχει κάνει στη συγκεκριμένη αγορά τόσο στις ΗΠΑ όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αντλούμε τεχνογνωσία σε πολλά επίπεδα», σημειώνει ο κ. Γαβριηλίδης.

Κι αυτό, όπως εξηγεί, είναι μόλις η αρχή. «Η αγορά εξελίσσεται και υπάρχουν πολλά περιθώρια γύρω από το κομμάτι των υπηρεσιών. Ενα από αυτά π.χ. θα μπορούσε να είναι οι ασφάλειες για κατοικίδια, όπου υπάρχει σημαντική ανάπτυξη στο εξωτερικό, ή οι υπηρεσίες φιλοξενίας, τα ξενοδοχεία κατοικιδίων. Μας ενδιαφέρουν όλα αυτά και οι συμμαχίες θα μπορούσαν να μας δώσουν την απαραίτητη ταχύτητα και τις συνέργειες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο μέλλον», σημειώνει. «Θα μπορούσαν να υπάρξουν ακόμα και εξαγορές;», τον ρωτάμε. «Φυσικά, είμαστε ανοικτοί σε αυτό», απαντά.

Στην υπόλοιπη αγορά το σχέδιο μετασχηματισμού της Pet City και γενικά η επένδυση της BC Partners έχει δημιουργήσει κάποια αναταραχή, καθώς εκτιμάται ότι αποτελεί ορόσημο για τη συγκέντρωση του κατακερματισμένου κλάδου. «Ο σκοπός όλου αυτού του σχεδίου και της επένδυσης που έχει γίνει δεν είναι για να κλείσει τα μαγαζιά της γειτονιάς», διαβεβαιώνει ο κ. Γαβριηλίδης. «Πρέπει να καταλάβετε ότι ο κλάδος αυτός εξακολουθεί στην Ελλάδα να έχει χαμηλή διείσδυση και την ίδια ώρα είναι σε δυσθεώρητα ύψη τα αδέσποτα. Αρα εμείς ερχόμαστε για να αναβαθμίσουμε την κατηγορία», σημειώνει και συνεχίζει:

«Εχω γνωρίσει αρκετούς επιχειρηματίες της αγοράς μας και ο κλάδος κυρίως απαρτίζεται από ανθρώπους που έγιναν επαγγελματίες λόγω της αγάπης τους για τα ζώα. Αρα η φιλοζωία μάς ενώνει. Με απώτερο στόχο τη συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών όλης της αγοράς αλλά και τη διείσδυση της φιλοζωίας στην πράξη σε ακόμα περισσότερα σπίτια, θα ήταν ιδανικό όλος ο κλάδος pet να γίνουμε μια ομάδα, να είμαστε σύμμαχοι. Αυτό είναι ένα στοιχείο που μας συνδέει όλους, από το μικρότερο μαγαζί της γειτονιάς μέχρι και τη μεγαλύτερη αλυσίδα pet καταστημάτων, το Pet City. Είναι φυσικό επακόλουθο από τη στιγμή που η Pet City έχει ηγετική θέση να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες που αναβαθμίζουν την εμπειρία όλου του κλάδου, ανεβάζουν τον πήχη και στηρίζουν την ανάπτυξη τόσο της αγοράς όσο και της ευζωίας των ζώων και των κηδεμόνων τους. Κατ’ εμέ δεν υπάρχει άμεσος ανταγωνισμός παρά μόνο δουλειά και μεγάλη ευκαιρία να αυξήσουμε την διείσδυση σε ευρωπαϊκά πρότυπα».
Ολο αυτό, δε, περνά και μέσα από δράσεις ενίσχυσης της φιλοζωίας, αλλά και της αντιμετώπισης του θέματος των αδέσποτων ζώων. «Εχουμε μία ολοκληρωμένη στρατηγική κάτω από την ομπρέλα ενός προγράμματος το οποίο ονομάζουμε “Act Pawsitive”. Στο πλαίσιο αυτό, εδώ και 11 μήνες κάνουμε τις “Ημέρες Υιοθεσίας” λειτουργώντας ως enabler (υποκινητές) μεταξύ των φιλοζωικών οργανώσεων και των δήμων. Eίμαστε περήφανοι καθώς παρακινήσαμε κόσμο που αγκάλιασε αυτή τη δράση βοηθώντας στην υιοθέτηση, περίθαλψη και στήριξη των αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Αυτό είναι μόνο η αρχή. Πέρα από τις υιοθεσίες ετοιμάζουμε και άλλες δράσεις για το σημαντικό θέμα της στείρωσης, αλλά και της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης ώστε να συμβάλουμε στη μείωση των αδέσποτων ζώων».

Επιδόσεις και πληθωρισμός

Τέλος, η συζήτηση δεν μπορεί να μην πάει και στις οικονομικές επιδόσεις της αλυσίδας – κυρίως αφού η συμπεριφορά των πελατών έχει αλλάξει λόγω του αυξανόμενου πληθωρισμού. «Γενικά ως αγορά έχει ανθεκτικότητα, αφού μην ξεχνάμε πως κάποιος αποφασίζοντας να υιοθετήσει κάποιο ζωάκι αναλαμβάνει μία ευθύνη. Και στα κατοικίδια η φροντίδα είναι συνεχής.

Η αλήθεια είναι ότι από πέρυσι οι προμηθευτές μας έχουν κάνει τρεις και τέσσερις φορές ανατιμήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα κόστη και πλέον το πράγμα έχει φτάσει σε ένα σημείο όπου απαιτούνται άμεσα λύσεις. Δεν είναι βιώσιμο όλο αυτό. Οπότε ψάχνουμε να βρούμε ακόμα καλύτερες λύσεις για τους πελάτες μας σε νέα και πιο οικονομικά προϊόντα χωρίς ποιοτικές εκπτώσεις. Εμπλουτίζουμε την γκάμα μας προκειμένου να δώσουμε περισσότερες επιλογές», επισημαίνει.

Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, ο κ. Γαβριηλίδης λέει πως και φέτος η ανάπτυξη τρέχει με διψήφιο ποσοστό. «Σήμερα είμαστε κοντά στα 70 εκατ. ευρώ, από 50 εκατ. ευρώ που έκανε η εταιρεία όταν την εξαγόρασε η BC Partners. Και πάλι, όμως, ήταν μια περίοδος όπου έπρεπε να αναδιοργανωθεί καθώς λειτουργούσε ως αμιγώς οικογενειακή επιχείρηση και δεν υπήρχαν καν τα τμήματα που πρέπει να έχει μια εταιρεία. Τώρα επενδύουμε στο νέο concept και στο διευρυμένο δίκτυο, νομίζω πως τη νέα χρονιά ίσως δούμε και τριψήφιο ποσοστό ανάπτυξης», λέει ο κ. Γαβριηλίδης.

«Για τα αποτελέσματα αυτά μεγάλο ρόλο παίζουν και οι άνθρωποι, οι 800 εργαζόμενοί μας», να συμπληρώσει. «Τα σχέδια δεν είναι τίποτα χωρίς τους ανθρώπους», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη:

ΑΑΔΕ: Τα λάθη που φέρνουν ελέγχους μέχρι και 10 χρόνια μετά

Αντίστροφη μέτρηση για την πώληση του 1,4% της Eurobank

Μirum: Πoυλάει με 12,5 εκατ. το 5άστερο ‘’The Island Concept’’ και ξεκινά τη μαρίνα του Elounda Ηills (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ