Μπορεί ένα μέλλον στο οποίο το δίπλωμα οδήγησης θα θεωρείται ένα περιττό «αξεσουάρ» και τη μετακίνησή μας θα φροντίζει ένα αυτόνομο αυτοκίνητο να φαντάζει σκηνή από ταινία επιστημονικής φαντασίας, όμως οι ειδικοί τονίζουν ότι είναι πιο κοντά από ποτέ.

Ήδη, αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρείες τεχνολογίας επενδύουν δισεκατομμύρια στην αυτόνομη οδήγηση, με στόχο να αποκτήσουν προβάδισμα σε αυτό που πολλοί θεωρούν την επόμενη σελίδα στην σύγχρονη αυτοκίνηση, εγκαινιάζοντας μια χρυσή εποχή που θα βελτιώσει τις μεταφορές, θα μειώσει τα δυστυχήματα, τη συμφόρηση καθώς και τις εκπομπές άνθρακα.

Το στοίχημα της Google – ένα νέο είδος ελευθερίας

Η Waymo, ένα από τα επιχειρηματικά «στοιχήματα» της οικογένειας της Google, αποτελεί την εταιρεία με τα αυτόνομα αυτοκίνητα που ανήκει στον τεχνολογικό κολοσσό. Από το 2020 το όχημα της εταιρείας, Waymo OneTM, είναι διαθέσιμο στην Ανατολική Κοιλάδα του Φοίνιξ της Αριζόνα. Σήμερα, μέσω της εφαρμογής Waymo, μπορεί οποιοσδήποτε να εξερευνήσει το Φοίνιξ με μια αυτόνομη βόλτα χωρίς οδηγό.

«Στόχος μας είναι να προσφέρουμε στους ανθρώπους ένα νέο είδος ελευθερίας – να πάνε εκεί που θέλουν, όταν θέλουν, αφήνοντας πίσω τις απογοητεύσεις και τις ανησυχίες της οδήγηση του παρελθόντος», αναφέρεται στον ιστότοπο της εταιρείας.

Το τμήμα αυτόνομων οχημάτων του τεχνολογικού γίγαντα, αξίας 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που ξεκίνησε το 2016, πρωτοστατεί στην ανάπτυξη αυτοκινήτων χωρίς οδηγό και αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από τους Tesla, Uber και Cruise.

Η Waymo αποτελεί μια από τις πρώτες εταιρείες που έλαβε άδεια δοκιμής αυτόματων οχημάτων χωρίς την παρουσία οδηγού, το παράδειγμα της οποίας ακολούθησαν οι εταιρείες Weride, Baidu, AutoX με την υποστήριξη της Alibaba, Cruise και Zoox, που ανήκει στην General Motors.

Η εταιρεία έχει εκτελέσει δοκιμές για αυτόνομα οχήματα σε περισσότερες από 25 πόλεις των ΗΠΑ. Διαθέτει εννέα γραφεία, μεταξύ των οποίων ένα στο Ηνωμένο Βασίλειο και ένα στην Ινδία.

Έκκληση στη βρετανική κυβέρνηση για επιεική νομοθέτηση των αυτόνομων οχημάτων

Η Waymo έχει ενεργή παρουσία στη Μεγάλη Βρετανία με στόχους να επεκταθεί και σε χώρες της Ευρώπης. Η εταιρεία έκανε έκκληση στην βρετανική κυβέρνηση, η οποία αναζητά τρόπους να ρυθμίσει νομοθετικά αυτή τη νέα τεχνολογία, να μην επιβάλει περιορισμούς στον αριθμό των αυτό-οδηγούμενων αυτοκινήτων που θα επιτρέπονται στο δρόμο.

Στο πλαίσιο μιας συνεχιζόμενης τριετούς διαβούλευσης, η βρετανική νομική επιτροπή εξετάζει τον καλύτερο τρόπο ρύθμισης των αυτοκινούμενων οχημάτων στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου τους στις δημόσιες μεταφορές, της χρήσης τους από υπηρεσίες μεταφοράς και της ευθύνης για ατυχήματα.

Σε σχόλια που δημοσιεύθηκαν από την Επιτροπή στο Διαδίκτυο, ο διευθυντής της εταιρείας, Μπεν Λόουενσταϊν, κάλεσε τους νομοθέτες να μην «ανακόψουν την ανάπτυξη των αυτο-οδηγούμενων οχημάτων. «Το εθνικό πλαίσιο έγκρισης του Ηνωμένου Βασιλείου δεν πρέπει να περιορίσει τις δυνατότητες χρήσης ή να εμποδίσει την ανάπτυξη και καινοτομία», επισήμανε η εταιρεία. «Η Waymo ανησυχεί ότι η τοποθέτηση ορίων στην ανάπτυξη, όπως προτείνεται στο έγγραφο διαβούλευσης, είτε από τον αριθμό είτε από την τοποθεσία, θα είχε ακριβώς αυτό το αποτέλεσμα».

Ο Λόουενσταϊν ζήτησε τη θέσπιση ενός ανεξάρτητου κανονισμού που θα επιβλέπει τη λειτουργία αυτόνομων οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, αντί να αφήνει την τύχη του μέλλοντος της οδήγησης στα χέρια των πολιτικών.

«Το συμπέρασμα της Νομικής Επιτροπής ότι η τελική απόφαση για την εκτίμηση του αποδεκτού κινδύνου είναι πολιτική, συνεπάγεται ότι υπάρχει μεγάλος βαθμός υποκειμενικότητας σε αυτήν τη διαδικασία», έγραψε. «Πιστεύουμε ότι αυτή η απόφαση πρέπει να ληφθεί όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά».

Τα οχήματα χωρίς οδηγό παραμένουν ως επί το πλείστον σε δοκιμαστική φάση στο Ηνωμένο Βασίλειο, αν και η κυβέρνηση δήλωσε φέτος ότι τα οχήματα με αυτοματοποιημένα συστήματα διατήρησης λωρίδων θα νομιμοποιηθούν.

Η διαβούλευση της Επιτροπής, η οποία άντλησε επίσης πληροφορίες από την εταιρεία αυτο-οδήγησης Oxbotica, τον γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας Renault και την Uber, αναμένεται να υποβάλει τα πορίσματά της στο Κοινοβούλιο το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Ο γύρος χρηματοδότησης των 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων

Η αδελφική εταιρεία Google Waymo ανακοίνωσε τον Ιούνιο έναν επενδυτικό γύρο 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο οποίος θα αξιοποιηθεί για την προώθηση της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης και την ανάπτυξη της ομάδας της.

Ο γύρος χρηματοδότησης ακολουθεί την αποχώρηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Waymo, John Krafcik, τον Απρίλιο καθώς και πολλαπλές κριτικές ότι η εταιρεία κινείται πιο αργά από το αναμενόμενο για την εμπορευματοποίηση της τεχνολογίας της.

Η εταιρεία συγκέντρωσε, επίσης, από χρηματοδότηση τον Μάρτιο του 2020, 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα δεν θα χρειαστεί να οδηγήσουν αυτοκίνητο»

Η μετάβαση στη νέα εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι γεγονός. Το ζήτημα είναι το πότε. «Οι επενδύσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα επειδή οι εταιρείες έχουν συνειδητοποιήσει το ρόλο που θα έχουν τα αυτόνομα αυτοκίνητα στο μέλλον και δεν θέλουν να χάσουν τους πιθανούς ηγέτες στην αυτόνομη οδήγηση» δήλωσε εκπρόσωπος της WeRide, ενός εκ των ανταγωνιστών της Waymo.

Σε πρωτοστάτη αυτής της της νέας τεχνολογικής επανάστασης έχει αναδειχθεί η Καλιφόρνια, φιλοξενώντας το μεγαλύτερο μέρος έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα, η οποία έχει θεσπίσει ρυθμιστική αρχή (DMV) με αποκλειστική αρμοδιότητα στα αυτοκινούμενα οχήματα και συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, αίροντας πολλούς από τους περιορισμούς που υπήρχαν στο παρελθόν.

Οι αρχικές δοκιμές, στο πρώιμο στάδιο της ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων, απαιτούσαν την ανθρώπινη παρουσία πίσω από το τιμόνι του ρομποτικού οχήματος, για να διασφαλιστεί η ασφάλεια. Επί του παρόντος, 56 εταιρείες έχουν εξασφαλίσει άδεια για τη δοκιμή αυτόνομων οχημάτων, στα οποία όμως απαιτείται η επίβλεψη από οδηγό ασφαλείας, οι οποίος πρέπει να είναι σε επιφυλακή ώστε να επέμβει σε περίπτωση ανάγκης. Μεταξύ των εταιριών αυτών είναι η Tesla και η Volkswagen.

Δεν άργησε όμως η μετάβαση στις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων χωρίς οδηγό, οι οποίες εισάγουν τη νέα πραγματικότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία και αποτελούν απαραίτητο βήμα για τις εταιρείες που θέλουν να διατηρήσουν τα ηνία στην υπηρεσίες μεταφορών.

Οι εταιρείες που λαμβάνουν τις άδειες για τα αυτοκινούμενα οχήματα χωρίς οδηγό πρέπει να πληρούν ειδικά κριτήρια. Συγκεκριμένα πρέπει να προσκομίσουν αποδεικτικά στοιχεία ασφάλισης ή εγγύηση ίση με 5 εκατομμύρια δολάρια και να ακολουθήσουν διάφορους άλλους κανόνες, όπως η διαρκής παρακολούθηση και εκπαίδευση των απομακρυσμένων χειριστών.

Η πολιτεία της Καλιφόρνια, μάλιστα, εισήγαγε πρόσφατα νομοσχέδιο το οποίο θέτει ως στόχο τη μηδενική εκπομπή ρύπων από τα αυτοκινούμενα οχήματα ως το 2025.

Οι προβλέψεις για την πορεία των δοκιμών και το μέλλον των αυτό-οδηγούμενων οχημάτων ποικίλουν. Σύμφωνα, πάντως, με δήλωση του ερευνητή της ρομποτικής, Χένρικ Κρίστενσεν, το 2017, «τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα δεν θα χρειαστεί να οδηγήσουν αυτοκίνητο».

Διαβάστε ακόμα: 

Self test: Πρόστιμο σε εργαζόμενους που δεν δηλώνουν το αποτέλεσμα – Το ΦΕΚ με τις νέες αποφάσεις

Η πανδημία εκτόξευσε τις τιμές ακινήτων σε Μύκονο, Σαντορίνη και Πάρο (πίνακες)

Πλειστηριασμοί: Τι έγινε με τη Village Roadshow και τα «ιμάτια» της ΗΛΕΑΘ