Μέχρι το φθινόπωρο υπολογίζεται ότι θα παραμείνουν “κλειστά τα ρολά” της κρουαζιέρας με τις ζημιές να ξεπερνούν τα 70 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΝΜ τα στελέχη των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας δεν αισιοδοξούν ότι θα κινηθεί η κρουαζιέρα μέσα στο καλοκαίρι και θεωρούν το καλοκαίρι χαμένη υπόθεση. “Ποιος να πάει κρουαζιέρα υπό αυτές τις συνθήκες» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου. Ήδη έχουν αρχίσει οι συσκέψεις για την επόμενη ημέρα.

Οι κινήσεις που θα κάνουν οι φορείς της κρουαζιέρας θα είναι προς δύο κατευθύνσεις. Αφενός να πείσουν τους τουρίστες να επιλέξουν και πάλι τον συγκεκριμένο τρόπο διακοπών και αφετέρου τις κυβερνήσεις των χωρών προορισμού ότι δεν διατρέχουν κινδύνους από τις επισκέψεις τουριστών.

Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων (CLIA), το σύνολο του κλάδου, κάθε 60 μέρες αναστολής εργασιών των κρουαζιερόπλοιων σημαίνουν συνολικές απώλειες για την Ελλάδα της τάξεως των 119 εκατ. ευρώ ενώ διακινδυνεύονται 1.009 θέσεις εργασίας και μισθοί ύψους 22 εκατ. ευρώ. Η αναστολή των δραστηριοτήτων των κρουαζιερόπλοιων για 60 μέρες στην Ελλάδα μπορεί να οδηγήσει σε άμεσες απώλειες περίπου 78 εκατ. ευρώ, καθώς και 631 θέσεων εργασίας και 15 εκατ. σε μισθούς. Κάθε μέρα αναστολής της δραστηριότητας των κρουαζιερόπλοιων διακινδυνεύονται μέχρι και 17 θέσεις εργασίας.

Η κρουαζιέρα είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία. Το συνολικό ετήσιο οικονομικό αντίκτυπο του κλάδου στην Ελλάδα εκτιμάται στα 957 εκατ., προσφέροντας 11.231 θέσεις εργασίες και 213 εκατ. σε μισθούς (2018).

«Δυστυχώς η αναστολή των δραστηριοτήτων θα επηρεάσει σημαντικά όσους εργάζονται στον κλάδο άμεσα ή έμμεσα. Ωστόσο ήταν μία απόφαση ορθή εκ μέρους των εταιρειών κρουαζιέρας καθώς η δημόσια υγεία προέχει» είπε η Μαρία Δεληγιάννη, Εκπρόσωπος της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο.

Για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα η γενική εικόνα σύμφωνα με τους επαΐοντες έχει ως εξής: Από τον Μάρτιο –Απρίλιο η Ελλάδα χάνει το 10% των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων. Η συνέχιση της κατάστασης και τον Μάιο θα οδηγήσει απώλειες 25%.

Η κρίση μπορεί να επηρεάσει και τις εταιρείες που θέλανε να φέρουν πλοία τους στον Πειραιά για homeporting από το 2021 και αυτό γιατί κανείς δεν είναι σε θέση που θα είναι η κατάσταση την επόμενη ημέρα.

Επίσης, η ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης θα πληγεί ιδιαίτερα αφού τα κρουαζιερόπλοια κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Ήδη άρχισαν οι συζητήσεις για καθυστέρηση παράδοσης πλοίων και ίσως ακυρώσεις παραγγελιών και βέβαια ούτε συζήτηση για νέες παραγγελίες.

Συνυπολογίζοντας όλα τα γεγονότα και τις εξελίξεις το “restart” της κρουαζιέρας, αλλά και η ορθολογιστική επαναφορά του τομέα έστω στα πριν της παρούσας κρίσης ποσοστά θέλει χρόνο και χρήμα αρκετό για να επανέλθουμε στην κανονικότητα, εξαρτώμενοι πάντα χρονικά με την καταπολέμηση του εν λόγω ιού.