Μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία πήρε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός-ΙΜΟ . Το κόστος από εφοπλιστικούς κύκλους υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε τρισεκατομμύρια δολάρια για όλο το πακέτο.

Η συμφωνία αναμενόταν αφού  το βασικό κείμενο των προτάσεων είχε ήδη εγκριθεί  σε ομάδα εργασίας του οργανισμού. Η απόφαση για λήψη νέων μέτρων θα κυρωθεί στην επόμενη συνεδρίαση τον Ιούνιο του 2021. 

Τα κράτη -μέλη ενέκριναν τα νέα μέτρα σε διαδικτυακή σύσκεψη του Marine Environment Protection.

Τα λεγόμενα όμως  “Green groups”  κράτη και μη κυβερνητικές οργανώσεις, αντιτίθονται στα νέα μέτρα υποστηρίζοντας ότι θα επιτρέψουν στη ναυτιλιακή βιομηχανία να αυξάνει τις εκπομπές για πάνω από 10 χρόνια  και είναι αντίθετα με τη Συμφωνία των Παρισίων για την κλιματική αλλαγή που προβλέπει μείωση κατά 2 βαθμούς κελσίου.  Υποστηρίζουν ότι  οι νέοι κανόνες «δεν θα μας οδηγήσουν ποτέ κοντά στις απόλυτες μειώσεις που πρέπει να επιτύχουμε έως το 2050». Η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία ήταν μεταξύ των  χωρών που επέκριναν τα μέτρα.

Οι βασικές τροποποιήσεις  είναι δύο νέα μέτρα  που αφορούν  τεχνική απαίτηση για τη μείωση  του άνθρακα με βάση το  νέο  δείκτη πλοίων ενεργειακής απόδοσης (ΕΕΧΙ) και τις λειτουργικές απαιτήσεις μείωσης της έντασης του άνθρακα, με βάση έναν νέο δείκτη λειτουργικής έντασης άνθρακα (CII). 

Τα μέτρα του ΙΜΟ στοχεύουν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων και στα νεότευκτα πλοία κατά 40% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008. 

Απώτερος στόχος η μείωση κατά 50% έως το 2050 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008. 

Η ναυτιλία σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Αύγουστο ευθύνεται για το 2,9% των εκπομπών αερίων παγκοσμίως.  

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Κίτακ Λιμ, δηλώνει: «Αφού αναπτύξουμε τον βασικό κορμό της πολιτικής μας, αλλά και των κατευθύνσεων για τον τρόπο εφαρμογής της, χρειάζεται να αναπτύξουμε ή να επικαιροποιήσουμε περισσότερες από δέκα οδηγίες, οι οποίες θα είναι έτοιμες έως τα μέσα του 2021. Στην πράξη, λοιπόν, ο κλάδος θα έχει πολύ πιο ξεκάθαρη εικόνα για τις πολιτικές που θα υιοθετηθούν στο τέλος του επόμενου έτους»και προσθέτει:

«Ο ΙΜΟ αποτελείται από 107 κράτη-μέλη. Κάποια από αυτά είναι αναπτυγμένες χώρες και άλλα αναπτυσσόμενες. Κάθε κράτος αντιμετωπίζει διαφορετικές οικονομικές συνθήκες, οπότε δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί συναίνεση μεταξύ όλων των κρατών-μελών. Ωστόσο, το σύστημα αξιολόγησης είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την αγορά για την εμπορική δραστηριότητα. Επομένως, μόλις αναπτυχθούν συγκεκριμένες οδηγίες, το σύστημα θα λειτουργήσει πολύ αποτελεσματικά. Ελπίζω ότι οι ειδικοί θα το αντιληφθούν σύντομα». 

Τον επόμενο χρόνο, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να προτείνει κανόνες για την επιβολή τιμών στις εκπομπές καυσαερίων  από τη ναυτιλία,  φέρνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών. Θα πληρώνουν έναν “φόρο” το λεγόμενο  EU ETS με σκοπό να πιεστούν οι πλοιοκτήτες να λάβουν μέτρα για να μην πληρώνουν.  

Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο, το οποίο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, αντιτίθεται στην περιφερειακή ρύθμιση της ΕΕ , όπως και άλλες Ενώσεις όπως η  BIMCO και η Intercargo.

“Αν χρειαζόμαστε τρισεκατομμύρια για να ανταποκριθούμε στην υποχρέωση τερματισμού των εκπομπών άνθρακα, ποιος θα τα πληρώσει; Μεγάλο μέρος του προβλήματος αφορά το κόστος» επισημαίνουν εφοπλιστικοί κύκλοι.

Διαβάστε ακόμη: 

Eνωση Ελλήνων Εφοπλιστών: 13 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του ΕΣΥ

Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος»: Το οικονομικό αποτύπωμα στην εκπαίδευση

Νίκος Τσάκος: Η ΤΕΝ παρέλαβε το 4ο νεότευκτο δ/ξ και θα έχει συνολικά έσοδα 200 εκ.