business stories

Pummaro: Από τον Κίκιζα και τη Unilever, στη Μινέρβα και τον Δασκαλόπουλο

  • newsroom



Ένα από τα πιο πετυχημένα brand στην ελληνική αγορά τροφίμων, το Pummaro, άλλαξε ξανά χέρια. Η διαδρομή από τον ιστορικό «Πελαργό» στον κολοσσό Unilever και πλέον στην Deca Investments

Ιούνιος 1989. Η ιταλική STAR Prodotti Alimentari και η “Μέλισσα – Κίκιζας” εξαγοράζουν το εργοστάσιο τοματικών προϊόντων «ΠΕΛΑΡΓΟΣ» στη Γαστούνη της Ηλείας. Ένα εργοστάσιο που κουβαλούσε μεγάλη ιστορία καθώς, αρχικά στην Νέα Κίο και μετέπειτα στη Γαστούνη όπου και χτίστηκε από την οικογένεια Καραμέλη η νέα μονάδα, έφδθασε να αποτελεί σημείο αναφοράς για την παραγωγή βιομηχανικής ντομάτας στη χώρα.

Η εξαγορά του αποτέλεσε την αρχή για τη δημιουργία ενός από τα πιο πετυχημένα brands στην ελληνική αγορά τροφίμων, του Pummaro. Η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη που δέκα χρόνια μετά, το 1999, θα πωλούνταν στον κολοσσό Unilever, σηματοδοτώντας ένα deal που την περίοδο εκείνη ήταν από τα μεγαλύτερα της εποχής. 

Κοντά μια δεκαετία έπειτα από εκείνη την εξαγορά, ο πολυεθνικός όμιλος επιχείρησε – ανεπιτυχώς – να πουλήσει τον κλάδο των τοματικών, μαζί με αυτό του ελαιόλαδου και τις μαργαρίνες. Τον Σεπτέμβριο του 2017, η Unilever αποφασίζει να απεμπλακεί από δραστηριότητες που δεν εντάσσονταν στο core business του. Τελικά, σε εκείνο το προς πώληση πακέτο συμπεριλήφθηκε το ελαιόλαδο της Ελαΐς, ενώ έμεινε εκτός ο ελληνικός κλάδος των τοματικών προϊόντων.

Σήμερα, 21 χρόνια μετά την απόκτηση του Pummaro και μια τουλάχιστον άγονη προσπάθεια πώλησης της συγκεκριμένης δραστηριότητας, η «Μινέρβα» τελικά αποκτά ένα κομμάτι της Unilever και δη τον κλάδο τοματικών προϊόντων, που περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα Pummaro και Pelargos, καθώς και το ιστορικό εργοστάσιο της Γαστούνης. Η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές –η οποία φημολογούνταν εδώ και αρκετές εβδομάδες– ανακοινώθηκε επισήμως, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει γνωστό το τίμημα. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021, ενώ προβλέπεται ότι το σύνολο των εργαζομένων θα μεταφερθεί στον νέο ιδιοκτήτη.

Μετά την απόκτηση της Μινέρβα το 2019 έναντι τιμήματος 41,5 εκατ. ευρώ, η Deca Investments, συμφερόντων του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, ενισχύει το χαρτοφυλάκιο της με ένα ακόμη ισχυρό brand αυτό της Pummaro με στόχο να καταστεί πρωταγωνιστής στα τοματικά προϊόντα.

Το εργοστάσιο της Γαστούνης, απασχολεί 22 άτομα και το Pummaro διατηρεί σημαντικό μερίδιο αγοράς της τάξης του 41% με 42% στην κατηγορία passata (συμπυκνωμένος χυμός), 20% στην κατηγορία της ψιλοκομμένης τομάτας και 8%στην κατηγορία πελτέ τομάτας. Ο συνολικός τζίρος του υπό πώληση τομέα τοματοειδών της Unilever δε, υπολογίζεται στα 12 εκατ. ευρώ ετησίως.

Το πρώτο εξάμηνο της περασμένης χρονιάς, δηλαδή εν μέσω της πανδημίας, ο τζίρος της Μινέρβα ενισχύθηκε κατά 9% ενώ ο όγκος πωλήσεων της αυξήθηκε κατά 10% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Η αύξηση των πωλήσεων οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην γενικότερη ενίσχυση της κατανάλωσης τροφίμων κατά την περίοδο της καραντίνας, καθώς ο κλάδος των τροφίμων θεωρείται αμυντικός όσον αφορά σε περιόδους κρίσεων.

Η απόκτηση του brand Pummaro δημιουργεί σημαντικές συνέργειες στην DECA Investments, η οποία ελέγχει το 75% της Damavand S.A. που δραστηριοποιείται στην μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, κυρίως τομάτας και χυμών φρούτων και τη Μινέρβα Ελαιουργική. Η ιστορία της ΜΙΝΕΡΒΑ ξεκινάει το 1897 όταν ιδρύεται η εταιρεία «Καρακώστας – Γιαννάκος» με αντικείμενο τις εισαγωγές και εξαγωγές εδωδίμων και αποικιακών. Το 1933 υιοθετεί για πρώτη φορά στη μέχρι τώρα διαδρομή της τον διακριτικό τίτλο «Εταιρεία Ελαίων Μινέρβα». Το 1977 στην εταιρεία εισέρχεται και αποκτά τον έλεγχο ο ξένος όμιλος PZ Cussons και ένα χρόνο μετά μετονομάζεται σε «Μινέρβα Ανώνυμος Εταιρεία Ελαιουργικών Επιχειρήσεων».

Η Deca Investments έχει ακόμα ισχυρή μετοχική παρουσία, εκτός από τη «Μινέρβα», στην Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, ενώ κατέχει μικρό ποσοστό και στη Megas Yeeros. Την παρουσία τους στον κλάδο των τροφίμων ενισχύουν με αυτό τον τρόπο και οι άλλοι δύο μέτοχοι της «Μινέρβα», τα funds Elikonos 2 και EOS Capital Partners.

Δημήτρης Δασκαλόπουλος/EUROKINISSI

Το ενδιαφέρον Κίκιζα

Ενδιαφέρον στοιχείο στο story του Pummaro είναι ότι η οικογένεια Κίκιζα είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον να εντάξει ξανά στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της το δημοφιλές brand. Χαρτοφυλάκιο που από τη δεκαετία του 2000 ενισχύθηκε με τις εξαγορές των εταιριών «Ζυμαρικά ΣΤΕΛΛΑ Α.Ε.», «Παραδοσιακά Ζυμαρικά ΒΛΑΧΑ Α.Ε.», «Γλυκά ΚΑΖΙΝΟ Α.Ε.», «Ζυμαρικά ΑΒΕΖ Α.Ε.».

Αλέξανδρος Κίκιζας, CEO της Μέλισσα Κίκιζας Α.Β.Ε.Ε. Τροφίμων

Η εταιρεία παράλληλα διακινεί μέσω του δικτύου της και τις γνωστές κομπόστες και φρούτων «DEL MONTE», ενώ το 2012 ανέλαβε την αποκλειστική αντιπροσωπεία των προϊόντων της πολυεθνικής «HEINZ». Σήμερα, η Μέλισσα Κίκιζας Α.Β.Ε.Ε. Τροφίμων, με τζίρο 70.000.000 ευρώ και προσωπικό 210 ατόμων, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων στην Ελλάδα και η τρίτη γενιά της οικογένειας προετοιμάζει ήδη την περαιτέρω ανάπτυξή της για τις δεκαετίες που έπονται.

Διαβάστε ακόμη:

Ποια εισοδήματα του 2020 δεν θα μπουν στην «τσιμπίδα» της εφορίας

The Margi: Το εμβληματικό hotel της Βουλιαγμένης, οι νέες business και οι «ανασχηματισμοί»

Τα νεύρα του Σταϊκούρα με τους τραπεζίτες, ο νέος κύκλος της Mondelez με την Chipita και η… αθάνατη Ελλαδάρα με τα αυθαίρετά της