Μπορεί να διάγουμε την περίοδο της Σαρακοστής, όμως η σοκολάτα έχει προ πολλού καταφέρει να σπάσει τα… στεγανά! Προϊόν συνώνυμο της απόλαυσης, καταφέρνει να καταγράφει σημαντικές πωλήσεις μέσα από κάθε κανάλι, παρά την… αυτοσυγκράτηση που ορίζουν οι ημέρες!

Η αλήθεια είναι πως η σοκολάτα γενικά ως προϊόν έχει καταφέρει στα χρόνια της πανδημίας να είναι μεταξύ των προϊόντων που καταναλώθηκαν όσο λίγα! Μαζί με τα ζυμαρικά και το ρύζι που έσπευδαν οι καταναλωτές να στοκάρουν στο ξέσπασμα της πανδημίας, πήραν σοκολάτες και άλλα σνακ… Κάτι βέβαια που οδήγησε το 2020 να αποτελέσει ένα έτος που χαρακτηρίστηκε από ρεκόρ επιδόσεων του κλάδου.

Μόνο που ενώ θα περίμενε κανείς η τάση αυτή να «ξεφουσκώσει», τελικά φαίνεται πως ο Ελληνας δεν είναι διατεθειμένος να πατήσει μεγάλο φρένο. Κάπως έτσι οι πωλήσεις σοκολάτας το 2021 διατηρήθηκαν πολύ κοντά στα υψηλά που πέτυχαν έναν χρόνο πριν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ που επεξεργάστηκε ο κ. Δημήτρης Κόλλιας, Client Business Partner, η κατηγορία της σοκολάτας μέσα από το κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου κινήθηκε ελαφρώς πτωτικά την περασμένη χρονιά τόσο σε αξία όσο και σε όγκο. Συγκεκριμένα η πτώση σε αξία ήταν 1,7% υποχωρώντας στα 193 εκατ. ευρώ. Η πωληθείσα ποσότητα υποχώρησε κατά 4,3%, στα 16,39 εκατ. κιλά!

Διαφορά η οποία υπογραμμίζει και τις πρώτες ανατιμήσεις που έσπευσαν να κάνουν οι εταιρείες του χώρου στα τέλη του 2021 λόγω των διεθνών πληθωριστικών πιέσεων.

Σε ό,τι αφορά την ίδια την αγορά, τα στοιχεία της Nielsen καταδεικνύουν ότι τη μερίδα του λέοντος μοιράζονται πέντε εταιρείες, οι οποίες και ελέγχουν συνολικά σχεδόν το 80% των πωλήσεων στη λιανική (79,6%). Πρόκειται για τις ΙΟΝ, Mondelez International, Ferrero International Greece, Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.και Mars Hellas. Εξ αυτών βέβαια οι δύο μεγαλύτερες έχουν πολύ μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες τρεις.

Μάλιστα οι πέντε μεγαλύτεροι παίκτες είδαν, έστω και οριακά, το μερίδιό τους να αυξάνεται έναντι των μικρότερων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά της σοκολάτας είναι από τις ελάχιστες όπου τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν περιορισμένη παρουσία. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι έγιναν πωλήσεις PL μόλις 7,63 εκατ. ευρώ μέσα από το κανάλι της λιανικής.

Τίνα Κωτσιοπούλου (ΙΟΝ): Η επόμενη μέρα μετά το ντιλ με τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο

Αδιαμφισβήτητος leader στην αγορά σήμερα είναι η ΙΟΝ. Η εταιρεία της οικογένειας Κωτσιοπούλου, που μετρά πλέον 92 χρόνια ζωής, έχει καταφέρει να κερδίσει γενιές και γενιές καταναλωτών επιτυγχάνοντας σήμερα να αποτελεί μία από τις δύο εταιρείες που έχει καταφέρει να συνδέσει τα προϊόντα της με την ίδια τη ζωή των Ελλήνων καταναλωτών. Κάτι βέβαια που φροντίζει και η ίδια να υπογραμμίζει στις διαφημιστικές της καμπάνιες, με αιχμή πάντα τη σοκολάτα αμυγδάλου.

Επικεφαλής της σοκολατοβιομηχανίας που φαίνεται να ελέγχει περίπου το 36% της αγοράς στη λιανική είναι η 61 ετών κυρία Τίνα Κωτσιοπούλου, η οποία διαδέχθηκε τον εκλιπόντα θείο της Γιάννη Κωτσιόπουλο. Η κυρία Κωτσιοπούλου, έπειτα από πολλές προτάσεις επίδοξων “μνηστήρων”, είπε τελικά το “ναι” στην πρόταση του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου για μία στρατηγική μετοχική συνεργασία που θα σηματοδοτήσει την είσοδο της ΙΟΝ σε μία νέα εποχή. Κι αυτό διότι στο πλαίσιο του ντιλ, που θα δώσει στον κ. Θεοδωρόπουλο το 45% της ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας και αργότερα – με την ενεργοποίηση σχετικής οψιόν – την πλειοψηφία των μετοχών, η σοκολατοβιομηχανία θα γίνει μέρος ενός ομίλου τροφίμων “εθνικού πρωταθλητή” με στόχο να επεκταθεί στις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας «ΙΟΝ Α.Ε. Εταιρεία Βιομηχανίας και Εμπορίου Κακάο και Σοκολάτας» όπως είναι η πλήρης επωνυμία της εταιρείας, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών το 2020 ανήλθε σε 118,9 εκατ. ευρώ, οριακά αυξημένος σε σύγκριση με τα 118,8 εκατ. ευρώ του 2019 και ας έλειπε εκείνη τη χρονιά η εστίαση και ο τουρισμός από την αγορά! Η καθαρή κερδοφορία έφτασε στα 8,73 εκατ. ευρώ, με τους κληρονόμους-μετόχους να υπολογίζουν ένα μέρισμα κοντά στα 3,5 εκατ. ευρώ, αφού πάγια πολιτική είναι το μεγαλύτερο μέρος των κερδών να μένει στο ταμείο… Γι’ αυτό εξάλλου και το σύνολο της καθαρής θέσης του ομίλου στις 31 Δεκεμβρίου 2020 ήταν 77,29 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των εργαζομένων ήταν 683 άτομα.

Κατερίνα Βλάχου (Mondelez International): Προ της ενοποίησης με την Chipita

Η περίπτωση της Mondelez International αποτελεί ένα πετυχημένο case study για το πώς μία πολυεθνική μπορεί να εκμεταλλευθεί ένα ισχυρό τοπικό brand συνεχίζοντας να επενδύει στη χώρα. Εχοντας υπό την ιδιοκτησία της την πρώην Παυλίδης ως μετεξέλιξη της Kraft Foods, η εταιρεία ελέγχει τα σήματα της πλέον ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας της χώρας καθώς επίσης και της Lacta έχοντας στη λιανική ένα μερίδιο γύρω στο 30%. Η εταιρεία βρίσκεται σήμερα σε μια διαδικασία μετασχηματισμού που έχει πυροδοτηθεί από την εξαγορά της Chipita από τη μητρική της. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «business stories», η Chipita και η Mondelez Hellas κινούνται προς την κατεύθυνση της ενσωμάτωσης, κάτι που πιθανόν θα γίνει ως το καλοκαίρι. Στο πλαίσιο αυτό η κυρία Κατερίνα Βλάχου, διευθύνουσα σύμβουλος της Mondelez Hellas τα τελευταία έξι χρόνια και με πολυετή καριέρα στην ίδια εταιρεία, αναμένεται να αποχωρήσει ως τον Ιούλιο.

Σημειώνεται ότι τη διαδικασία μετασχηματισμού της Chipita έχει αναλάβει ομάδα από το εξωτερικό υπό τον βουλγαρικής καταγωγής Ιβο Ναϊντένοφ ενώ τις περασμένες ημέρες έγινε στο ΓΕΜΗ προεγγραφή της MONDELEZ ΕΛΛΑΣ SNACKS ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., που όπως φαίνεται θα είναι το διάδοχο σχήμα. Σημειώνεται πως η Mondelez Hellas διαθέτει θυγατρική όπου εντάσσεται και το εργοστάσιο Παυλίδη. Πρόκειται για την εταιρεία Mondelez Ελλάς Παραγωγή Α.Ε., η οποία το 2020 είχε κύκλο εργασιών 8,88 εκατ. ευρώ. Συνολικά η Mondelez Hellas είχε τη χρήση 2020 κύκλο εργασιών 119,65 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 3,52 εκατ. ευρώ. Συνολικά οι εργαζόμενοι είναι 179.

Σιμόνε Σπάντα (Ferrero International Greece): «Κακομαθαίνει» τους καταναλωτές

Η ιταλική εταιρεία που «κακομαθαίνει» τους καλεσμένους του «κυρίου πρέσβη» αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη δύναμη στην αγορά σοκολάτας στην Ελλάδα. Η Ferrero International Greece ΕΠΕ, όπως ονομάζεται η θυγατρική της, με εκτελεστικό διευθυντή την τελευταία πενταετία τον κ. Σιμόνε Σπάντα, είναι αποκλειστικά εμπορική. Ωστόσο τα ισχυρά μπραντ της καταφέρνουν να είναι μεταξύ των κύριων προτιμήσεων των καταναλωτών. Μεταξύ αυτών οι ετικέτες kinder και Ferrrero Roche, καθώς επίσης και η Νutella. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας στη χρήση που έληξε στις 31 Αυγούστου 2021 ανήλθε σε 45,25 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Τα προ φόρων κέρδη της εταιρείας αυξήθηκαν στο 1,26 εκατ. ευρώ και μετά τους φόρους σχεδόν στο 1,5 εκατ. ευρώ. Η ελληνική θυγατρική είναι υπεύθυνη επίσης για τις αγορές της Κύπρου και της Μάλτας, παρά το γεγονός ότι απασχολεί προσωπικό μόλις 16 ατόμων. Μεταξύ των διαχειριστών της ΕΠΕ είναι και η κυρία Ξένια Λυροπούλου, οικονομική διευθύντρια της εταιρείας.

 

Ιωάννα Παπαδοπούλου (Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.): Μεταξύ των ηγέτιδων δυνάμεων και στα προϊόντα σοκολάτας

Πέρασαν 100 χρόνια από τότε που η οικογένεια Παπαδοπούλου έψηνε Πτι-Μπερ στον φούρνο του σπιτιού στην Αθήνα, τα οποία τα παιδιά πουλούσαν χύμα. Σήμερα, με 4 εργοστάσια σε Ταύρο, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Οινόφυτα, τρία κέντρα διανομής σε Ασπρόπυργο, Θεσσαλονίκη και Βόλο, περισσότερους από 1.500 εργαζομένους, παρουσία σε 61 χώρες και πλήθος βραβεύσεων, η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στην αγορά και πάντα μία ξεχωριστή θέση στις επιλογές του καταναλωτικού κοινού! Σε σημείο μάλιστα που την έχουν κατατάξει και μεταξύ των leaders στα προϊόντα σοκολάτας με την ευρύτερη έννοια και ας της λείπει το αμιγές προϊόν.

Πιο γνωστή ετικέτα της εταιρείας σε αυτή την κατηγορία αποτελεί το Caprice, τα «πουράκια» τα οποία εδώ και δεκαετίες έχουν το δικό τους κοινό. Παράλληλα όμως σημαντική δυναμική επιδεικνύουν οι πωλήσεις και των μπισκότων της που είτε έχουν ως επικάλυψη σοκολάτα είτε είναι γεμιστά. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η ιστορική βιομηχανία είδε τις ενοποιημένες πωλήσεις της το 2020 να ενισχύονται στα 179,128 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 11,571 εκατ. ευρώ.

Αλκις Γέραλης (Mars Hellas): Η πολυεθνική με το δικό της κοινό

Την πεντάδα των μεγαλύτερων παικτών στην αγορά σοκολάτας κλείνει η θυγατρική της Mars στη χώρα μας, η οποία έχει πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Αλκι Γέραλη. Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από μια σειρά γνωστών διεθνών μπραντ, όπως Mars, M&Ms, Snickers, Twix, Maltesers, έχει καθαρά εμπορική δραστηριότητα στη χώρα μας εισάγοντας τα προϊόντα της. Πρόσφατα μάλιστα η μητρική εταιρεία ενέταξε τη Mars Hellas σε μία νέα δομή, το South Europe Cluster, που ενώνει την Ιταλία, την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα κάτω από μια κοινή επιχειρηματική μονάδα, με στόχο τη μεγιστοποίηση των συνεργειών και την περαιτέρω ανάπτυξη και των τεσσάρων αγορών στη Νότια Ευρώπη. Επικεφαλής του νέου cluster, που εδρεύει στην Ιταλία, είναι ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής θυγατρικής. Ο κ. Γέραλης, με πολυετή εμπειρία και επαγγελματική πορεία στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών, έχει θητεύσει σε μεγάλες εταιρείες της αγοράς, όπως στην Procter & Gamble και την Intersport. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, το 2020 η εταιρεία κατόρθωσε να παραμείνει σε τροχιά ανάπτυξης, με τις πωλήσεις της να φθάνουν τα 40,66 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, ωστόσο, πως ένα σημαντικό κομμάτι της Mars Hellas, αποτελεί και η δραστηριότητα σε προϊόντα για ζώα συντροφιάς (Royal Canin, Pedigree κ.ο.κ.) και τρόφιμα (Uncle Ben’s). Τα καθαρά κέρδη της χρήσης έφθασαν τα 3,13 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι της εταιρείας είναι 93.

Διαβάστε ακόμα:

Χρηματιστήριο: Το «αθόρυβο» comeback – Ποιες μετοχές έχουν ήδη επιστρέψει στα προ-πολέμου επίπεδα

Θεοδωρόπουλος: «Στόχος να μπει ο νέος όμιλος τροφίμων στο Χρηματιστήριο»

Λουκάς Έλληνας: Η άνοδος, η πτώση και τα διαδοχικά σφυριά – Έχασε 8 διαμερίσματα στο Μαρούσι