Τ ο περασμένο Σαββατοκύριακο ο χώρος της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι, είχε πλημμυρίσει από νεαρόκοσμο που επιχειρούσε να δει τις επιλογές του για επαγγελματική σταδιοδρομία. Οι δημοφιλείς «Ημέρες Καριέρας» του kariera.gr επανήλθαν δριμύτερες, συνοδευόμενες όμως από τεκτονικές αλλαγές μετά τη διετή απουσία τους λόγω του COVID-19.

Η πρώτη τεράστια αλλαγή αφορά τις νέες συνθήκες και τάσεις στην αγορά εργασίας που δεν θυμίζουν σε τίποτα τα προηγούμενα χρόνια, όπως εξηγεί στο «business stories» ο ιδρυτής και διοικητικός άρχων του kariera.gr, Θεόφιλος Βασιλειάδης.

Η δεύτερη έχει να κάνει με την ίδια την επιχείρηση που ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια ως περιοδικό από δύο φίλους φοιτητές (ο δεύτερος ήταν ο Φάνης Ρήγας) με μόλις 60.000 δρχ. στο ταμείο, εκτοξεύτηκε με αντικείμενο τη σύνδεση των επιχειρήσεων που έψαχναν προσωπικό με τους νέους που ήθελαν να βρουν δουλειά, πέρασε στα χέρια πολυεθνικής και τελικά επαναγοράστηκε προ διετίας από τον κ. Βασιλειάδη και συνεταίρους τους αδελφούς Αριστοτέλη και Στέφανο Παντελιάδη (ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, Optima), ξεκινώντας τη νέα εποχή με έναν μεγάλο μετασχηματισμό και ένα πλάνο επενδύσεων που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα ακολουθώντας βέβαια και το ψηφιακό μέλλον. «Κατά κάποιο τρόπο έχει πλάκα, αφού αν το καλοσκεφτείς οι Ημέρες Καριέρας μπορεί να είναι κάτι τόσο ζωντανό που το βλέπεις να εκτυλίσσεται, εντούτοις φέτος είχαμε 4.000 επισκέπτες και 100 εταιρείες. Την ίδια ώρα οι συνεργασίες μας σήμερα με εταιρείες φτάνουν τις 6.500, στο site μπαίνουν κάθε μήνα περίπου 700.000 άνθρωποι και τον Σεπτέμβριο σημειώσαμε ρεκόρ στις αιτήσεις για δουλειά, φτάνοντας τις 450.000!» λέει ο κ. Βασιλειάδης.

Μεγάλες αλλαγές

Κάθε πράγμα με τη σειρά του όμως… Ποιες είναι οι μεγάλες αλλαγές στις τάσεις της αγοράς εργασίας που είδε έπειτα από τόσα χρόνια ο κ. Βασιλειάδης στις φετινές Ημέρες Καριέρας; «Νομίζω πως οι περισσότεροι από τους περίπου 4.000 επισκέπτες δεν ήταν άνεργοι όπως όλη την περασμένη δεκαετία, αλλά έψαχναν να βρουν κάτι καλύτερο ή να ζυγίσουν τις προσφορές που υπάρχουν.

Και την ίδια ώρα οι περίπου 100 εταιρείες που συμμετείχαν κάνοντας συνεντεύξεις στους συμμετέχοντες προσπαθούσαν να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό για να πείσουν τον κόσμο να εργαστεί γι’ αυτές», απαντά. Μία συνθήκη που, σύμφωνα με τον ίδιο, καταδεικνύει ότι η αγορά εργασίας σήμερα βρίσκεται στα καλύτερά της.

«Η ανησυχία που φαίνεται να υπάρχει σε οικονομικό επίπεδο δεν αποτυπώνεται στην αγορά εργασίας. Ισα-ίσα – νομίζω πως είμαστε στην καλύτερη φάση από ποτέ. Οι εταιρείες είναι αυτές που κυνηγάνε πλέον τους εργαζομένους και γι’ αυτό πιστεύω πως ασχέτως του τι γίνεται με τον πληθωρισμό, θα δούμε την αύξηση των μισθών ως επικρατούσα τάση.

Εάν μάλιστα η γενική εικόνα που υπάρχει συνδυαστεί και με τη σωστή οργάνωση προγραμμάτων reskilling και upskilling για τους εργαζομένους, που ούτως ή άλλως θα τρέξουν με βάση το Ταμείο Ανάκαμψης, νομίζω πως η ελληνική αγορά εργασίας μπορεί να αναβαθμιστεί περαιτέρω. Και πραγματικά δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να εκτροχιάσει αυτή την προοπτική, εκτός βέβαια και αν υλοποιηθεί κάποιο ακραίο σενάριο κυρίως στο κομμάτι των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Ο τουρισμός θα συνεχίσει να πηγαίνει καλά, η ροή των ξένων επενδύσεων νομίζω θα συνεχιστεί συμπαρασύροντας και τους εγχώριους παίκτες, υπάρχει το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο πιστεύω ότι μπορεί να υποστηρίξει την οικονομία στο νέο περιβάλλον… Πραγματικά νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει ακραίο σενάριο για να εκτροχιαστούμε», τονίζει.

Ηδη, όπως εξηγεί, σε πολλούς τομείς η ζήτηση για στελέχη και εργαζομένους είναι τεράστια.

«Οτιδήποτε ακουμπά την τεχνολογία είναι καυτό σήμερα, αφού υπάρχει τεράστια ανάγκη εκ μέρους των επιχειρήσεων. Και δυστυχώς εδώ βλέπουμε ένα φαινόμενο που εγώ χαρακτηρίζω “εσωτερικό brain drain”.

Σχεδόν όλοι όσοι έχουν προϋπηρεσία 4-5 ετών και ασχολούνται με την τεχνολογία παίρνουν ελκυστικές προσφορές από ξένες εταιρείες, που δεν έχουν καν παρουσία στη χώρα για να εργαστούν εξ αποστάσεως, από το σπίτι τους.

Επίσης θεωρώ ότι θα υπάρξει τα επόμενα χρόνια και μία τάση προς τον τουρισμό, αφού εκτιμώ ότι τα σημερινά προβλήματα που έχει ως αγορά, δηλαδή οι χαμηλές απολαβές και η εποχικότητα, θα μειωθούν. Ηδη οι εργοδότες αρχίζουν να δίνουν περισσότερα για να προσελκύσουν εργαζομένους, ενώ και η σεζόν χρόνο με τον χρόνο σταδιακά επεκτείνεται. Και παράλληλα αυξάνονται και οι ανάγκες. Το ίδιο πιστεύω πως θα γίνει με την πρωτογενή παραγωγή και τη μεταποίηση. Οσο γίνονται συγχωνεύσεις, γίνονται μεγαλύτερες οι εταιρείες με συγκροτημένα σχέδια εξωστρέφειας και ξεφεύγουμε από την επιχειρηματική κουλτούρα του “βλέπουμε και κάνουμε”, τόσο θα δημιουργούνται και καλύτερες θέσεις στους δύο αυτούς κλάδους. Οπότε και ο Ελληνας μπορεί να μην έχει τη βιομηχανική κουλτούρα του εργαζομένου, θα στραφεί όμως περισσότερο εκεί. Στο κομμάτι αυτό θα έλεγα ότι μπαίνουν και τα logistics, για τα οποία διαμορφώνεται ήδη σημαντική ζήτηση. Τώρα από πού θα καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες όλων αυτών των κλάδων; Τολμώ να πω ότι θα προέλθουν από τον χώρο της λιανικής», λέει ο κ. Βασιλειάδης.

Η νέα εποχή

Για τον ίδιο αυτή είναι η καταλληλότερη περίοδος για την υλοποίηση των νέων σχεδίων για τη μετεξέλιξη της εταιρείας που ίδρυσε πριν από 25 χρόνια, πούλησε στην αμερικανική Career Builder πριν από δεκαπέντε, και εντέλει επαναγόρασε προ διετίας, εν μέσω της έκρηξης του κορωνοϊού, με τη βοήθεια των αδελφών Παντελιάδη αντί τιμήματος περίπου 10 εκατ. ευρώ. «Οσο περίπου την είχαμε πουλήσει το 2007», λέει.

Ηδη στα δύο χρόνια η εταιρεία έχει κάνει μία μεγάλη επένδυση στο κομμάτι της τεχνολογίας, έχει διευρύνει τις δραστηριότητές της διπλασιάζοντας το μέγεθός της τόσο σε τζίρο (που φέτος, σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, θα κλείσει στα 7 εκατ. ευρώ) όσο και σε προσωπικό (έχουν ξεπεράσει τα 80 άτομα) και ετοιμάζεται να κάνει το άλμα στο εξωτερικό αναζητώντας εξαγορές.

«Αυτός είναι ο κεντρικός άξονας της στρατηγικής μας εξάλλου», λέει ο κ. Βασιλειάδης. «Πρώτον, να χτίζουμε πάνω στην τεχνολογία, κάτι που θα συνεχίσουμε να κάνουμε, δεύτερον, να ανοίξουμε την ομπρέλα των υπηρεσιών μας και άρα να μην είμαστε μόνο ένα site για την απασχόληση οπότε να έχουμε να προσφέρουμε και άλλα πολλά, όπως π.χ. Data employment branding improvement ή άλλες υπηρεσίες γύρω από το ταλέντο. Και το τρίτο κομμάτι είναι όλο αυτό το μοντέλο που στήνουμε να μπορούμε να το εξάγουμε», σημειώνει.

Η πλατφόρμα

Η νέα πλατφόρμα με την οποία το kariera.gr φιλοδοξεί να ακολουθήσει την κατεύθυνση του Linkedin, αλλά και να εξελιχθεί σε ένα «πολυεργαλείο» για τις επιχειρήσεις μέσω της χρήσης Data στήθηκε από τον Γιάννη Ζαούδη, συνιδρυτή και πρώην CTO της Pollfish (και νυν Head of Product and Tech της kariera), μαζί με μία ομάδα που αναπτύσσεται διαρκώς, αφού στόχος είναι καθετί τεχνολογικό να αναπτύσσεται in house.

Η νέα ιστοσελίδα θυμίζει έντονα το στήσιμο των social media προωθώντας τη διαδραστικότητα. Ετσι ο χρήστης μπορεί πέρα από αγγελίες να βρίσκει παρουσιάσεις εταιρειών, βίντεο, έρευνες και media content με επίκεντρο πάντα το κομμάτι της εργασίας ανά τομέα. Η πρόσβαση από το κινητό τηλέφωνο δε, που είναι και η τάση στο Διαδίκτυο, είναι εύκολη με δεδομένο ότι η νέα πλατφόρμα έχει στηθεί ως «mobile first». «Δουλεύουμε πολύ το θέμα της προσωποποιημένης πληροφόρησης, ώστε με βάση τα Data η πλατφόρμα να σερβίρει στον χρήστη τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του και το background του», λέει ο κ. Βασιλειάδης σημειώνοντας πως το ύψος της επένδυσης που έχει γίνει ως τώρα στην πλατφόρμα φτάνει τα 2,5 εκατ. ευρώ.

Από εκεί κι έπειτα βέβαια η πλατφόρμα πλέον μπορεί να αποτελεί εργαλείο και για κάθε εργοδότη. «Η πλατφόρμα είναι η βάση όλων των υπηρεσιών μας. Πλέον μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο concept. Από τη στιγμή που π.χ. ένας εργοδότης ανοίγει μία θέση εργασίας, το να βρει κόσμο, να τον αξιολογήσει, ακόμα και να διαχειριστεί το προσωπικό του. Αυτό λοιπόν το ενιαίο “ταξίδι” θέλουμε να γίνεται μέσα από την πλατφόρμα.

Και παράλληλα με τη χρήση των πολλών data θα μπορεί ο καθένας να προβαίνει σε πετυχημένες προβλέψεις με βάση τα analytics, όπως π.χ. να εντοπίσει κανείς ποιες είναι οι ικανότητες που διαθέτουν οι άνθρωποι με τις καλύτερες επιδόσεις σε μία εταιρεία. Οπότε να αναζητήσει κι άλλους με τις αντίστοιχες ικανότητες. Επίσης να έχει πληροφόρηση γι’ αυτά που πλέον ψάχνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε μία εταιρεία, άρα να ξέρει να κάνει καλύτερο employer branding, να κουμπώσει καλύτερα στα “θέλω” των εργαζομένων. Να βλέπει συνολικά τις τάσεις, όπως την εξέλιξη της εξ αποστάσεως ή υβριδικής εργασίας και πάρα πολλά άλλα», εξηγεί.

Με βάση το νέο πλέγμα των υπηρεσιών που προσφέρει πλέον η Καριέρα Α.Ε., ο κ. Βασιλειάδης λέει ότι το επόμενο χρονικό διάστημα η εταιρεία θα επεκτείνει την παρουσία της τόσο σε τομείς της εγχώριας αγοράς, με τους οποίους έως σήμερα δεν είχε ασχοληθεί συγκροτημένα, με πρώτο απ’ όλους τον τουρισμό, όσο και εκτός συνόρων.

«Ηδη εξετάζουμε κάποιες περιπτώσεις προκειμένου να προχωρήσουμε σε εξαγορές στο εξωτερικό. Νομίζω ότι ως το επόμενο καλοκαίρι θα έχουμε κάνει τις κινήσεις μας», λέει χωρίς ωστόσο να εισέρχεται σε λεπτομέρειες.
Σημειώνει πάντως ότι οι περιπτώσεις που εξετάζονται αφορούν τόσο κάποιες αναπτυγμένες αγορές όσο και αναδυόμενες, κυρίως στην κατεύθυνση επιχειρήσεων με μερίδια αγοράς που όμως έχουν μείνει πίσω στα νέα ψηφιακά εργαλεία. «Από την εμπειρία μου κάποια χρόνια ως επικεφαλής του ομίλου Career Builder στην Ασία και τη συμμετοχή μου σε διάφορα φόρα κατάλαβα ότι μπορούμε κι εμείς να τα καταφέρουμε στη διεθνή αγορά. Αυτό είναι λοιπόν που θα επιδιώξουμε», σημειώνει χωρίς να κρύβει ότι ήταν ένα από τα βασικά κίνητρα για την επαναγορά της εταιρείας.

Η συνεργασία

Μία σκέψη που υπήρχε ήδη χρόνια πριν και μάλιστα αποκαλύπτει πως είχε πραγματοποιήσει νωρίτερα μία άλλη προσπάθεια συγκρότησης ενός fund με στόχο την επαναγορά του Kariera μαζί με άλλες επενδύσεις. Εκείνη η προσπάθεια τελικά μπορεί να έπεσε στο κενό, ωστόσο αποδείχθηκε το «όχημα» για τη συνεργασία με τους αδελφούς Παντελιάδη για την εξαγορά της Καριέρα Α.Ε., όταν προέκυψε η ευκαιρία με την έκρηξη της πανδημίας. Σημειωτέον ότι ο κ. Βασιλειάδης κατέχει σήμερα το 49% των μετοχών και ασκεί τη διοίκηση και οι κ. Αριστοτέλης και Στέφανος Παντελιάδης το 51%.

Σε αυτή τη νέα εποχή κατά την οποία επανήλθε δριμύτερος ο κ. Βασιλειάδης στην εταιρεία που πρωτοδημιούργησε πριν από 25 ολόκληρα χρόνια, ως φοιτητής βέβαια, δεν λείπουν και οι συγκρίσεις. «Οι συνθήκες σήμερα σαφώς είναι πιο ευνοϊκές», λέει. «Καταρχάς το επιχειρείν είναι προσβάσιμο σε όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου κ.ο.κ. Έπειτα υπάρχει πρόοδος στη χρηματοδότηση, παρά το γεγονός μάλιστα ότι το τραπεζικό σύστημα έχει μείνει λίγο πίσω. Εάν κάποιος έχει μια ιδέα μπορεί να απευθυνθεί σε καμιά δεκαπενταριά φορείς για να βρει χρηματοδότηση.

Έπειτα έχουμε καλό κόσμο. Όλα αυτά λοιπόν λειτουργούν ευνοϊκά. Βέβαια, την ίδια ώρα βελτιώνεται το περιβάλλον έναντι της επιχειρηματικότητας στο σύνολο των αγορών και αυτό πρέπει να έχουμε κατά νου εάν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στο διεθνές περιβάλλον», τονίζει.

Διαβάστε ακόμη:

Αττική Οδός: Πώς θα γίνει η επέκταση – Οι νέοι άξονες και ο γόρδιος δεσμός για τα διόδια

Ποιους συμφέρει η 10ετής παραγραφή οφειλών

Υπουργείο Οικονομικών: O πρώτος προϋπολογισμός χωρίς μνημόνιο