business stories

Πώς ο κορωνοϊός «τινάζει στον αέρα» τις business του ποδοσφαίρου

  • Μιχάλης Κοσμετάτος


7 χρόνια «πίσω» πήγε ο τζίρος της ποδοσφαιρικής αγοράς λόγω COVID-19 - Δεν εξαιρούνται από τις επιπτώσεις ούτε οι ακριβοπληρωμένοι σταρ των γηπέδων

«Παρέλυσε» (και) η ποδοσφαιρική αγορά λόγω του COVID-19. Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας γίνεται ολοένα και εντονότερος για τον «βασιλιά των σπορ», όπου τις «καλές εποχές» διακινούνται (ή διακινούνταν, καλύτερα) ιλιγγιώδη ποσά για μεταγραφές και συμβόλαια. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά της «γκρίζας» αυτής εποχής είναι ότι δεν εξαιρούνται από τις επιπτώσεις ούτε οι ακριβοπληρωμένοι σταρ των γηπέδων. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα τελευταία στοιχεία της FIFA, ο μεταγραφικός τζίρος του Γενάρη σε διεθνές επίπεδο κατέρρευσε κατά ποσοστό 50% περίπου, από τα 1,16 δισ.$ του 2020 στα 590 εκατ.$ το 2021.

Ποσό το οποίο θεωρείται το χαμηλότερο από το 2014. Αυτό μεταφράζεται σε έναν μικρότερο αριθμό συναλλαγών, με παράλληλη περικοπή αμοιβών και ανταλλαγμάτων, αντίστοιχα, από ομάδα προς παίκτη και από ομάδα προς ομάδα… Με λίγα λόγια, η παγκόσμια «ποδοσφαιρική βιομηχανία» γύρισε… 7 χρόνια πίσω, όταν οι ομάδες δεν είχαν πολλά χρήματα για άλλους λόγους, τότε, στο μέσον της μακράς οικονομικής ύφεσης.

Ο προβληματισμός για τους ιδιοκτήτες εκατοντάδων συλλόγων –μεγάλων και μικρών- μεγαλώνει και φυσικά αποτυπώθηκε με τον πιο εύγλωττο τρόπο από τις δραματικές περικοπές που αποφάσισαν στα μπάτζετ τους ακόμα και οι πλουσιότεροι αυτών. Ποιος ξεχνά, άλλωστε, ότι πριν από λίγους μήνες απειλήθηκαν «επαναστάσεις» στα αποδυτήρια κορυφαίων ομάδων της Γηραιάς Ηπείρου, μόλις προτάθηκε μείωση αποδοχών στους παίκτες τους…

Αντιμέτωποι πλέον με απώλειες δισεκατομμυρίων στα έσοδα τους από τα παιχνίδια που διεξάγονται επί μήνες χωρίς φιλάθλους στις κερκίδες (άρα και χωρίς… εισιτήρια και εισπράξεις) εξαιτίας των περιορισμών που επιβάλλονται για την προστασία της δημόσιας υγείας, όσο και από τις «εκπτώσεις» στα τηλεοπτικά και εμπορικά τους δικαιώματα και τα λιγότερα χρήματα που πολλές ομάδες βάζουν πια στα ταμεία τους συναντώντας, όπως αναφέρεται σε ευρωπαϊκά media, συχνά μια «σκληρή στάση» από τηλεοπτικά δίκτυα και χορηγούς, τα αφεντικά δεν είχαν επιλογές.

Ο Amad Diallo

Ακριβότερη μετακίνηση στην φετινή χειμερινή μεταγραφική περίοδο υπήρξε αυτή του Amad Diallo, από την ιταλική Αταλάντα στην Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, έναντι 37 εκατ. λιρών (ή 51,5 εκατ. ευρώ), όταν άλλες χρονιές Γενάρη μήνα ξοδεύονταν μέχρι και τριπλάσια ποσά για την αγορά ενός ποδοσφαιριστή!
Ειδικοί του αθλητικού μάρκετινγκ είχαν προειδοποιήσει, πάντως, από τους προηγούμενους μήνες της πανδημίας ότι το «ποδοσφαιρικό προϊόν» δεν θα είναι το ίδιο δίχως …κόσμο στα γήπεδα.

Συνεπώς, μόνη της η τηλεοπτική μετάδοση ενός αγώνα, δεν αρκεί –τουλάχιστον, όχι πάντα- για να γίνει το απαιτούμενο «γκελ» στο target group των φιλάθλων-πελατών της ευρύτερης ποδοσφαιρικής αγοράς και των χορηγών ή των διαφημιζομένων της.
Ανάλογο «χτύπημα» στα έσοδά του έχει δεχθεί και το ελληνικό ποδόσφαιρο που μετρά 22 αγωνιστικές στο πρωτάθλημα της Super League1 2020-21, πάνω από 150 παιχνίδια για τις 14 ΠΑΕ όλα «κεκλεισμένων των θυρών»…

«Καμπανάκι» 8,5 δισ. από Agnelli

Λίγες ημέρες πριν δημοσιοποιήσει τον απολογισμό της χειμερινής περιόδου (Γενάρης) η παγκόσμια συνομοσπονδία του ποδοσφαίρου, ο Andrea Agnelli, πρόεδρος της Γιουβέντους, εργοδότης δηλαδή του Κριστιάνο Ρονάλντο, αλλά και επικεφαλής, ταυτόχρονα, της ομοσπονδίας των ευρωπαϊκών ομάδων (European Club Association) είχε στείλει το πρώτο, ιδιαίτερα ανησυχητικό μήνυμα.

Ο Ιταλός μεγαλοεπιχειρηματίας, γόνος μιας από τις ισχυρότερες οικογένειες της παγκόσμιας βιομηχανίας, δήλωσε τέλη Γενάρη ότι το ποδόσφαιρο αντιμετωπίζει τον κίνδυνο πολύ «βαρύτερων» οικονομικών απωλειών από όσο αρχικά είχε υπολογισθεί, προσδιορίζοντας το συνολικό ύψος τους μέχρι και στα 8,5 δισ. ευρώ, μόνο για την τρέχουσα αγωνιστική σεζόν, αν αυτή ολοκληρωθεί χωρίς να… πατήσει φίλαθλος το πόδι του σε γήπεδο.

Ο Agnelli πρωτοστατεί, μάλιστα, στις διαπραγματεύσεις για το μέλλον του Champions League της UEFA, διοργάνωση που αποφέρει κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο στην «ελίτ» της ποδοσφαιρικής Ευρώπης και απαίτησε ο οργανισμός στον οποίο ηγείται να έχει «τον τελευταίο λόγο» στις προγραμματισμένες αλλαγές.
Σχολίασε δε, ότι η πρόσφατη έκθεση της Deloitte για προβλεπόμενη μείωση εσόδων της τάξης των +2 δισ. ευρώ για τα 20 top clubs ως το τέλος της περιόδου 2020-21 (από 1,1 δισ. για το 2019-20) υποτίμησε το μέγεθος των επιπτώσεων της πανδημίας στην ποδοσφαιρική οικονομία.


Γιατί ο Agnelli και οι άλλοι μεγιστάνες-ιδιοκτήτες των πανίσχυρων brands της γηπέδων, δεν μπορούν ποτέ να αγνοήσουν την επιχειρηματική διάσταση του αθλήματος που κάποιοι, κάποτε χαρακτήρισαν και ως το «όπιο των λαών»…

Η αύξηση στο μπάτζετ των γυναικών

Αν και ο COVID-19 «τινάζει στον αέρα» τις ποδοσφαιρικές business των ανδρών, η ευχάριστη έκπληξη της υπόθεσης ήρθε από… τις γυναίκες. Το ποσό που δαπανήθηκε, φέτος, για τις δικές τους μεταγραφές από τις ομάδες αυξήθηκε πολύ, από τις 194.000$ στις 310.000$. Η διαφορά των μεγεθών, σίγουρα, είναι χαώδης.

Διαβάστε ακόμη: 

Eπίδομα 534 ευρώ: Πότε πληρώνονται οι αναστολές Φεβρουαρίου (vid)

Ντουμπάι: Πόσοι Έλληνες ζουν εκεί και με πόσα αμείβονται

Nestlé: Σε ποιo προϊόν – έκπληξη o κορωνοϊός εκτόξευσε τις πωλήσεις

Απόρρητο Απόρρητο