Το ενδιαφέρον τους για μεγάλα ενεργειακά πρότζεκτ αλλά και κρίσιμης σημασίας υποδομές για τη χώρα εκδήλωσαν χθες στον πρωθυπουργό, κορυφαία στελέχη των μετόχων του ΔΕΣΦΑ και συγκεκριμένα οι επικεφαλής της ιταλικής Snam, Marco Alverà, της ισπανικής Enagás, Marcelino Oreja, και της βελγικής Fluxys, Pascal De Buck.

Σύμφωνα με πληροφορίες κατά την εικοσάλεπτη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τα «αφεντικά» των τριών διαχειριστών συστημάτων φυσικού αερίου της Ευρώπης, έδειξαν το ενδιαφέρον τους για το έργο της πλωτής μονάδας LNG στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης που αναπτύσσει η Gastrade, για την ιδιωτικοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα που προγραμματίζεται να βγάλει προς πώληση το ΤΑΙΠΕΔ μέσα στο έτος αλλά και την σαφή και ξεκάθαρη υποστήριξή τους στο μεγάλο έργο του αγωγού East Med.

Οι διαχειριστές φυσικού αερίου και μέτοχοι του TAP έχουν συνάψει στενή συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος πρόσφατα υπέγραψε την συμφωνία για την εξαγορά του 10% της Senfluga από την εταιρεία Damco Energy, που ισοδυναμεί με συμμετοχή 6,6% στον ΔΕΣΦΑ.

Φαίνεται ότι οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών έχουν πάει ένα βήμα πιο πέρα αφού οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ βλέπουν ως μία υποδομή στρατηγικής σημασίας την Αλεξανδρούπολη και αυτό είναι κάτι που φρόντισαν χθες να διαμηνύσουν στην ελληνική κυβέρνηση.

Oι ισχυροί μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ εμφανίστηκαν «ζεστοί» και για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας για την οποία με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας άνοιξε το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της που αναμένεται να τρέξει το επόμενο διάστημα.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον και για την ανάπτυξη πλωτoύ τερματικού σταθμού LNG πλησίον του Αθερινόλακου, προσφέροντας ακόμη μια λύση στην ενεργειακή αυτάρκεια της Κρήτης. Το θέμα αν και δεν συζητήθηκε κατά την χθεσινή συνάντηση ωριμάζει.

Ο Διαχειριστής έχει ξεκινήσει όλη την  προετοιμασία της διερεύνησης, ζητώντας μέχρι τις 20 Ιανουαρίου προσφορές για την μίσθωση ή την αγορά πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU), δυναμικότητας 125.000 κυβικών μέτρων και πλοίου μεταφοράς LNG με ελάχιστη χωρητικότητα 20.000 κυβικά μέτρα που θα χρησιμοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος. Επίσης πλοίου μεταφοράς LNG μέχρι 10.000 κυβικά μέτρα που θα πραγματοποιεί περίπου 75 φορτώσεις ετησίως. Πρόκειται για άλλη μια λύση που φιλοδοξεί να δώσει διέξοδο στο σχεδιασμό της ΡΑΕ για τον ασφαλή ενεργειακό εφοδιασμό της Κρήτης. Προστίθεται δε σε μια σειρά από αντίστοιχα σχέδια για την Κρήτη με 4 διαφορετικές προτάσεις: Η πρώτη χρονικά προέρχεται από τη ΓΕΚ Τέρνα και αφορά την μετεγκατάσταση της μονάδας Ηρών 1 από την Θήβα με ισχύ 150MW και παράλληλη δημιουργία υποδομής για υποδοχή αερίου. Η δεύτερη προέρχεται από την εταιρεία Powerglobe με έδρα το Κατάρ, η οποία προωθεί το πρότζεκτ Power4Crete για την δημιουργία σταθμού FSRU με εγκατάσταση μονάδας ηλεκτροπαραγωγής. Η τρίτη και η τέταρτη αντίστοιχα αφορά την ανάπτυξη μονάδας LPG από τον όμιλο Βαρδινογιάννη στην Σούδα και από την Ιταλική ΕΝΙ πλωτού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης.