business stories

Troy Swope: Ο «κατά λάθος περιβαλλοντολόγος» CEO που θέλει να εξαλείψει τα πλαστικά μίας χρήσης

  • Μιχάλης Γιαννακίδης


Δουλεύοντας στον τεχνολογικό κολοσσό Intel, ο Troy Swope δεν είχε κανένα σκοπό να σώσει τον πλανήτη από τα πλαστικά, αλλά τα αποτελέσματα μίας τυχαίας έρευνας δεν του άφησαν άλλη επιλογή

Από το 2014, ο Troy Swope ηγείται της Footprint, μίας εταιρείας που προσπαθεί να εξαλείψει την χρήση των-ιδιαίτερα επιβλαβών για το περιβάλλον-πλαστικών μίας χρήσης. Αυτό το καταφέρνει παράγοντας εναλλακτικές από φυτικά υλικά, οι οποίες έπειτα μπορούν να ανακυκλωθούν ή να χρησιμοποιηθούν ως λίπασμα ή και να διασπαστούν από μόνες τους. Αλλά παρά την ως τώρα εντυπωσιακή πρόοδο του startup, ο Swope δεν ξεκίνησε αποσκοπώντας να σώσει τον πλανήτη.

«Περιγράφω τον εαυτό μου ως  έναν συμπτωματικό περιβαλλοντολόγο», εκμυστηρεύεται στο CNBC ο 48χρονος.

Το ταξίδι του άρχισε στην Intel, τον τεχνολογικό γίγαντα κυρίως γνωστό  για τα chip του, όπου ερευνούσε καινοτόμα αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν την εταιρεία να εξοικονομήσει χρήματα. Σύντομα, κατάλαβε πως το πλαστικό έβλαπτε τα προϊόντα τους κατά την μεταφορά, μέσω μίας διαδικασίας που λέγεται απαέρωση ή outgassing, κατά την οποία ένα αέριο το οποίο προηγουμένως είχε διαλυθεί ή απορροφηθεί από ένα στερεό αντικείμενο, απελευθερώνεται.

Ο ίδιος ο Swope θεωρεί πως το πιο απλό παράδειγμα για να επεξηγηθεί το φαινόμενο της απαέρωσης είναι η χαρακτηριστική μυρωδιά που επικρατεί στο εσωτερικό ενός ολοκαίνουριου αυτοκινήτου. «Αυτό είναι απλά η απελευθέρωση αερίων από το πλαστικό, το δερμάτινο ύφασμα και την κόλλα», εξηγεί.

Όμως παρότι εκείνος και η ομάδα του είχαν καταλάβει ότι η απαέρωση έκανε κακό στα προϊόντα τους, δεν είχαν καμία απολύτως ιδέα για το πώς να επιλύσουν το πρόβλημα. Έτσι, ο Swope άρχισε  να σκέφτεται κατά πόσο η ίδια ακριβώς διαδικασία συμβαίνει και με τα φαγητά που διατηρούνται μέσα σε πλαστικό περιτύλιγμα, τα οποία εκείνος και τα τέσσερα παιδιά του κατανάλωναν.

Έφερε, λοιπόν, μερικά φαγώσιμα τυλιγμένα σε PET ή αλλιώς τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο ή σε πολυπροπυλένιο, ευρέως γνωστό ως PP. Τελικά, εκείνος και η ομάδα του βρήκαν πως το αντίκτυπο της απαέρωσης ήταν πολύ πιο έντονο στα τρόφιμα, από ότι στα προϊόντα της Intel. Όσον αφορά τις πιθανώς επιζήμιες συνέπειες που μπορεί να έχει η χρήση συγκεκριμένων πλαστικών στο πακετάρισμα τροφίμων, ο Swone δεν είναι ο μόνος που έχει ανησυχίες.

Αντιθέτως, τόσο μία έρευνα των New York Times, όσο και ο Δρ. Leo Transade, ερευνητής στην ιατρική σχολή του πανεπιστήμιου της Νέας Υόρκης, συμφωνούν πως συγκεκριμένα πλαστικά μπορούν να οδηγήσουν στην εξέλιξη χρονικών ασθενειών στους ανθρώπους. Βέβαια, όπως είναι λογικό, η αμερικανική Ένωση της Βιομηχανίας του Πλαστικού διαφωνεί.

Πίσω στον Swope όμως, ο οποίος, έχοντας πλέον όλες αυτές τις πληροφορίες στην διάθεση του, αποφάσισε να αρχίσει να μαζεύει χρήματα, ώστε να ιδρύσει μία εταιρεία που θα  πάρει τις πλαστικές συσκευασίες μακριά από το φαγητό. Και έτσι έκανε, ιδρύοντας την Footrpint το 2014, μαζί με τον πρώην συνάδελφο του στην Intel, Yoke Chung.

Σήμερα, το startup παράγει συσκευασίες φυτικές προέλευσης για κατεψυγμένα τρόφιμα, φρέσκα λαχανικά και fast food εστιατόρια, μεταξύ άλλων. Σύμφωνα με το Crunchbase, η εταιρεία έχει συγκεντρώσει σχεδόν 520 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση ως τώρα. Πάντως, ο Swope, δεδομένης και της προϋπηρεσίας του, αναγνωρίζει πως σε κάποιους τομείς, όπως τα αυτοκίνητα ή τα κινητά τηλέφωνα, τα πλαστικά είναι εδώ για να μείνουν.

Βέβαια, ο Swone, αρχικά τουλάχιστον, δεν ίδρυσε την Footprint για να ξεφορτωθεί όλα τα πλαστικά, αλλά απλώς για να τα απομακρύνει από τα τρόφιμα. Μα δεν άργησε να συνειδητοποιήσει πως με το startup του θα μπορούσε να συνεισφέρει και σε ένα άλλο τεράστιο περιβαλλοντολογικό πρόβλημα: Την ρύπανση.

Για αυτόν τον λόγο, ο στόχος για τις συσκευασίες της Footprint δεν είναι μόνο να μην είναι επιβλαβείς για το προϊόν στο εσωτερικό τους, αλλά και να μπορούν να ανακυκλωθούν, να διασπαστούν από μόνες τους ή να γίνουν λίπασμα, αφότου έχουν χρησιμοποιηθεί.  Ως τώρα, τα πηγαίνει περίφημα, με την Footrpint να μετράει 1.5000 υπαλλήλους, ενώ αναμένει να πουλήσει δισεκατομμύρια τεμάχια μέσα στο 2022.

Φυσικά, το παγκόσμιο πρόβλημα της ρύπανσης του πλανήτη δεν θα λυθεί μεμιάς, ακόμη και αν αντικαταστήσουμε όλα τα πλαστικά μίας χρήσης από την βιομηχανία του φαγητού. Όμως και πάλι, είναι μία καλή αρχή.

Διαβάστε ακόμη: 

Μανώλης Γραφάκος: Στα σκαριά συμφωνία με την τσιμεντοβιομηχανία για την ενεργειακή αξιοποίηση απορριμμάτων

Ελλάκτωρ: Η πίεση στους εφοπλιστές, ο αινιγματικός ρόλος της Farallon και η δύσκολη εξίσωση της επόμενης μέρας

Εξετάζεται «μοντέλο Folli Follie» στην MLS – Τοποθέτηση μελών στο ΔΣ με δικαστική απόφαση