Το 2021 είναι μία θαυμάσια χρονιά για τον τομέα των αγοραπωλησιών. Οι καλές ναυλαγορές ειδικά για τα φορτηγά πλοία και τα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τίναξαν τις αξίες των πλοίων στα ύψη. Μαζί συμπαρέσυραν και τον κλάδο των scrap-παλιοσίδερα. Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια λόγω της αρνητικής συγκυρίας είναι καθηλωμένα.

Η VesselsValue σε ανάλυσή της επισημαίνει:

Φορτηγά

Στην αρχή του 2021 το «Uniquer Carrier», capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία, ναυπηγήσεως του 2007 πουλήθηκε 11,5 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα, το ίδιο πλοίο αξίζει 20,4 εκατομμύρια δολάρια, ποσοστό αύξησης 80%.

Ήταν το τελευταίο φθηνό φορτηγό πλοίο πριν αρχίσει η άρση των lockdown και αύξηση ζήτησης πρώτων υλών από την Κίνα.

Τον Ιανουάριο του 2021 ο ημερήσιος ναύλος των Capesize ήταν στα χαμηλά 10ετίας. Στη συνέχεια άρχισε να αυξάνει ξεπερνώντας σε ποσοστό το 50% φθάνοντας στην κορυφή τον Μάιο με 44.000 δολάρια την ημέρα για να διορθώσει στα 30.000 δολάρια που είναι σήμερα. Αντιθέτως τον Ιανουάριο του 2020 κατά τη διάρκεια της πρώτης έξαρσης της πανδημίας ήταν μόλις στα 4.000 δολάρια. Σε ετήσια σύγκριση, οι μεταβιβάσεις Capesize αυξήθηκαν κατά 700% ενώ η αξία ενός πλοίου ηλικίας 10 ετών αυξήθηκε κατά 75%.

Η ζήτηση φορτίων από την Κίνα παραμένει ισχυρή. Επίσης αυξημένη είναι ζήτηση από την Κίνα για σιτάρι και σόγια το οποία μεταφέρουν μικρότερης από τα Capesize χωρητικότητας φορτηγά πλοία όπως Panamax και Suezmax. Από τον Ιανουάριο του 2021 ένα Panamax ή ένα Suezmax ηλικίας 10 ετών είδε την αξία τ ου να εκτοξεύεται κατά 60%.

Τον Ιανουάριο του 2021 το panamax CMB Sakura, ναυπηγήσεως 2006 πωλήθηκε έναντι 7,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Σήμερα το ίδιο πλοίο αξίζει 15,8 εκατομμύρια δολάρια και κερδίζει ημερησίως 35.000 δολάρια στη spot αγορά.

Τον Ιανουάριο του 2021 το Ultramax SBI Libra ναυπηγήσεως 2017 αγοράστηκε από εταιρεία ελληνικών συμφερόντων ένα 18,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Σήμερα αξίζει 26,8 εκατομμύρια ποσοστό 44%

Δεξαμενόπλοια

Οι τιμές πώλησης-αγοράς ενός δεξαμενόπλοιου αυξήθηκαν μεν, αλλά παραμένουν σε ιστορικά χαμηλό λόγω της υπερπροσφορά χωρητικότητας. Τα μεγαλύτερης ηλικίας σκαριά, ήτοι τα 20 χρόνια. είδαν την αξία τους να ανεβαίνει με ταβάνι το 30%.

Παράλληλα όμως ανέβηκε και η τιμή του scrap από 400 δολάρια τον τόνο στις αρχές του 2021 στα 600 δολάρια σήμερα που είναι υψηλό 10ετίας.

Για παράδειγμα το ναυπηγήσεως 1999 VLCC δεξαμενόπλοιο VLCC Sino Macro πωλήθηκε τον περασμένο Ιανουάριο για να συνεχίσει την εμπορική του δραστηριότητα 20,5 εκατομμύρια δολάρια ενώ σήμερα η αξία του αν πωληθεί για διάλυση – παλιοσίδερα είναι 24,3 εκατομμύρια δολάρια.

Οι τιμές ανέβηκαν γιατί μπήκαν στην αγορά Κινέζοι αγοραστές αλλά και από χώρες της Μέσης Ανατολής η οποία έκαναν μεταφορές πετρελαίου σε χώρες και θαλάσσιες ρότες που υπάρχει εμπάργκο μετά την επιβολή κυρώσεων και δεν δραστηριοποιούνται εκεί άλλες χώρες.

Το 32% από το συνολικό αριθμό δεξαμενόπλοιο VLCC αγοράστηκαν από Κινέζους αλλά και αγοραστές χωρών της Μέσης Ανατολής.

Τα fde είδαν την αξία τους να ανεβαίνει λόγω των προοπτικών για καλυτέρευση της αγοράς.

Τον Ιανουάριο του 2021 το ηλικίας 14 ετών Esteem Brilliance πωλήθηκε έναντι 12,8 εκατομμυρίων δολαρίων στην Avin International. Σήμερα ξίζει 16 εκατομμύρια δολάρια.

Containers

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γνώρισαν μία μεγάλη αύξηση της αξίας τους ειδικά στην αγορά Panamax Container (4.250 TEU) . Ο αριθμός πωλήσεων ανέβηκε κατά 780% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Σήμερα ο ημερήσιος ναύλος ανέρχεται στα 100.000 δολάρια για ταξίδι διάρκειας 65-80 ημερών.

 

Τα Panamaxes ωφελήθηκαν περισσότερο από την άνοδο των τιμών. Για παράδειγμα ένα πλοίο ηλικίας 15 ετών διπλασίασε την αξία του μέσα σε τρεις μήνες. Τέλος Μαρτίου άξιζε 20 εκατομμύρια δολάρια και σήμερα η τιμή πώλησης είναι στα 40 εκατομμύρια.

Διαβάστε ακόμη:

Ταμείο Ανάκαμψης: Πότε έρχονται τα πρώτα 4 δισ. ευρώ – Ποια έργα «ξεκλείδωσαν»

Κέβιν Ντουράντ: Θα γίνει ο επόμενος billionaire των γηπέδων;

Folli Follie: Τροποποιείται η Συμφωνία Εξυγίανσης – Σε καλό κλίμα οι συζητήσεις