To ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα ήρθε και πάλι πρόσφατα στην επικαιρότητα μετά τη συνάντηση των πρωθυπουργών Ελλάδας και Μ. Βρετανίας τον Νοέμβριο στο Λονδίνο. Το πάγιο ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία απέσπασε και πούλησε στη Μεγάλη Βρετανία το 1801 ο Λόρδος Έλγιν και τα οποία εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο, είναι γνωστό: Η Ελλάδα θεωρεί ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα «Ελγίνεια» όπως αποκαλούνται, έχουν κλαπεί. Από την άλλη πλευρά, η Μεγάλη Βρετανία θεωρεί ότι τα απέκτησε νόμιμα και ότι θα πρέπει να παραμείνουν στο Βρετανικό Μουσείο.

Το πρώτο παράδειγμα διαμάχης για επιστροφή αρχαιοτήτων

Σύμφωνα με τον Αλεξάντερ Χέρμαν, επικεφαλής του βρετανικού Ινστιτούτου Τέχνης και Δικαίου, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στην DW, πρόκειται ιστορικά για την πρώτη διαμάχη περί αποκατάστασης αρχαιοτήτων. Ο Χέρμαν έχει μελετήσει σε βάθος την περίπτωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το 2021 εξέδωσε μάλιστα βιβλίο με τίτλο «Αποκατάσταση: Η επιστροφή αντικειμένων Τέχνης» («Restitution: The Return of Cultural Artefacts»). Όπως αναφέρει «πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται στην πολιτιστική ατζέντα της Μεγάλης Βρετανίας και προφανώς της Ελλάδας εδώ και 200 χρόνια».

Ωστόσο, όπως παρατηρεί, το θέμα έχει λάβει νέα διάσταση τα τελευταία χρόνια, δεδομένου ότι μουσεία σε όλο τον κόσμο, από τη Γερμανία μέχρι τις ΗΠΑ, έχουν αρχίσει να επιστρέφουν στις χώρες προέλευσής τους, αντικείμενα τέχνης, τα οποία αποκτήθηκαν με σκιώδεις διαδικασίες την περίοδο της αποικιοκρατίας. Και η Γαλλία επέστρεψε με τη σειρά της τον Νοέμβριο 26 έργα τέχνης στο Μπενίν (πρώην Βασίλειο της Δαχομένης) ενώ και το Χούμπολτ Φόρουμ του Βερολίνου αναμένεται να επιστρέψει μέσα στο 2022 αντικείμενα τέχνης στη Νιγηρία. Μάλιστα το Νοέμβριο, το Γερμανικό Ίδρυμα Λεηλατημένης Τέχνης συγκέντρωσε 40 ειδικούς από όλο τον κόσμο για να εξετάσουν το ζήτημα της επιστροφής έργων τέχνης σε πρώην αποικίες.

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle