business stories

Μασκ, Μπέζος και Μπράνσον: Τα σχέδια των τριών μεγιστάνων για τις έρευνες στο Διάστημα

  • Μιχάλης Γιαννακίδης


Οι τρεις δισεκατομμυριούχοι θέλουν να αυξήσουν την ανθρώπινη παρουσία στο διάστημα, αλλά ο καθένας τους με τον δικό του τρόπο

Μπορεί ο Elon Musk και η SpaceX να μονοπωλούν τα περισσότερα πρωτοσέλιδα σχετικά με την ιδιωτική διαστημική εξερεύνηση, μα ο δυνατός άνδρας της Tesla δεν είναι ο μόνος ζάμπλουτος επιχειρηματίας με μεγάλα σχέδια για το μέλλον της ανθρωπότητας. Την δική του διαστημική εταιρεία, Blue Origin, έχει και ο Τζεφ Μπέζος, ένας από τους υπόλοιπους επτά ανθρώπους, πέρα από τον Musk, με net worth που ξεπερνά τα 100 δισεκατομμύρια.

Σύμφωνα με τη λίστα του Forbes, ο ιδρυτής της Amazon είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, με τον Musk να βρίσκεται στην τρίτη θέση.  Παραδόξως, την τετράδα συμπληρώνουν ο Bernard Arnault και ο Bill Gates, δημιουργώντας ένα κουαρτέτο διαζευγμένων δισεκατομμυριούχων στην κορυφή, που ίσως πρέπει να ανησυχεί τον πέμπτο Mark Zuckerburg. Πολύ πιο χαμηλά βρίσκεται και ο Richard Branson, ο ιδιόρρυθμος Βρετανός που με την Virgin Galactic θέλει να κάνει τις εμπορικές πτήσεις έξω από την ατμόσφαιρα της γης συχνό φαινόμενο.

Παρότι οι εταιρείες και των τριών ανδρών ιδρύθηκαν περίπου την ίδια περίοδο, στις απαρχές του αιώνα, η κάθε μία έχει διαφορετικές φιλοδοξίες

Elon Musk

O Elon Musk ίδρυσε την SpaceX το 2002, πολύ πριν γίνει ο σελέμπριτι CEO της Tesla, που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο καταφέρνει να τραβά τα φώτα της δημοσιότητας. Τότε, έχοντας μόλις κλείσει τα 30, ο νοτιοαφρικανικός είχε μία ιδέα, για ένα διαστημόπλοιο ονόματι «Mars Oasis», που θα έφτανε και θα φωτογράφιζε τον Άρη. Είχε, επίσης την ελπίδα να τραβήξει το ενδιαφέρον της αμερικανικής κυβέρνησης.

Τελικά, κανένα από τα δύο του όνειρα δεν έγιναν πραγματικότητα. Σύντομα, ο Musk κατάλαβε ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να υποστηρίξει οικονομικά μία αποστολή στον κόκκινο πλανήτη. Έτσι, η SpaceX άλλαξε κατεύθυνση και από τότε, ο στόχος της ήταν να εξελίξει επαναχρησιμοποιούμενες ρουκέτες, που θα ρίξουν το κόστος του διαστημικού ταξιδιού.

Την τελευταία δεκαετία, οι προσπάθειες του έχουν ανταμειφτεί. Το 2012, η SpaceX έγινε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που έστειλε ένα διαστημόπλοιο στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ενώ το 2020 μετέφερε και ανθρώπους εκεί. Πρόσφατα, η Nasa διάλεξε την SpaceX  για να μεταφέρει στο φεγγάρι τους πρώτους αστροναύτες από το 1972, όπως αναφέρει η South China Morning Post.

Jeff Bezos

Παρομοίως, το έντονο ενδιαφέρον του Bezos για την διαστημική εξερεύνηση ζει μέσα του εδώ και δεκαετίες. Όπως έχει αποκαλύψει και ο ίδιος, το όραμα του για τις διαστημικές αποικίες της ανθρωπότητας έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τα σχέδια του φυσικού Gerard K. O’Neill, ο οποίος δίδασκε στο πανεπιστήμιο του Princeton όσο ο πρώην CEO της Amazon ήταν μαθητής.

Η Blue Origin ιδρύθηκε το 2000, με στόχο να κάνει το διαστημικό ταξίδι πιο εύκολο και οικονομικό, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανθρώπινη παρουσία σε άλλους πλανήτες. Στα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, τα πλάνα της εταιρείας δεν ήταν γνωστά, μα αυτό έχει αλλάξει. Πλέον, η Blue Origin δοκιμάζει μία υποτροχιακή ρουκέτα που θα μεταφέρει τους ταξιδιώτες στα όρια ανάμεσα στην ατμόσφαιρα της γης και το διάστημα. Το πρώτο τέτοιο ταξίδι έχει προγραμματιστεί για τον φετινό Ιούλιο. Παράλληλα, η εταιρεία ετοιμάζει και μία μεγαλύτερη ρουκέτα, ώστε να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά φορτίων σε χαμηλή τροχιά, ενώ στα σκαριά είναι και το μυστικιστικό project New Armstrong.

Αν όλα πάνε με βάση το χρονοδιάγραμμα που αποκάλυψε o Bezos πριν δύο χρόνια, μέχρι το 2024, η Blue Origin θα έχει εγκαθιδρύσει σταθερή ανθρώπινη παρουσία στην σελήνη.

Richard Branson

Ενώ τα σχέδια του Bezos και του Musk έχουν αρκετές ομοιότητες, το εγχείρημα του Richard Branson είναι αρκετά διαφορετικό. Η Virgin Galactic δεν αποσκοπεί να χτίσει διαστημικές αποικίες ή να μεταφέρει αγαθά σε άλλους πλανήτες, αλλά απλώς να κάνει υποτροχιακά ταξίδια με τους πρώτους διαστημικούς τουρίστες.

Επίσης, εντελώς διαφορετικά λειτουργεί και το διαστημόπλοιο της. Αντί να εκτοξευτεί από το έδαφος, μεταφέρεται από ένα άλλο αεροσκάφος στο ύψος των 50.000 ποδιών. Τότε, το διαστημόπλοιο απελευθερώνεται και χρησιμοποιεί του ρουκέτα του για να κάνει μία σχεδόν κατακόρυφη άνοδο στα 300.000 πόδια. Σε εκείνο το υψόμετρο, οι ταξιδιώτες θα μπορούν να σηκωθούν από τις θέσεις τους και να περάσουν λίγα λεπτά σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας στο εσωτερικό της καμπίνας.

Όταν το διαστημόπλοιο επιστρέψει στην ατμόσφαιρα της γης, θα προσγειωθεί πίσω στις εγκαταστάσεις της Virgin Galactic στο Νέο Μεξικό, στις ΗΠΑ. Με εξαίρεση τα καύσιμα,  το σκάφος της εταιρείας του βρετανού είναι επίσης επαναχρησιμοποιούμενο.

Διαβάστε ακόμη

Το «stratego» των ναυλαγορών για φορτηγά, δεξαμενόπλοια και containers

Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος: Τέλος εποχής – Έφυγε ένας μαχητής βιομήχανος

Kοινωνικός Τουρισμός ΟΑΕΔ-ΟΠΕΚΑ: Ξεκινούν οι αιτήσεις για τα voucher διακοπών