business stories

Xerox Hellas: Από την πράσινη διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη στην εποχή των «πράσινων» ψηφιακών λύσεων

  • Σταύρος Γριμάνης


Η παρουσία μισού αιώνα του αμερικανικού κολοσσού στην Ελλάδα και πώς άλλαξε τα δεδομένα- Οι ελληνικές «ρίζες», οι κερδοφόρες επιδόσεις και η πρόκληση της πανδημίας

Ήταν ξημερώματα της 3ης Σεπτεμβρίου 1974. Στους έρημους και μισοσκότεινους ακόμη δρόμους της Aθήνας δύο νεαροί κινούνταν με όλες τις προφυλάξεις και με τρόπο που θύμιζε φιλμ νουάρ.

Ο ένας που ξεχώριζε και λόγω ύψους είχε καλά κρυμμένα στο εσωτερικό της καπαρντίνας του κάποια χαρτιά. Ήταν ο νεαρός τότε Γιώργος Παπανδρέου που μαζί με τον Γιάννη Ζαφειρόπουλο είχαν αναχωρήσει από το Καστρί για μια μυστική και ιδιαίτερα σημαντική αποστολή.

Να φτάσουν στα, -τότε-, γραφεία της Rank Xerox στους Aμπελόκηπους κρατώντας προφυλαγμένο το πρωτότυπο κείμενο της περίφημης ιδρυτικής «διακήρυξης της 3ης Σεπτέμβρη» του ΠAΣOK, που θα ανακοίνωνε λίγες ώρες μετά ο Ανδρέας Παπανδρέου στη μεγάλη αίθουσα του ξενοδοχείου Kings Palace (το σημερινό Athens Capital Center Hotel MGallery) στο Σύνταγμα.

H διακήρυξη έπρεπε να μην διαρρεύσει στις Aρχές, αλλά και να φωτοτυπηθεί για να μοιραστεί στην εκδήλωση. Η μόνη λύση ήταν η Xerox που από εκείνη την εποχή αποτελούσε «συνώνυμο» της φωτοτυπίας στην Eλλάδα.

Η αποστολή εκτελέστηκε με επιτυχία και το μεσημέρι της ίδιας ημέρας η ίδρυση του ΠΑΣΟΚ, με βάση αυτή την ιστορική διακήρυξη, θα αποτελούσε πραγματικότητα.

Έτσι, η Xerox Hellas από τα πρώτα της κιόλας βήματα εδώ έπαιξε τον ρόλο της ακόμη και σε γεγονότα που καθόρισαν τον κύκλο της Μεταπολίτευσης και την πορεία της χώρας.

Οι μεγάλες «πρωτιές» και οι ελληνικές «ρίζες»

H αμερικανική εταιρεία «αφίχθη» στην Ελλάδα το 1972 και άλλαξε τα δεδομένα, καθώς ήταν αυτή που έφερε το πρώτο φωτοτυπικό, αργότερα το πρώτο φαξ, μετά τον πρώτο laser εκτυπωτή και τις νεότερες εποχές την ψηφιακή εκτύπωση, τις υπηρεσίες διαχείρισης εγγράφων, πρωτοποριακές λύσεις λογισμικού και πολλά άλλα.

Άλλωστε, η Xerox είναι ταυτισμένη με τεχνολογικά επιτεύγματα που απλοποίησαν την εργασία στο διάβα του χρόνου, όπως το πρώτο φωτοαντιγραφικό το 1949, το πρώτο desktop PC και το πρώτο mouse το 1973, τον πρώτο laser εκτυπωτή το 1977, αλλά και τον εκτυπωτή που τυπώνει πάνω σε αντικείμενα το 2016.

Η αμερικανική εταιρεία ιδρύθηκε το 1906 με την επωνυμία The Haloid Photographic Company, με αντικείμενο την παραγωγή φωτογραφικού χαρτιού και αντίστοιχου εξοπλισμού.

Ιδρυτής της Xerox με τη νεότερη μορφή της ήταν ο Τζόζεφ Γουίλσον, που ανέλαβε τα ηνία της Haloid από τον πατέρα του. Ήταν αυτός που διέκρινε την προοπτική της φωτοτυπίας με βάση μια εφεύρεση του φυσικού Τσέστερ Κάρλσον. Έτσι το 1946 υπέγραψε μαζί του συμφωνία για την εμπορική ανάπτυξη της ιδέας του. Η Haloid αναζητώντας έναν χαρακτηριστικό όρο για να διαφοροποιήσει το νέο προϊόν της κατέφυγε στην πλούσια ελληνική γλώσσα. Χρησιμοποίησε τις λέξεις «ξηρό» και «γραφή» προκειμένου να αποδώσει την έννοια του “dry writing”, δηλαδή της ξηρογραφίας.

Από το πρώτο συνθετικό της λέξης xerography προήλθε και η επωνυμία της εταιρείας που το 1958 μετονομάστηκε σε Haloid Xerox και τρία χρόνια αργότερα, το 1961, σε Xerox Corporation.

Ο μισός αιώνας στη χώρα μας και η μεγάλη αλλαγή

Η Xerox Hellas συμπληρώνει φέτος 49 χρόνια στη χώρα μας, μισό αιώνα στη διάρκεια του οποίου η τεχνολογία έχει προχωρήσει ολόκληρους «αιώνες». Ο ελληνικός βραχίονας, που ελέγχεται κατά 100% από την εδρεύουσα στο Ηνωμένο Βασίλειο Xerox Limited (που με τη σειρά της ελέγχεται ενοποιείται στην αμερικανική Xerox Corporation) πέρασε από πολλές και διαφορετικές φάσεις εξέλιξης, κατοχυρώνοντας ηγετικό ρόλο στην εγχώρια αγορά αναπαραγωγής εγγράφων, αλλά και ολοκληρωμένων λύσεων για επιχειρήσεις, και εμφανίζοντας σταθερά ικανοποιητικές επιδόσεις. Ακόμη και τη μακρά περίοδο της οικονομικής κρίσης κατάφερε να «κρατηθεί»  χάρη στη δραστική μείωση των επισφαλειών και την αύξηση των εσόδων από υπηρεσίες, διευρύνοντας μάλιστα τα μερίδιά της.

Όλα τα τελευταία χρόνια στο τιμόνι της Xerox Hellas βρίσκεται (ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος) ο Βασίλης Ραμπάτ, ένας ιδιαίτερα έμπειρος μάνατζερ που έχει πετύχει να καθοδηγήσει το «σκάφος» με επιτυχία. Έτσι, παρά τις ραγδαίες ανατροπές που έχουν συμβεί σε επίπεδο τεχνολογίας, η εταιρεία εμφανίζει έναν τζίρο που κυμαίνεται στην περιοχή των 28-30 εκατ. ευρώ, είναι σταθερά κερδοφόρα και δεν έχει αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τραπεζικό δανεισμό.

Και τούτο γιατί η ίδια η Xerox έχει αλλάξει ακολουθώντας και ενίοτε οδηγώντας τις νέες τάσεις. Μιλώντας στο παρελθόν ο Β. Ραμπάτ για τη φιλοσοφία της αλλαγής που εμπνέει τη Xerox σε περίοδο προκλήσεων έχει τονίσει ότι «αλλάζουμε κι εμείς, διαμορφώνοντας το μέλλον της εργασίας μαζί με τους πελάτες μας. Εκτός από τη μεγάλη μας παράδοση στις αξιόπιστες hardware λύσεις, τα τελευταία χρόνια δώσαμε μεγάλο βάρος στην ανάπτυξη υπηρεσιών όπως τα Managed Print Services που αφορούν στην διαχείριση εγγράφων ή τα Communication and Marketing Solutions που αφορούν στη δημιουργία προωθητικών εντύπων και marketing υλικών για το λογαριασμό πελατών μας».

Πιστεύει ότι «σήμερα, η τεχνογνωσία μας είναι πιο σημαντική από ποτέ, καθώς πελάτες κάθε μεγέθους αναζητούν τρόπους για να απλοποιήσουν την εργασία τους, να μειώσουν τα κόστη τους και να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους».

Περιγράφοντας τη μεγάλη αλλαγή στον προσανατολισμό της εταιρείας ο Β. Ραμπάτ είχε δηλώσει, τον περασμένο Νοέμβριο, στο «ΘΕΜΑ» (και στον Στ. Μορφίδη) πώς «από “copier company” έχουμε εξελιχθεί σε “power tech house”», εξηγώντας ότι «παλιά η εταιρεία κινούνταν στον χώρο του αυτοματισμού γραφείων, των μηχανών και των λύσεων για το γραφείο, αλλά με την εξέλιξη και τον μετασχηματισμό της θα έλεγα πλέον ότι κατατάσσεται στον κλάδο της Πληροφορικής, με την έννοια ότι διαχειρίζεται μέσω λύσεων και λογισμικών την επικοινωνία, τη γνώση και τη διαχείριση εγγράφων μέσα σε έναν οργανισμό».

Η στρατηγική, οι επιδόσεις και οι συνέπειες της πανδημίας

Η στρατηγική που εφαρμόζει όλα τα τελευταία χρόνια η Herox Hellas εδράζεται σε ορισμένους βασικούς πυλώνες που διαρκώς εμπλουτίζονται. Ανάμεσα σε αυτούς είναι η προώθηση ολοκληρωμένων λύσεων διαχείρισης εγγράφων προς μεγάλους πελάτες, -μια αγορά όπου κατέχει θέση leader διαθέτοντας περισσότερα από 500 συμβόλαια με τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας-, η τοποθέτηση στην αγορά αποκλειστικά και μόνο μηχανημάτων ψηφιακής τεχνολογίας, η ορθή και αποτελεσματική χρηματοπιστωτική πολιτική (σε επίπεδο εισπράξεων από πελάτες και διαχείρισης των διαθεσίμων της εταιρείας), η πλήρης κάλυψη των αναγκών σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα, η ενίσχυση στο κομμάτι του leasing κ.α.

Ένας από τους πυλώνες είναι και η ανθρωποκεντρική λογική της διοίκησης που αρκετές φορές έχει μοιράσει bonus στους εργαζόμενους.

Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις (για τη χρήση του 2019) η Xerox Hellas είχε κύκλο εργασιών 28 εκατ. ευρώ (έναντι 29,9 εκατ. την προηγούμενη χρονιά) και καθαρά κέρδη 1,4 εκατ. ευρώ. Στη διάρκεια της συγκεκριμένης χρονιάς, -όπως συμβαίνει και στις περισσότερες-, αποφασίστηκε μέρισμα 2 εκατ. ευρώ προς τη μητρική από κέρδη προηγούμενων χρήσεων, ενώ για τη χρήση του 2020 το Δ.Σ. έχει εισηγηθεί τη μη διανομή μερίσματος.

Όσον αφορά τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι πωλήσεις της εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 ήταν μειωμένες κατά 15,1%, ποσοστό που εκτιμάται ότι θα αποτυπώνεται και στο σύνολο της χρήσης. Μια μείωση που δεν αξιολογείται ως ανησυχητική σε σχέση με τις συνθήκες της αγοράς.

Πάντως έχει δοθεί έμφαση στο σχεδιασμό για επαρκή ρευστότητα και ελήφθησαν μέτρα για τη διασφάλιση της ταμειακής κατάστασης της εταιρείας.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η Xerox λανσάρει νέες λύσεις που ανταποκρίνονται τόσο στις τεχνολογικές εξελίξεις όσο και στις ανατροπές στην εργασία που έφερε η πανδημία.

Έτσι, για παράδειγμα, τον περασμένο Φεβρουάριο επέκτεινε το χαρτοφυλάκιο λογισμικού της με την εξαγορά της CareAR, μιας πλατφόρμας επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality) που δημιουργήθηκε από ομώνυμη Startup με στόχο να παρέχει πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο σε πελάτες και εργαζόμενους. Με το λογισμικό CareAR, οι τεχνικοί που εργάζονται απομακρυσμένα, μπορούν ουσιαστικά να αξιολογήσουν σε πραγματικό χρόνο μια κατάσταση και να διευθετήσουν οπτικά ένα τεχνικό ζήτημα, χρησιμοποιώντας μια σειρά εργαλείων επαυξημένης πραγματικότητας μέσω υπολογιστών, κινητών και έξυπνων γυαλιών.

Παράλληλα, Xerox Corporation αναδείχτηκε 18η ανάμεσα στις 100 πιο βιώσιμες εταιρείες στον κόσμο, ενώ διατηρεί την ηγετική της θέση στην παγκόσμια αγορά υπηρεσιών διαχείρισης εκτυπώσεων (MPS) λόγω των σημαντικών επενδύσεων στον τομέα του cloud computing και την ψηφιοποίηση.

Επιπλέον, η Xerox έχει δεσμευτεί ως προς την εφαρμογή περιβαλλοντικών πρακτικών, αφενός με το Xerox Green World Alliance ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης, που ελαχιστοποιεί τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αναλωσίμων των εκτυπωτών, αφετέρου με δράσεις όπως μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των μηχανημάτων της, χρήσης ανακυκλωμένου χαρτιού κλπ.

Έτσι και στην Ελλάδα η εταιρεία από την… πράσινη διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη, δίνει το «παρών» στις «πράσινες» λύσεις για το σήμερα και το αύριο…

Διαβάστε ακόμη:

Σχέδια άνω των 7 δισ. για στρατηγικές επενδύσεις

Τζεφ Μπέζος – Ρίτσαρντ Μπράνσον: Αγώνας δρόμου για το ποιος θα ταξιδέψει πρώτος στο Διάστημα

Αυτό είναι το κόλπο: Πώς θα υπολογίσετε πόσα χρήματα πρέπει να ξοδεύετε ανάλογα με τον μισθό σας