Οταν σε επιλέγουν οι ίδιες οι ευρωπαϊκές αναπτυξιακές τράπεζες -όπως οι EBRD, ΕΙΒ, ΕIF, KFW- στο πρόγραμμα χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων για αγορά στόλου αυτοκινήτων, τότε δεν υπάρχει μόνο αναγνώριση, αλλά κυρίως η δουλειά γίνεται με το σωστό κόστος.

Διότι οι μεγαλύτερες αναπτυξιακές τράπεζες είδαν τα στοιχεία, τον ισολογισμό και επέλεξαν την ελληνική Autohellas ως όχημα για τη χρηματοδότηση προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Την ίδια ανάπτυξη διέκρινε και η αμερικάνικη Fidelity, η οποία κατέχει πάνω από 5% της Autohellas.

Και, όπως τονίζει στη συνέντευξή του στο «business stories» o διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Μαγγιώρος, η Autohellas αποτελεί σήμερα την πρώτη επιλογή των μεγαλύτερων εταιρειών και πλέον αρχίζει να στρέφεται με λύσεις και προγράμματα και προς τους επαγγελματίες.

Η Autohellas με στόλο πάνω από 47.000 αυτοκίνητα (πάνω από 13.000 ευρώ μέση αξία, 2,5-4 χρόνια μέση ηλικία) και έσοδα κατά 25% από επτά χώρες κρατά τα ηνία του κλάδου στην Ελλάδα, με καθετοποιημένη λειτουργία που έχει ως αποτέλεσμα λιγότερες αστοχίες και υψηλότερα κέρδη.

Η επιλογή λοιπόν της ελληνικής εταιρείας, μέσω της διαδικασίας τιτλοποίησης απαιτήσεων, αποδεικνύει ότι ορισμένες εγχώριες επιχειρήσεις διαθέτουν δομή και οργάνωση που πληρούν τα διεθνή κριτήρια (για παράδειγμα, η εταιρεία είχε από τα μικρότερα ποσοστά αποτυχίας στη χρηματοδότηση). Τα υψηλά αυτά κριτήρια δεν κατακτήθηκαν μονομιάς, αλλά είναι αποτέλεσμα της 46χρονης εταιρικής κουλτούρας της Autohellas, η οποία αποτελεί πιθανότατα και τη μεγαλύτερη κρυμμένη υπεραξία της, πέραν του στόλου αυτοκινήτων και της ακίνητης περιουσίας.

Η Autohellas βαδίζει σε δρόμο που τη φέρνει πιο κοντά στα επόμενα βήματα του κλάδου, ο οποίος αναπτύσσεται ταχύτατα ώστε να συμβαδίσει με τις σημερινές αυξημένες ανάγκες καθαρής ενέργειας και αποτελεσματικών μεταφορών.

Ποια είναι, όμως, η Autohellas σήμερα; Το κύριο αντικείμενό της είναι συνολικά οι μισθώσεις αυτοκινήτων, δηλαδή η βραχυχρόνια (renting) και η μακροχρόνια μίσθωση αυτοκινήτων (fleet management). Η δραστηριότητα των μισθώσεων είναι διαχρονικά το μεγαλύτερο εθνικό franchisee στην Ευρώπη και η εταιρεία διαθέτει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης του ονόματος και του σήματος της αμερικανικής Hertz μέχρι το 2023 – η ανανέωση του συμβολαίου υπογράφηκε το 1998.

Στα χρόνια της κρίσης και του μνημονίου, η εταιρεία δεν περίμενε τα κέρδη μετά την κρίση. Αντιθέτως, δημιούργησε τα μερίδια και τα κέρδη. Οχι μόνο δεν έχασε μερίδια αγοράς, αλλά τα έφτασε σε ιστορικά υψηλά, ενώ παράλληλα επεκτάθηκε επιτυχώς και στην εμπορία και εισαγωγή καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Ο κ. Μαγγιώρος επισημαίνει ότι η εταιρεία κατάφερε μέσα σε δύο χρόνια (από το 2017) να γυρίσει σε κερδοφορία την εξαγορασθείσα Ηyundai-ΚΙΑ, μια επιχείρηση η οποία είχε οδηγηθεί σε πτώχευση προηγουμένως από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη Παναγιώτη Δάβαρη. Η εταιρεία πλέον εμφανίζει σταθερή αύξηση πωλήσεων και στη λιανική είναι δεύτερη αμέσως μετά την Toyota.

Η κρίση στο αυτοκίνητο

Ο χώρος του αυτοκινήτου, όπως τόσοι άλλοι κλάδοι, πέρασε από την απόλυτη ευφορία στην πλήρη κατάρρευση. Μετά την υπερχορήγηση δανείων για αγορά αυτοκινήτων και την πτώχευση εταιρειών και ιδιωτών, ο χώρος εξυγιάνθηκε και τώρα ακόμα και οι ενοικιάσεις συγκεντρώνουν νέους παίκτες. To 2018 μια σειρά από αναπτυξιακές τράπεζες, όπως η EBRD, EIB, EIF καθώς και η γερμανική KFW προχώρησαν σε μεσοπρόθεσμη χρηματοδότηση (τιτλοποίηση) απαιτήσεων της Autohellas ύψους 72 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μία από τις πρώτες τιτλοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα εκτός τραπεζών με χαμηλό επιτόκιο, το οποίο της επιτρέπει να χρηματοδοτεί μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με ανταγωνιστικό κόστος. Οι τράπεζες εξέδωσαν ομόλογα με τα οποία δανειοδοτήθηκε η ελληνική εταιρεία με εξασφάλιση τον στόλο αυτοκινήτων. «Μας επέλεξαν από όλο τον κλάδο, αφού προηγουμένως εξέτασαν τα στοιχεία της εταιρείας. Επειδή δεν μπορούν να δανείσουν απευθείας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις προχώρησαν σε δανειοδότηση προς εμάς, η οποία αποτελεί μια έμμεση δανειοδότηση προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ η Autohellas κατέστη ανταγωνιστική», υπογραμμίζουν ο κ. Μαγγιώρος και ο κ. Ζάχος Βιτζηλαίος, υπεύθυνος του τμήματος Investor Relations και Μετόχων.

Γιατί είναι συμφέρουσα η μίσθωση αυτοκινήτου

Απαντώντας στο ερώτημα κατά πόσο είναι συμφέρουσα η μίσθωση αυτοκινήτου από τους ιδιώτες, ο κ. Μαγγιώρος υπενθυμίζει ότι όλα καθορίζονται από τη διαχείριση και το κόστος: «Οταν οι μεγαλύτεροι όμιλοι αυτοκινήτου επιλέγουν την εταιρεία μας για να προχωρήσουν στην ενοικίαση του στόλου των αυτοκινήτων τους, είναι προφανές ότι είναι συμφέρον και για τους ιδιώτες.

Γνωρίζουν ότι το κόστος είναι σωστά τιμολογημένο, όπως και το ρίσκο που αναλαμβάνει κανείς». Οι ιδιώτες λοιπόν όταν προχωρούν σε σύμβαση leasing έχουν ένα κόστος το οποίο είναι ορθά τιμολογημένο, δεν έχουν τα έξοδα αγοράς, συντήρησης και ασφάλειας, ενώ έχουν την επιλογή να αγοράσουν ή να ανανεώσουν τη χρηματοδοτική μίσθωση.

Περαιτέρω, στην αγορά του Operating Leasing η εταιρεία προχωρά στον σχεδιασμό καινοτόμων προσφορών για την ελληνική αγορά. Στόχος είναι η περαιτέρω διείσδυση στην αναπτυσσόμενη αγορά των μικρομεσαίων πελατών, αφενός λόγω του ιδιαίτερα ευνοϊκού κόστους χρηματοδότησης που προσφέρει μέσω τιτλοποίησης απαιτήσεων σε συνεργασία με τους σημαντικότερους ευρωπαϊκούς supranational οργανισμούς (EIB, EIF, EBRD και KFW) και αφετέρου λόγω κάλυψης με ευέλικτες λύσεις όλων των αναγκών αυτοκίνησης.

Ηδη, όπως εξηγούν, η Autohellas, εκτός από τις λύσεις για μεγάλους οργανισμούς, κινείται και με λύσεις για τους επαγγελματίες (δικηγόρους, γιατρούς κ.λπ.). Διεθνώς επίσης «το μέλλον του κλάδου εξελίσσεται και σύντομα θα είμαστε στην εποχή του διαμοιρασμού (car sharing) με πιο χαμηλές εκπομπές ρύπων, ενώ οργανισμοί, δήμοι και εταιρείες προχωρούν την κινητικότητα με μαζικά μέσα μεταφοράς, ποδήλατο, αυτοκίνητο, και εκεί η ενοικίαση θα γίνεται με εφαρμογές από κινητό», λέει ο κ. Μαγγιώρος.

ΤΟ ΜΥΘΙΚΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ
Η εξαγορά του ενός δολαρίου και οι έξι «σκαραβαίοι»

1974, Nέα Υόρκη. Στα γραφεία της πολυεθνικής Hertz, ο ιδρυτής της Autohellas, ο αείμνηστος Θεόδωρος Βασιλάκης μόλις 28 χρόνων τότε, γεμάτος πάθος για το αντικείμενό του, προχωρά σε μια μισάωρη παρουσίαση και τελικά πείθει τον Αμερικανό CEO της Hertz να αναλάβει την αντιπροσώπευσή της στην Ελλάδα αντί ενός δολαρίου, αφού ζήτησε φυσικά χρόνο για να τακτοποιήσει τις δανειακές του υποχρεώσεις.

Πριν από αυτή την παρουσίαση, ένας άλλος Ελληνας αντιπρόσωπος της Βόρειας Ελλάδας είχε ζητήσει από τους Αμερικανούς να μην αναλάβει ο Βασιλάκης την αντιπροσωπία, αλλά δεν είχε υπολογίσει το πείσμα του. Αλλωστε, από πολύ νωρίς είχε δώσει σχετικά δείγματα.

Ο Βασιλάκης, που αρχικά εργαζόταν σε βενζινάδικο της Texaco, μαζί με τη γυναίκα του Εμμανουέλα Βασιλάκη, σημερινή αντιπρόεδρο της εταιρείας, ξεκίνησαν την ενοικίαση των αυτοκινήτων τα οποία επινοικίασαν από την ανταγωνίστρια Avis. Τα πρώτα αυτοκίνητα της σημερινής Autohellas ήταν έξι «σκαραβαίοι» και προτού αναλάβει την επίσημη αντιπροσώπευση της Hertz, o Βασιλάκης δραστηριοποιούνταν μόνο στην Κρήτη και αργότερα στη Ρόδο.

Η ραγδαία ανάπτυξη των δραστηριοτήτων ανάγκασε την αμερικανική εταιρεία να διατηρήσει την επίσημη αντιπροσωπία και η υψηλότερη άνοδος των πωλήσεων πανευρωπαϊκά έφερε και την ανανέωση της αντιπροσωπίας, δίνοντας το δικαίωμα μεταφοράς πολύτιμης τεχνογνωσίας στην ελληνική εταιρεία.

Ο όμιλος Autohellas δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και σε ακόμα 7 χώρες μέσω θυγατρικών εταιρειών, παρέχοντας υπηρεσίες βραχυχρόνιας και μακροχρόνιας μίσθωσης και διαχείρισης στόλου, ολοκληρωμένες υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής, εισάγει και εμπορεύεται αυτοκίνητα, καθώς και ανταλλακτικά αυτοκινήτων after market. Συγκεκριμένα, η Autohellas διαθέτει παρουσία σε Κύπρο, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Ουκρανία και Κροατία, όπου και διατηρεί τα δικαιώματα αντιπροσώπευσης της Hertz σε αυτές τις χώρες, καθώς επίσης και των σημάτων Thrifty, Dollar και Firefly σε επιλεγμένες χώρες.

Eκτός από την Κia, η Autohellas διαθέτει τη Βελμάρ, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες λιανικής στην Ελλάδα και επίσημο διανομέα και εξουσιοδοτημένο επισκευαστή αυτοκινήτων 14 μαρκών: Ford, Opel, Saab, Seat, Volvo, Honda, Mitsubishi, Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Hyundai, Kia, BMW και MINI σε 33 σημεία εξυπηρέτησης (έκθεση καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και συνεργείων) σε Αθήνα, Κρήτη και Θεσσαλονίκη.

Στη Βουλγαρία η δραστηριότητα του ομίλου επεκτείνεται και στην εισαγωγή και διανομή αυτοκινήτων Seat. Η δυναμική παρουσία του ομίλου μέσω των θυγατρικών εταιρειών του στο εξωτερικό έχει φέρει σημαντικά αποτελέσματα μέχρι σήμερα, συμβάλλοντας καθοριστικά στην κερδοφορία και στον θετικό ρυθμό της Autohellas.

Το 2018 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 470,4 εκατ. έναντι 340,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 38,1%. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε 38 εκατ. ευρώ από 22,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 19,8%.

Στο φετινό εξάμηνο αποτυπώνεται η βελτίωση, καθώς ο τζίρος έφτασε τα 258,8 εκατ. ευρώ με άνοδο 13,9% και τα καθαρά κέρδη σε 18 εκατ. ευρώ, με άνοδο 30%. Σημαντική είναι η ακίνητη περιουσία της εταιρείας, η οποία αποτιμάται σε τακτά διαστήματα και σήμερα ξεπερνά τα 120 εκατ. ευρώ.