Ο Βλάσης Χαλβατζής, παιδί προσφύγων, μπορεί να αναζήτησε την τύχη του στις θάλασσες, τελικά όμως βρήκε αυτό που έψαχνε στην πρώτη ύλη που δίνει η ελληνική γη.

Η Μακεδονική, η βιομηχανία τροφίμων που δημιούργησε τη δεκαετία του ’70 και αναπτύσσουν εδώ και χρόνια οι γιοι του, Βασίλης και Λεωνίδας, μπορεί να ξεκίνησε από μια γκάμα προϊόντων μαρμελάδας, κομπόστας και γλυκών κουταλιού που μπήκαν στα ελληνικά τραπέζια, ωστόσο με το πέρασμα των χρόνων έχει εξελιχθεί σε μια βιομηχανία με αρκετές κατηγορίες προϊόντων, τις οποίες μάλιστα σήμερα εξάγει σε 20 χώρες. Τελευταίο μεγάλο στοίχημα, το οποίο μάλιστα μπήκε μεσούσης της δεκαετούς οικονομικής κρίσης στη χώρα, το λανσάρισμα της ετικέτας Αγρόκηπος Χαλβατζή.

Με αυτήν η εταιρεία εισήλθε σε premium προϊόντα διατροφής, λαχανικά μαγειρεμένα στον ατμό, τα οποία εντάσσονται στη δυναμικά αναπτυσσόμενη τάση της υγιεινής διατροφής και των αναγκών της σύγχρονης ζωής. Κάτι φυσικά που δίνει σήμερα στην εταιρεία, μεσούσης της κρίσης που έχει προκαλέσει η πανδημία, ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην επίτευξη των αναπτυξιακών σχεδίων της εταιρείας. Σχεδίων που ξεκινούν πάντα από την παραγωγική καρδιά της οικογενειακής επιχείρησης, το εργοστάσιο στη Σκύδρα. Εκεί όπου σήμερα δημιουργείται μια νέα πτέρυγα, μια επένδυση που θα επεκτείνει τις παραγωγικές ικανότητες για τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες των λαχανικών του Αγρόκηπου.

«Ο,τι κερδίζουμε, επανεπενδύεται διαρκώς. Δεν έχουμε σταματήσει, ούτε πρόκειται να σταματήσουμε… Απλωνόμαστε κτιριακά και μηχανολογικά όπου μπορούμε», λέει στο «business stories» ο κ. Βασίλης Χαλβατζής, εκτελών χρέη προέδρου, από τα γραφεία της Μακεδονικής στην Αθήνα. Στο εργοστάσιο της Σκύδρας είναι η βάση του αδερφού του, ο οποίος ασκεί καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου. «Η αλήθεια είναι πως μοιράζουμε τον χρόνο μας μεταξύ εργοστασίου και γραφείων», λέει ο κ. Βασίλης Χαλβατζής. «Ευτυχώς όλα πλέον έχουν απλοποιηθεί. Υπάρχουν οι δρόμοι και οι υποδομές, οπότε το ταξίδι δεν θυμίζει σε τίποτα τα παλαιότερα χρόνια», προσθέτει.

Η εταιρεία, που απασχολεί 110 άτομα προσωπικό, έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια αλυσίδα παραγωγής και υπηρεσιών που ξεκινάει από το χωράφι, μέσω των αποκλειστικών συνεργατών και τα προγράμματα συμβολαιακής γεωργίας της εταιρείας και καταλήγει τελικά είτε στο ράφι της λιανικής είτε στο HORECA, όπου η Μακεδονική είχε παραδοσιακά καλή θέση.

«Ως εταιρεία έχουμε εισέλθει σε μια νέα πορεία, πελατοκεντρική. Ακούμε τις ανάγκες των καταναλωτών. Αυτό είναι που έχει αξία. Αν κάνεις μαρμελάδες μια ζωή, δεν μπορείς να καλύψεις τις ανάγκες που υπάρχουν σήμερα. Κι εμείς θέλουμε να είμαστε χρήσιμοι για τον τόπο και τους καταναλωτές. Οι τελευταίοι εξάλλου είναι το “αφεντικό” μας. Επομένως η προσέγγισή μας ως Μακεδονική είναι να παρακολουθούμε πώς εξελίσσεται ο κόσμος και τι ζητά. Θέλουμε να βελτιώσουμε τη διατροφή του αλλά και παράλληλα να του προσφέρουμε ευκολίες. Επομένως προσπαθούμε να καινοτομούμε», λέει ο κ. Χαλβατζής.

Για τον ίδιο οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες είναι ο καταλύτης και για τον μετασχηματισμό της ίδιας της Μακεδονικής. «Υπάρχει μια παγκόσμια τάση προς την υγιεινή διατροφή που με μια μικρή χρονική καθυστέρηση έρχεται και στην Ελλάδα. “Κακές συνήθειες”, όπως ζάχαρη και λιπαρά, μπαίνουν στην άκρη και δημιουργούνται προϊόντα plant based (σ.σ.: φυτικά). Προς το παρόν την τάση αυτή την αγκαλιάζει ένα μικρό σχετικά καταναλωτικό κοινό. Θα γίνει, όμως, μεγαλύτερο και σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται για πιο υγιεινή διατροφή εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε και να είμαστε χρήσιμοι με τα προϊόντα μας. Επομένως, η βελτίωση του τόπου παραγωγής μας και η ανταπόκριση στις νέες καταναλωτικές συνήθειες είναι τα κύρια σημεία τα οποία θα επικεντρωθούμε τα επόμενα χρόνια», σημειώνει.

Οπως αποκαλύπτει, ήδη ετοιμάζεται το επόμενο βήμα για την γκάμα προϊόντων που προσφέρει ο Αγρόκηπος Χαλβατζή. «Εχει γίνει μεγάλη δουλειά στο Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης. Την επόμενη χρονιά θα έχουμε νέα λανσαρίσματα», σημειώνει. Πάντως στα άμεσα σχέδια δεν είναι και η ανάπτυξη plant based προϊόντων, αν και ο ίδιος δεν το αποκλείει μελλοντικά. Ακόμα όμως και στα παραδοσιακά προϊόντα της Μακεδονικής, ο κ. Χαλβατζής προαναγγέλλει παρεμβάσεις στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού τους με βάση τις σημερινές ανάγκες του καταναλωτή, όπως η μείωση της ζάχαρης.

Αν και η μαρμελάδα εξακολουθεί να είναι η ναυαρχίδα των προϊόντων της εταιρείας ο κ. Χαλβατζής δεν κρύβει πως πλέον τα προϊόντα με την ετικέτα Αγρόκηπος Χαλβατζή έχουν ξεπεράσει σε σύνολο τις πωλήσεις των παραδοσιακών προϊόντων της εταιρείας, κάτι που υπογραμμίζει και την τάση της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών.

«Ο Αγρόκηπος έχει αλματώδη ανάπτυξη. Εχει βέβαια και τις δυσκολίες του στη διαχείριση γιατί μην ξεχνάτε ότι απαιτεί τον συντονισμό πολλών ανθρώπων. Η παραγωγή είναι καθετοποιημένη ξεκινώντας από τον σπόρο, από την ομάδα των αγροτών που δουλεύουν γι’ αυτά, τους γεωπόνους μας, ως την παραγωγή του τελικού προϊόντος από το εργοστάσιο. Επομένως σε αυτά παρεμβάλλονται, π.χ., η δυσκολία εξεύρεσης γης για την παραγωγή της πρώτης ύλης, των κατάλληλων ανθρώπων που θα μπουν στη φιλοσοφία μας… Γενικά είναι ένας δύσκολος δρόμος, τον οποίο προτιμούν να ακολουθήσουν λίγοι», σημειώνει.

Αν και τα προϊόντα της εταιρείας πωλούνται τόσο στη λιανική όσο και στο HORECA ο κ. Χαλβατζής εξηγεί ότι αυτά του Αγρόκηπου στηρίζονται περισσότερα στη λιανική, ενώ τα παραδοσιακά κυρίως στο HORECA. «Η μαρμελάδα μας σήμερα κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο μεταξύ των τετράστερων και πεντάστερων ξενοδοχείων», σημειώνει. «Είναι μια παραδοσιακή αγορά για εμάς, στην οποία επενδύσαμε αρκετά προωθώντας ήδη από τη δεκαετία του ’90 προϊόντα με περισσότερο φρούτο. Ηταν κάτι που έδινε επιπρόσθετη αξία και οι ξενοδόχοι το αγκάλιασαν. Δεν είναι τυχαίο που σήμερα έχουμε τους μεγαλύτερους ομίλους πελάτες μας», προσθέτει.

Γι’ αυτό εξάλλου και η πανδημία, που έχει πλήξει και το τουριστικό προϊόν, έχει επηρεάσει και τις πωλήσεις της εταιρείας. «Πέρυσι η μείωση των πωλήσεων λόγω του HORECA ήταν 15%. Φέτος όμως έχουμε πιάσει ήδη ρυθμό +25%, οπότε προβλέπω να υπερκαλυφθεί το περυσινό κενό που δημιουργήθηκε. Η λιανική πάντως πήγε και εξακολουθεί να πηγαίνει πολύ καλά. Εχω την εντύπωση ότι πολύς κόσμος πειραματίστηκε με τη διεύρυνση της διατροφικής ομπρέλας οπότε δοκίμασαν και υιοθέτησαν τα προϊόντα μας», λέει ο κ. Χαλβατζής. Ο ίδιος εκτιμά ότι οι πωλήσεις της εταιρείας φέτος θα κυμανθούν πολύ κοντά στα 10 εκατ. ευρώ. Το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ήταν στα 8,7 εκατ. ευρώ.

Παρά τις πρόσκαιρες δυσκολίες και προκλήσεις που έφερε η πανδημία, ο ίδιος θεωρεί ότι μακροπρόθεσμα λειτουργεί θετικά με βάση τις διατροφικές συνήθειες που διαμορφώνονται. «Νομίζω ότι ο κόσμος καταλαβαίνει πλέον την προστασία που προσφέρουν τα προϊόντα μας και η ορθή γεωργική παραγωγή που ακολουθούμε. Τι σημαίνει αυτό; Οτι κάθε προϊόν του Αγρόκηπου δεν έχει ίχνος φυτοφαρμάκου. Ο κόσμος πλέον έχει αρχίσει να διαβάζει ετικέτες, να ενδιαφέρεται γι’ αυτό που θα καταναλώσει. Και ο δικός μας κόπος και η προσπάθεια στοχεύουν σε αυτό, να τηρηθεί ευλαβικά μια διαδικασία που θα διασφαλίσει την αγνότητα του προϊόντος μας. Με βάση αυτό κάθε αγρότης συνεργάτης μας εκτελεί σαφείς οδηγίες για τον τρόπο που θα καλλιεργήσει. Κανόνες που θέτουμε με επιστημονικό προσωπικό. Οποιος δεν μπορεί ή δεν θέλει απλά σταματάει. Και εννοείται ελέγχουμε κάθε παρτίδα. Υπάρχει ιχνηλασιμότητα», σημειώνει.

Σε αυτόν τον νέο τρόπο, όπως λέει, υπάρχουν νέοι κυρίως αγρότες που αντιλαμβάνονται ότι η παραγωγή προϊόντων προστιθέμενης αξίας είναι το μέλλον. «Είμαστε περήφανοι γι’ αυτή την προσπάθεια, την πρωτοπορία που επιδεικνύουμε. Και στη Β. Ελλάδα ο κόσμος αντιλαμβάνεται αυτό που κάνουμε και συμμετέχει με όρεξη. Τους εμπνέουμε και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό», τονίζει.

Σήμερα η εταιρεία συνεργάζεται με περίπου 40 παραγωγούς πάνω σε πέντε προϊόντα. Παντζάρι, καλαμπόκι, καρότο, κολοκύθα και ρεβίθι. «Το τελευταίο μπήκε από πέρυσι σηματοδοτώντας και την επέκτασή μας στα όσπρια, μαγειρεμένα στον ατμό», σημειώνει.

Εξαγωγές

Πέραν της ελληνικής αγοράς η Μακεδονική έχει παρουσία και σε πολλές ξένες αγορές, στις οποίες ποντάρει ο κ. Χαλβατζής για το μέλλον. Μεγάλο στοίχημα, όπως λέει είναι η αμερικάνικη αγορά, στην οποία εισήλθε προ διετίας η εταιρεία με προϊόντα του Αγρόκηπου. «Ξεκινήσαμε με το παντζάρι σε δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ανατολική Ακτή και είμαστε σε μία διαδικασία να προωθήσουμε και άλλα», σημειώνει. Οπως εξηγεί, η στόχευση τόσο με τα παραδοσιακά όσο και με τα προϊόντα του Αγροκτήματος είναι τα Βαλκάνια, η Κύπρος, η Ανατολική Ευρώπη, η Τσεχία και η Ρωσία. «Η Δυτική Ευρώπη δεν μας έχει ανάγκη. Υπάρχουν πολλά αντίστοιχα προϊόντα. Οπότε η στόχευσή μας είναι συγκεκριμένη», τονίζει.

Το στρατηγικό σχέδιο

Σε ό,τι αφορά το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας, υπογραμμίζει ότι αυτό επικεντρώνεται στις νέες τάσεις της υγιεινής διατροφής με όχημα την ετικέτα Αγρόκηπος Χαλβατζή. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται και η επέκταση του εργοστασίου στη Σκύδρα, ώστε να επεκταθεί η βεντάλια των προϊόντων και παράλληλα να αυξηθεί η παραγωγική δυναμική. «Ηδη έχουμε επενδύσει στο εργοστάσιο περί τα 3,5 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία και έχουμε δρόμο ακόμα», λέει ο ίδιος.

Τι θέλουν να πετύχουν την επόμενη πενταετία; «Να βοηθήσουμε στην εξέλιξη της διατροφής και να συμβάλουμε αφενός σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής προσφέροντας παράλληλα γρήγορες και εύκολες λύσεις στον καταναλωτή μέσω καινοτόμων προϊόντων», απαντά.

Η διαδρομή

Η Μακεδονική ιδρύθηκε από τον Βλάση Χαλβατζή το 1972 σε ένα μικρό εργαστήριο στην Αθήνα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1980, η εταιρεία μεταφέρθηκε στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας στη Δυτική Αττική. Στα τέλη του 1980 τα ηνία της εταιρείας αναλαμβάνουν οι γιοι του Βλάση Χαλβατζή, Βασίλης και Λεωνίδας, που από μικροί θήτευσαν δίπλα στον πατέρα τους και παράλληλα έκαναν τις σπουδές τους στα Οικονομικά και τη Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Το 1993 δημιουργούν παραγωγική μονάδα και εγκαθίστανται σε μια έκταση 2.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, όμως, τιμώντας το ξεκίνημα του πατέρα τους και κάνοντας πράξη τη χιλιοειπωμένη φράση «Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα», μετεγκαθίστανται στην περιοχή Ριζό Σκύδρας, σε μια έκταση 25.000 τ.μ. Στην περιοχή αυτή η εταιρεία συνεχίζει τη λειτουργία της έως σήμερα. Το 1998 η εταιρεία αναπτύσσει νέες γραμμές παραγωγής στην κονσερβοποίηση έτοιμων φαγητών και οπωροκηπευτικών με την επωνυμία «Αιγαίο» και το 2004 ξεκινά το ταξίδι των προϊόντων της στο εξωτερικό με όχημα τη μαρμελάδα Bonjour.

Το 2007 λάνσαραν την πρώτη μαρμελάδα φρούτων χωρίς συντηρητικά. Το 2011 εισήγαγαν στο ελληνικό κοινό την πρωτοποριακή σειρά προϊόντων, τα Λαχανικά στον Ατμό, από τους οπωρώνες Χαλβατζή. Το 2018 η εταιρεία θα αλλάξει επωνυμία και από Β. Χαλβατζής & Σία ΑΒΕΕ θα μετονομαστεί σε Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ, ενώ ο διακριτικός τίτλος θα παραμείνει ίδιος: Μακεδονική ΑΒΕΕ.

Διαβάστε ακόμα: 

Υπό πύρινη πολιορκία η Εύβοια: Σε δραματική κατάσταση τα Ελληνικά

Φωτιά στην Αττική: Ζημιές σε πάνω από 300 σπίτια – Ανυπολόγιστη η οικολογική καταστροφή

Τρελά κέρδη έως και 80% από την άνοδο της αξίας των πλοίων