business stories

ΤΕΚΑΛ: Το «όπλο» της Cosco στις μεγάλες εργολαβίες του ΟΛΠ

  • newsroom
TEKAL_Photo_1.jpg


Πώς μία μικρή τεχνική εταιρεία εκτόπισε τους ισχυρούς τεχνικούς ομίλους της χώρας υπογράφοντας συμβάσεις κοντά στο μισό δισ. - Οι νέες εργολαβίες, η βουτιά του τζίρου και οι ζημιές

Το σερί των μεγάλων εργολαβιών της Cosco στον Πειραιά που ζήλεψαν όλοι οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας, ανέδειξε τα τελευταία χρόνια στα λιμενικά έργα, την ΤΕΚΑΛ του κ. Παναγιώτη Ψαλτάκου.

Η εταιρεία που κέρδισε την εμπιστοσύνη των  Κινέζων της Cosco, έχει εξασφαλίσει όλα τα χρυσά συμβόλαια του ασιατικού κολοσσού, κάνοντας πολλούς να αναρωτιούνται πώς μια μικρή τεχνική εταιρεία 4ης τάξης (με βάση το αρχικό εργοληπτικό της πτυχίο που στη συνέχεια αναβαθμίστηκε σε 6ης τάξης), κατάφερε να πείσει τόσο μεγάλους και απαιτητικούς πελάτες και να εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιο των έργων της.

Και να σκεφτεί κανείς ότι όλα ξεκίνησαν με την ΤΕΚΑΛ και τους Κινέζους μέσα από την συμμαχία της με μια άλλη κατασκευαστική εταιρεία, την «Κλέαρχος Ρούτσης». Μια συμφωνία που την έβαλε μέσα στα μεγάλα έργα του ΟΛΠ και κατέληξε στα δικαστήρια με ένα επεισοδιακό διαζύγιο, όταν η Κλέαρχος Ρούτσης με διαχρονική παρουσία στις εργολαβίες στο λιμάνι, κατηγορήθηκε για πλαστή φορολογική ενημερότητα, με αποτέλεσμα την αφαίρεση του εργοληπτικού της πτυχίου και την έκπτωσή της από το έργο.

Το τέλος της εταιρείας από τον ΟΛΠ θα συμπαρασύρει και την ΤΕΚΑΛ. Όμως η διπλωματία της, η αξιοπιστία που είχε επιδείξει μέχρι τότε στα έργα  υποδομών στο λιμάνι, οι πιέσεις και η ανάγκη των Κινέζων να συνεχιστούν οι εργολαβίες χωρίς καθυστερήσεις, θα την επαναφέρουν το 2015 στο έργο και έκτοτε θα την  καταστήσουν τον απόλυτο κυρίαρχο του παιχνιδιού.

Την ώρα μάλιστα που όλες οι υπόλοιπες τεχνικές εταιρείες παραδίδονταν στην βαθιά και επίμονη οικονομική κρίση, που χαρακτηρίστηκε από την απουσία νέων συμβάσεων, η ΤΕΚΑΛ όχι μόνο αγωνιούσε για την επόμενη μέρα αλλά αυγάτιζε τα έργα της και μάλιστα σε ένα προνομιακό πεδίο του ιδιωτικού τομέα με πολύ μεγάλες συμβάσεις.

Μόνο μια περιήγηση στην ιστοσελίδα της  εταιρείας με έδρα τα νότια προάστια της Αθήνας, είναι αρκετή για να αντιληφθεί κανείς την τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει στις εργολαβίες του ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια.

Με έργα όπως η αναβάθμιση του Προβλήτα II στο Λιμάνι του Πειραιά, οι εργασίας στον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ μαζί με το νέο προβλήτα πετρελαιοειδών, έργα αποθηκευτικών εγκαταστάσεων κ.α, η εταιρεία, που ιδρύθηκε πριν από 30 χρόνια είναι ο αδιαμφισβήτητος εργολάβος των κινέζων.

Είτε εξολοκλήρου είτε ως μέλος κοινοπραξίας, υπολογίζεται ότι οι υπογεγραμμένες συμβάσεις της ΤΕΚΑΛ, με την Cosco προσεγγίζουν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ.

Ακόμη και πρόσφατα, η ΤΕΚΑΛ έδωσε σκληρή μάχη για ένα ακόμη εμβληματικό έργο του ΟΛΠ. Τον περασμένο Φεβρουάριο ανακηρύχτηκε τελικά οριστικός ανάδοχος για το έργο της κρουαζιέρας έναντι τιμήματος 136 εκατ. ευρώ, αφήνοντας πίσω της μεγάλους και ισχυρούς τεχνικούς ομίλους. Πρόκειται για μία από τις υποχρεωτικές επενδύσεις της Cosco, που προβλέπει η σύμβασή της, η οποία χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία και χωροθετείται δίπλα στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις κρουαζιέρας.

Ο διαγωνισμός πέρασε από σαράντα κύματα και οι καθυστερήσεις προ μηνών προκάλεσαν σύμφωνα με πληροφορίες την αντίδραση της διοίκησης της ΤΕΚΑΛ.

Ωστόσο η συμφωνία υπογράφτηκε και σήμερα εκτελείται ως προ το επίγειο τμήμα της αφού τα θαλάσσια έργα έχουν εμποδιστεί από αντιδράσεις και προσφυγές κατοίκων για περιβαλλοντικούς λόγους.

Η εταιρεία, η οποία από το 2017 έχει συστήσει κοινοπραξία με την Ιντρακάτ για τα έργα στον ΟΛΠ είχε επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον και στον άλλο μεγάλο διαγωνισμό για την κατασκευή του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ αξίας 130 εκ. ευρώ. Η ΤΕΚΑΛ είχε συγκροτήσει κοινοπραξία με την Άκτωρ ωστόσο αποκλείστηκε από το διαγωνισμό για ελλιπή φάκελο, επιρρίπτοντας ευθύνες στον όμιλο Ελλάκτωρ.

Η καθυστέρηση στην υπογραφή της σύμβασης για την Κρουαζιέρα σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των άλλων μεγάλων εργολαβιών στον ΟΛΠ αλλά και την απουσία νέων έργων, είχαν σοβαρές επιπτώσεις στην πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων.

Με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία, πέρσι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας υποχώρησε στα 5.224.979 ευρώ έναντι 25.457.203 ευρώ το 2018. Παράλληλα, η εταιρεία για πρώτη φορά από την ίδρυσή της παρουσίασε ζημιές 7.813.231,33 ευρώ έναντι κερδών 927.303 ευρώ το προηγούμενο έτος.

Αύξηση παρατηρήθηκε επίσης και στις υποχρεώσεις της ΤΕΚΑΛ στα 17.105.661 εκ. ευρώ έναντι 13.912.480,43 ευρώ αντίστοιχα το 2018.

Με βάση τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, το 2019 ήταν μία από τις δυσκολότερες περιόδους της εταιρείας. Ωστόσο, η διοίκηση προσβλέπει σε ανάκαμψη μεγεθών με την υπογραφή των νέων συμβάσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η απουσία έργων είχε σοβαρό αντίκτυπο και στους εργαζόμενους, οι οποίοι στα τέλη του 2019 ανέρχονταν σε 55 άτομα από 105 το 2018.

Τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία έχει επεκταθεί στα έργα λυμάτων, συμμετέχοντας σε διαγωνισμούς της ΕΥΔΑΠ, σε έργα φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ, ΕΔΑ) αλλά και σε έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Διαβάστε ακόμη: 

Η αναβάθμιση στα POS της ΕΤΕ «βραχυκύκλωσε» τις κάρτες των άλλων τραπεζών

Έχασε την «μπάλα» ο Απόστολος Βακάκης

Κορωνοϊός: Στο «κόκκινο» το ΕΣΥ – Αυξήθηκαν κατά 10% οι εισαγωγές μέσα σε 48 ώρες