Σταδιακά προχωράει η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της Hellenic Seaplanes, με ρυθμούς ανάλογους με αυτούς της δημιουργίας ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα. Πολύ αργούς δηλαδή, σε σύγκριση με την αρχική αισιοδοξία που επικρατούσε στις εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στο νέο, φιλόδοξο project για τον κλάδο των μεταφορών στη χώρα. Όμως, επιταχύνονται και φαίνεται να έχουν τεθεί πλέον χρονοδιαγράμματα.

Κάθε χρόνο βέβαια ο κόσμος ακούει ότι τα υδροπλάνα «θα πετάξουν από το καλοκαίρι στην Ελλάδα» και τελικά ποτέ δεν πετούν. Τι θα αλλάξει αυτή τη φορά;

Ένα θετικό, μετά από δέκα ολόκληρα έτη καθυστερήσεων και γραφειοκρατίας από τον… νέο, τότε, νόμο του 2013, είναι ότι έχει έρθει, από τον Αύγουστο, το πρώτο ελληνικό υδροπλάνο και λογικά μετρά αντίστροφα για τις πρώτες πτήσεις του, ενώ έπονται και άλλα σε σύντομο διάστημα.

Η έναρξη των δρομολογίων τους τοποθετείται, πλην άλλων απροόπτων, εντός του 2024. Στόχος δε, να προλάβουν οι επιχειρηματίες την προσεχή θερινή τουριστική περίοδο. Ίσως οι εμπορικές πτήσεις ξεκινήσουν και νωρίτερα, από τον Φεβρουάριο, καθώς η Hellenic Seaplanes συζητά αυτή την εποχή για πιθανές συνέργειες με «παίκτες» από τον κλάδο της κρουαζιέρας και χρονικό «ορίζοντα» τους πρώτους μήνες του επόμενου έτους.

Τα άλλα «καλά νέα» που υπάρχουν, κατά τους ανθρώπους της εταιρείας, είναι: πρώτον, ότι δεκάδες υδατοδρόμια είναι σε διάφορα στάδια, πέρα από τα 3 πλήρως αδειοδοτημένα, αυτά σε Πάτρα, Παξούς και Κέρκυρα. Είτε σε αυτό της κατασκευής τους, είτε σε φάση αδειοδότησης (σ.σ. υφίστανται δυο τύποι αδειών, ίδρυσης και λειτουργίας.).

Δεύτερον, η Hellenic Seaplanes, ετοιμάζεται να φέρει στην Ελλάδα άλλα 2 υδροπλάνα μέσα στις επόμενες εβδομάδες, έως το τέλος του 2023. Σύνολο 3, από τα 20 τουλάχιστον αμφίβια αεροσκάφη που προβλέπει το 5ετές business plan των 200-250 εκατ. ευρώ, εφόσον καταστεί εφικτή σε αυτό το χρονικό διάστημα η πλήρης ωρίμανση του εγχειρήματος, άρα και η λειτουργία ενός δικτύου άνω των 100 υδατοδρομίων ή υδάτινων πεδίων σε όλη την επικράτεια, σε λιμάνια, λίμνες, μαρίνες, resorts.

«Περιμένουμε μέσα στον επόμενο μήνα να εκδοθεί η άδεια εμπορικής εκμετάλλευσης αερομεταφορέων, για να εντάξουμε τα υδροπλάνα μας στο ελληνικό νηολόγιο, σε συνδυασμό με την απόκτηση της άδειας αερομεταφορέα (Air Operator Certificate) από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Έτσι, θα μπορούμε να ξεκινήσουμε πτήσεις.

Το πιο πιθανό, με βάση τον σχεδιασμό μας, είναι να εισέλθουμε επίσημα σε καθεστώς εμπορικών πτήσεων από τον Φεβρουάριο του 2024. Δεν κρύβω ότι μας ενδιαφέρει πολύ η συνεργασία με τον κλάδο της κρουαζιέρας. Εκείνο τον μήνα ουσιαστικά αρχίζει η κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Για αυτό τον λόγο βρισκόμαστε τώρα σε συζητήσεις με εταιρίες του κλάδου για ενδεχόμενες συνέργειες, με στόχο οι επιβάτες κρουαζιέρας να ανακαλύψουν τις ομορφιές και τα αξιοθέατα της Ελλάδας από ψηλά.», αναφέρει στο newmoney ο ιδρυτής, CEO και πρόεδρος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους.

Ο ιδρυτής, CEO και πρόεδρος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους

Target group 5 εκατ. ατόμων

H εταιρεία εκπονεί πρόγραμμα περιηγητικών πτήσεων πάνω από γνωστά αξιοθέατα και νησιά, για τους επιβάτες εκατοντάδων κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια όλο το χρόνο, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.

Αυτή η υπηρεσία περιλαμβάνει ξεναγήσεις και προσφέρει τον κατάλληλο οπτικοακουστικό εξοπλισμό στους επιβάτες, για την μεγιστοποίηση της ταξιδιωτικής τους εμπειρίας.

Οι συνεργασίες της με τουριστικές και ναυτιλιακές επιχειρήσεις αφορούν τη διαμόρφωση από κοινού ειδικών πακέτων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων.

Τα υδροπλάνα μπορούν να παρέχουν στους επιβάτες κρουαζιέρας, ακόμα, πρόσβαση σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες τοποθεσίες και εξορμήσεις στην ξηρά.

Η Hellenic Seaplanes ποντάρει σε ένα πολλά υποσχόμενο target group όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που έχει η εταιρεία στην διάθεσή της και αποκαλύπτουν ότι στο peak της αγοράς, οι επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα άγγιξαν τους  5.552.384 σε συνολικό αριθμό το 2019, προ της πανδημίας.

Την χρονιά που ξέσπασε ο κορωνοϊός στην Ελλάδα, το 2020, μειώθηκαν σε 67.528 μόλις, την εποχή των lockdowns, όταν σημειώθηκε η κάθετη πτώση του τουρισμού, το 2021 ανήλθαν σε 1.400.000 και πέρσι, το 2022, από τα 27.835.000 των ξένων τουριστών, τα 4.381.876 επιβιβάστηκαν σε κάποιο κρουαζιερόπλοιο και το 2023 αναμένεται νέα αύξησή τους.

22 εκατ. ευρώ για 3 υδροπλάνα

Το πρώτο επιβατικό ελληνικό υδροπλάνο με τα λογότυπα της Hellenic Seaplanes είναι ένα μοντέλο Caravan C-208, της αμερικάνικης κατασκευάστριας εταιρείας Cessna, με ικανότητα να μεταφέρει 10-12 άτομα, το οποίο στεγάζεται στη βάση υποστήριξής της ifly στα Μέγαρα και περιμένει την νηολόγηση του από την ΑΠΑ. Το κόστος απόκτησης του συγκεκριμένου υπολογίζεται στα 3,5 με 4 εκατ. ευρώ.

Τα επόμενα 2 υδροπλάνα θα προέρχονται από την καναδική Viking Air και θα είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο του κλάδου και αρκετά ακριβό, τα DHC-6 Twin Otter Series 400, 19 επιβατών με κόστος εκάστου 8 εκατ. ευρώ, που με τους πλωτήρες αυξάνεται στα 9 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Χαραλάμπους.

Συνολικά, για την αγορά μόνο αυτών των 3 αεροσκαφών οι μέτοχοι της εταιρείας θα επενδύσουν ένα budget κοντά στα 22 εκατ. ευρώ. Αν το πλάνο εξελιχθεί κατ’ ευχήν, έως το καλοκαίρι του 2024 η Hellenic Seaplanes σχεδιάζει να προσθέσει στον στόλο της άλλα 2 υδροπλάνα, για να φτάσει στα 5 μέσα σε μερικούς μήνες.

Από το λιμάνι, στο αεροδρόμιο

Η ικανότητα των αμφίβιων αεροσκαφών/υδροπλάνων να προσγειώνονται και να απογειώνονται σε συμβατικά αεροδρόμια, δίνει στην Hellenic Seaplanes την δυνατότητα να αξιοποιήσει ένα υβριδικό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, όπως το ονομάζει ο κ. Χαραλάμπους, και στο ίδιο το μέσο να λειτουργεί συμπληρωματικά με τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών, με πτήσεις προς όλα τα νησιά και τα λιμάνια.

Για να γίνουν αντιληπτοί οι χρόνοι, ένα ταξίδι με υδροπλάνο από την Αθήνα στην Τήνο διαρκεί 28’ , ή 37’-38’, μαζί με την διαδικασία αποθαλάσσωσης και προσθαλάσσωσης.

Στο πλαίσιο του πτητικού πλάνου της, η Hellenic Seaplanes προγραμματίζει δρομολόγια στον Ιόνιο, για αρχή κυρίως στις γραμμές Κέρκυρα-Παξοί-Γιάννενα και Παξοί-Πρέβεζα, με την προοπτική της διασύνδεσης και των άλλων περιοχών, π.χ. όλων των νησιών του πελάγους με την Πάτρα.

Ξεχωριστό δίκτυο «χτίζεται» στις Σποράδες, όπου παρατηρείται αυξημένη τουριστική κίνηση το καλοκαίρι, στο Αιγαίο, με έναν εκ των άμεσων στόχων την καθιέρωση δρομολογίων από και προς την Πάτμο κ.λπ.

Οι άνθρωποι του κλάδου κάνουν λόγο για 12 έτοιμα υδατοδρόμια, ευελπιστώντας ότι σε βάθος μιας 3ετίας θα ανέβει ο αριθμός τους μεταξύ 40-60.

Όπως τονίζει ο Νικόλας Χαραλάμπους οι εξελίξεις τρέχουν για 90 συνολικά υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα, τα οποία είτε έχουν κατασκευαστεί είτε τελούν υπό κατασκευή, ή είναι σε φάση αδειοδότησης.

Τα κατά τόπους προβλήματα που ενσκήπτουν αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη ευκολία και ευελιξία μετά από τις πρόσφατες βελτιώσεις του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.

Οι παθογένειες συστήματος εξαλείφονται σιγά, σιγά, κατά τον ίδιο, με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης να στηρίξει το project και να βοηθήσει για την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Διαβάστε ακόμη 

Μέγαρο Μαξίμου: Οι επόμενες κινήσεις για την αναπτυξιακή και επενδυτική αναβάθμιση της Ελλάδας

Τρόμος στην αγορά κατοικίας από την Evergrande – Δικαστήριο στο Χονγκ Κονγκ θα κρίνει το μέλλον της (tweet)

Πώς η Πάρος εξελίσσεται σε… νέα Μύκονος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ