Στις 8 Μαρτίου του 1950 το Volkswagen Microbus έφερε την επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπως ακριβώς έκανε και στην κοινωνία της Αμερικής. Στις 9 Μαρτίου του 2022 παρουσίασε την ηλεκτρική αναβίωσή του ως ID. Buzz.

Επαναστάτης με αιτία

Όταν ο Jerry Garcia πέθανε το 1995, η Volkswagen, μνημόνευσε τον frontman των Grateful Dead προβάλλοντας μια διαφήμιση με ένα VW Microbus με ένα δάκρυ να κυλά από το ένα εμπρός φως. Ήταν το τέλος εποχής, όταν δύο σύμβολα αντικουλτούρας ενώθηκαν σε μια τρυφερή αναγνώριση της επιρροής τους στην κυρίαρχη κοινωνία.

Τη δεκαετία του ’60, τόσο ο Garcia όσο και το Microbus αντιπροσώπευαν μια αυξανόμενη αγωνία στην Αμερική για τον ρόλο της χώρας ως πυρηνικής υπερδύναμης και την εξάρτησή της από την εμπορευματοποίηση για να τροφοδοτήσουν μια αδηφάγα όρεξη για περισσότερα και ακόμη περισσότερα.

Ένα συγκεκριμένο τμήμα της κοινωνίας αποφάσισε να: «δει, μάθει και τελικά να εγκαταλείψει», όπως το έθεσε ο ψυχολόγος του Χάρβαρντ Timothy Leary. Τότε κυρίαρχη ήταν η ψυχεδελική ροκ μουσική που ερμηνεύτηκε από συγκροτήματα όπως οι Grateful Dead, που ταξιδεύαν με Microbuses τα οποία ήταν ζωγραφισμένα με το σήμα της ειρήνης, σύμβολα των hippies και λουλούδια.

«Για πολλούς ανθρώπους, το VW Microbus έγινε το σύμβολο διαμαρτυρίας στα μεγάλα αυτοκίνητα του Ντιτρόιτ και την κοινωνία γενικότερα», λέει ο Roger White, επιμελητής ιστορίας οδικών μεταφορών στο τμήμα Work and Industry του Smithsonian’s National Museum of American History . «Ήταν ένας τρόπος να εναντιωθούν. Αυτό δεν ήταν απλά το πρώτο βαν», λέει ο White και προσθέτει: «Πριν από αυτό, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν μεγάλα αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία για να μεταφέρουν ανθρώπους και φορτία».

Ανεξάρτητα από την προέλευσή του, το VW Microbus γιορτάζει μία ακόμη επέτειό ως σύμβολο και ως μέσο μεταφοράς. Το πρώτο όχημα κυκλοφόρησε στις 8 Μαρτίου 1950, σε εργοστάσιο της Volkswagen στη Δυτική Γερμανία και άλλαξε τον τρόπο που ο κόσμος έβλεπε τα αυτοκίνητα.

Το σχέδιο Microbus δημιουργήθηκε από τον Ben Pon, έναν Ολλανδό εισαγωγέα της VW Beetles. Εμπνεύστηκε να σχεδιάσει το πρώτο φορτηγό το 1947, αφού είδε ένα όχημα μεταφοράς ανταλλακτικών με επίπεδη καρότσα ,όταν επισκέφτηκε το εργοστάσιο της Volkswagen. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να ασχολείται με την ιδέα και τελικά μπήκε στην παραγωγή το 1950. Αρχικά προσφέρθηκαν δύο εκδόσεις: η Kombi, με πλαϊνά παράθυρα και αφαιρούμενα μεσαία και πίσω καθίσματα, και η Commercial, ουσιαστικά το πρώτο κλειστό van.

Η προσέγγιση μάρκετινγκ της Volkswagen για τη νέα σειρά προϊόντων (το Type2 και τα μοντέλα της γκάμας του) ήταν μια επέκταση της διαφήμισής της για το Beetle: Προώθησε το απλό στυλ και τη χρησιμότητά του ως όχημα για το σπίτι, τη δουλειά και το παιχνίδι.

Ο κόσμος λάτρεψε το γεγονός ότι το VW Microbus μπορούσε να μεταφέρει αγαθά όλων των ειδών και ανθρώπους. Με ευρύχωρο εσωτερικό, κίνηση στους πίσω τροχούς και αερόψυκτο κινητήρα, ήταν εύκολο στη λειτουργία και τη συντήρηση. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, θεωρήθηκε ως μια οικονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση στο οικογενειακό station wagon.

Ήταν επίσης διασκεδαστικό να το διαμορφώνουν. Σχεδόν μόλις έβγαινε από τη γραμμή συναρμολόγησης, οι ιδιοκτήτες άρχισαν να προσαρμόζουν το Microbus στις δικές τους ανάγκες. Σύντομα, χρησιμοποιήθηκε ως τροχόσπιτο από τους λάτρεις της υπαίθρου που το εξόπλισαν με κρεβάτια, νεροχύτες και πολλά άλλα. Η Volkswagen σημείωσε αυτή την τάση και υπόγραψε συμβόλαιο με τη Westfalia, μια γερμανική εταιρεία γνωστή για την κατασκευή τροχόσπιτων, για να κατασκευάσει κιτ μετατροπής. Τα πρώτα τροχόσπιτα VW Westfalia εξήχθησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1956.

Καθώς το Microbus έγινε πιο αποδεκτό στην Αμερική, άρχισε να αποκτά κοινό σε περιθωριακές ομάδες. Η εμφάνισή του -σε αντίθεση με οτιδήποτε παρήγαγαν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στο Ντιτρόιτ- έγινε σύμβολο για τύπους αντικουλτούρας, που ήθελαν να ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο πλήθος. Μερικοί ιδιοκτήτες ζωγράφισαν το σήμα της ειρήνης στο Microbus, δίνοντάς του το παρατσούκλι hippie bus.

Διαβάστε τη συνέχεια στο Newsauto