Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προσπάθειες για να απελευθερωθούν οι τέσσερις ναυτικοί του ελληνικού τάνκερ ΕΛΚΑ Αριστοτέλης, που από τα ξημερώματα χθες, βρίσκονται όμηροι, στα χέρια πειρατών. Ανάμεσά τους είναι ένας εικοσάχρονος Ελληνας ναυτικός, που έπεσε θύμα των πειρατών στο πρώτο του μπάρκο.

Η απαγωγή από πειρατές τεσσάρων μελών του πληρώματος του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου «ΕΛΚΑ Αριστοτέλης» ενώ ήταν αγκυροβολημένο αρόδου στην Λομέ πρωτεύουσα του Τόγκο έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας στην σύγχρονη μάστιγα της πειρατείας.

Μια απειλή για τους ναυτικούς και τα πλοία, η οποία απασχόλησε έντονα τη διεθνή κοινή γνώμη την περασμένη δεκαετία, μέχρι του σημείου να γυριστεί και ταινία στο Χόλιγουντ, ενώ στη συνέχεια είχε περιοριστεί στα μονόστηλα.

Στο επίκεντρο ήταν τα νερά της Σομαλίας, στην Ανατολική Αφρική, όπου οι επιθέσεις είχαν γίνει συχνό φαινόμενο, με αποτέλεσμα να κάνουν περιπολίες πλοία του ΝΑΤΟ ενώ ο εταιρείες προσέλαβαν ένοπλους φρουρούς. Δικηγορικές εταιρείες εξειδικεύθηκαν στις διαπραγματεύσεις και οι πειρατές έστελναν αντιπροσώπους για να παραλάβουν τα λύτρα ακόμη και σε σουίτες κεντρικών ξενοδοχείων της Αθήνας, μεταξύ άλλων πρωτευουσών.

Τώρα οι επιθέσεις πήγαν από την άλλη πλευρά στην δυτική Αφρική και πιο συγκεκριμένα, στη Νέα Γουινέα. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Γραφείου Ναυτιλίας (IMB), τους πρώτους εννέα μήνες του 2019, στη Νέα Γουινέα πιάστηκαν όμηροι το 86% των ναυτικών που έπεσαν παγκοσμίως θύματα και το 86% όσων απήχθησαν.

Το 2018 και ειδικότερα το τέταρτο τρίμηνο, στη θαλάσσια περιοχή της Νιγηρίας σημειώθηκαν 41 απαγωγές ναυτικών. Συνολικά στον Κόλπο της Γουινέας καταγράφηκαν 79 πειρατικές επιθέσεις την περσινή χρονιά. Το 2019 και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου στην ίδια θαλάσσια περιοχή έχουν απαχθεί 57 ναυτικοί, ενώ 42 κρατούνται ακόμη όμηροι.

Στα νερά στον Κόλπο της Γουινέας, και ιδιαίτερα στην περιοχή που εκβάλει ο Νίγηρας, οι συνθήκες με το πέρασμα του χρόνου γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες με αποτέλεσμα το εμπόριο στη δυτική Αφρική να πλήττεται και παράλληλα η λειτουργία των λιμανιών.

Παλαιότερα οι πειρατές καταλάμβαναν ένα πλοίο, το πήγαιναν σε συγκεκριμένους κόλπους και ζητούσαν λύτρα. Μετά άλλαξαν τακτική, έκλεβαν μόνο τα φορτία και στη συνέχεια το άφηναν να αποπλεύσει. Τώρα έχουν περάσει σε απαγωγές και ομηρίες ναυτικών.

Μάλιστα η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών – ECSA, όπου πρόεδρος είναι ο Πάνος Λασκαρίδης, κάλεσε τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις των χωρών κρατών –μελών να αναπτύξουν ακόμη και πλοία του πολεμικού ναυτικού στην περιοχή προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων

Η ECSA κατέθεσε προτάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση ζητώντας από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να αναλάβουν πρωτοβουλίες.

Μεταξύ αυτών πρότειναν:

– Τη συνεργασία της Ε.Ε. για συνεργασία με τα κράτη του Κόλπου της Γουινέας.

– Την παρουσία πολεμικών πλοίων στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.

– Συντονισμό των επιχειρήσεων και των περιπολιών από τη Νιγηρία και τα κράτη στον κόλπο της Γουινέας.

– Την αύξηση της ροής πληροφοριών που ανταλλάσσονται μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών.

Πηγή φωτό: Marinetraffic.com